Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Tidligere udbetalinger
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Koda INDEFRA

"Medlemmerne skal kunne bruge deres data mere aktivt"

I begyndelsen af 2023 offentliggjorde Koda planerne for en helt ny it-platform, der skal fremtidssikre systemerne til rapportering af musikbrug og fordeling af rettighedsbetalinger. Chief Technology Officer (CTO), Maria Juul Jensen, fortæller her, hvorfor det er vigtigt med et nyt system, og hvad Kodas medlemmer får ud af det.

Digitaliseringen buldrer derudad, og for en organisation som Koda er det afgørende at være på omgangshøjde med den teknologiske udvikling. Det kræver, at der investeres i ny teknologi, og det gør Koda med sin nye it-platform, der blev annonceret i februar 2023, og som det næste halvandet år vil blive rullet ud.

Den nye platform er et af de største it-projekter i Kodas historie. For det er både komplekst, omfattende og dyrt at skifte fra ét digitalt system til et andet, når det er et krav, at det skal kunne behandle de millioner af data, der strømmer gennem Koda hver måned.

Til at hjælpe sig med udviklingen af den nye platform har Koda allieret sig med it-virksomheden Spanish Point, der er fast partner med Microsoft, hvis program den nye it-platform er baseret på. Det betyder blandt andet, at Kodas data flyttes ud i Microsofts cloud, der kan håndtere enorme mængder af data.

 

It-platformens kerneopgaver


De to hovedopgaver for Kodas it-platform er at håndtere rapportering af musikbrug og distribuere rettighedskroner til dem, der står bag musikken. I 2022 blev der udbetalt 1,1 milliard kroner rettighedshavere i og uden for Koda. 93 procent af disse udbetalinger er baseret på fuld rapportering, det vil sige en fuldstændig viden om, hvilket musiknummer, der er spillet hvor, hvornår og hvor længe.

Nuværende platform er forældet

Maria Juul Jensen er CTO hos Koda og står i spidsen for arbejdet med den nye it-platform, og hun fortæller, at selvom det er en stor investering, ville det blive dyrere for Kodas medlemmer, hvis man fortsatte som hidtil. Sagen er nemlig den, at den nuværende platform er stabil, men også forældet i forhold til at levere de løsninger og services, som Kodas medlemmer i stigende grad efterspørger.

It-platformen har grundlæggende to funktioner: rapportering af musikbrug og distribuering af rettighedskroner. Som Maria Juul Jensen formulerer det: ”Det er vores kernesystem.”

”Vi knuser tallene og fordeler dem ud, og det er på baggrund af det, der sker inde i den maskine, at vi udbetaler til vores medlemmer. Det er vores kernedata, der findes i maskinen.”

Når hun siger maskine, skal det faktisk forstås helt bogstaveligt. For lige nu består Kodas it-platform af to computere, der er redundante, det vil sige, at hvis den ene maskine går ned, kan den anden tage over. De kan håndtere store mængder data, men setuppet indbefatter en dyr serviceaftale, og samtidig er systemet teknisk begrænset i forhold til at udvikle det og tilpasse det til den digitale udvikling. Derudover er den fysiske lagring ufleksibel i forhold til moderne cloud-tjenester.

”En udfordring ved det gamle system er, at det anvender et kodesprog, som er ved at være forældet. Det betyder, at det bliver sværere og sværere at finde udviklere, som kan kodesproget,” fortæller Maria Juul Jensen.

 

Koda INDEFRA

I interviewserien ’Koda indefra’ giver vi mikrofonen til nogle af dem i Koda, der ved mest om, hvad der foregår i rettighedsbranchen, og hvad det er, der driver Kodas forretning frem.

I denne udgave har vi givet mikrofonen til Chief Technology Officer (CTO), Maria Juul Jensen, som fortæller om arbejdet med en helt ny it-platform, der skal fremtidssikre systemerne til rapportering af musikbrug og fordeling af rettighedsbetalinger. Det er en af de mange komplekse opgaver, hendes afdeling skal håndtere i en tid, hvor der stilles stigende krav til Koda.


Medlemmernes data skal ud af mørket

Et konkret eksempel på mulighederne med den nye platform er i forhold til matching. Det betegner tilfælde, hvor oplysninger om et værk er ufuldstændige eller forkerte, for eksempel hvis de indeholder stavefejl, eller fordi de kommer fra et andet land.

”En del af vores aftale med Spanish Point er, at de fintuner vores matching, så systemet automatisk kan se, om der er for eksempel 99, 90 eller 70 procent match. Det skaber mindre manuelt arbejde og gør, at vi kan bruge flere kræfter på de områder for medlemmerne, som er lidt mere komplekse, og hvor der er brug for at få menneskeøjne på. Det vil komme medlemmerne til gode, for pengene kommer hurtigere ud til dem, samtidig med at mængden af ubehandlede sager gerne skulle blive mindre.”

En anden ambition med den nye platform er, at medlemmernes data bliver mere levende. Som Maria Juul Jensen siger:

”Vi får så mange millioner data ind hver måned, og i stedet for at de ligger ubrugte i mørket, kan de komme ud i lyset og give Kodas medlemmer større indsigt i brugen af deres musik. Lige nu kan vi vise data fem år tilbage i tiden, fordi der ikke er mere plads i det nuværende system. Hvis man for eksempel vil have tal for en periode på 20 år, skal man henvende sig til os. Her er vores ambition, at man som medlem i højere grad selv skal kunne finde de tal, man efterspørger, og udforske dem. Det kunne være, at man indtaster nogle parametre og så får et kort, hvor man kan se, hvordan det går for ens musik i Sverige, og så kan zoome ind på for eksempel Malmø og Linköping. På den måde kan medlemmerne bruge deres data aktivt.”

 

Vi får mange millioner data ind hver måned, og de skal give Kodas medlemmer større indsigt i brugen af deres musik

Maria Juul Jensen



Leverandør har stor viden om musikbranchen

Spanish Point fik opgaven efter først et markedsscan og derefter en udbudsrunde, som Koda gennemførte sammen med sine partnere i Polaris-samarbejdet, Tono i Norge og Teosto i Finland, der begge stod med samme udfordring.

”Spanish Point er et oplagt valg, fordi de har arbejdet længe inden for musikbranchen og har en enorm viden om den. Vi kan høre, når vi taler med dem, at de godt ved, hvad vi snakker om. Og vi skal ikke bygge en stor ny platform helt fra bunden. Det er et system, der allerede er der. Så det er nemmere at få dem til at udvikle eller konfigurere det, vi ønsker,” fortæller Maria Juul Jensen.

Et system af uafhængige byggeklodser

It-projekter er berygtede for at blive forsinkede, dyre og forældede, når de endelig er færdige. For at undgå at det sker for Kodas nye platform, arbejder Maria Juul Jensen og hendes afdeling med MVP-metoden (minimum viable product):

”Det betyder, at man laver en lille bitte del af systemet først. Vi får sat hele systemet op, men til en begyndelse arbejder vi kun med radioområdet og ser, hvordan det fungerer”.

Ved at arbejde på denne kontrollerede og afgrænsede måde kan man teste løbende, evaluere og rette ind efter resultaterne. Dermed undgår man at bruge månedsvis på at udvikle systemer og processer, der i sidste ende risikerer ikke at fungere.

Generelt arbejder Koda med at gøre den nye platform så adræt som muligt, så den kan ændres løbende i forhold til de krav, der kommer.

”Vi arbejder med systemet som byggeklodser, som man kan sætte sammen eller bygge videre på. Og det er også derfor, at it-arkitekturen – hvordan de her systemer hænger sammen – er enormt vigtig, så de ikke går ind og skaber forhindringer for hinanden,” siger hun og fortsætter:

”Vi har også tænkt rigtig meget over, hvad der kommer til at ske inden for den nærmeste årrække. Hvordan skal vi håndtere, at der kan opstå nye krav til systemet i fremtiden, som vi ikke kender i dag? Det har vi også forsøgt at imødegå via vores arkitektur, hvor vi arbejder på at gøre systemerne uafhængige af hinanden. At man kan bygge og tage enkelte dele ud af systemet, uden at det hele ramler.”

Den nye it-platform skal efter planen tages i brug i begyndelsen af 2025. Der vil være en indkøringsperiode, hvor både det nuværende og det nye system anvendes, indtil den gamle platform er helt klar til at blive lukket ned.