Her kan du læse om forskellige former for fundraising, få gode råd til din ansøgning og få tips til, hvor du kan søge.
- Registre og hjemmesider
-
Nedenfor finder du en liste med eksempler på websider med oversigter over legatregistre. På nogle af siderne kan du også finde råd og vejledning i forbindelse med legat- og fondsansøgninger:
Fundraisinghow
Legatbogen.dk
Legatnet.dk
Statens Kunstfond
Studerendeonline.dk (legater til studerende)Eksempler på danske og internationale crowdfunding sider:
www.booomerang.dk
www.kickstarter.com
www.gofundme.comLæs mere om fundraising:
Vil du forbedre dine fundraising-redskaber, så anbefaler vi bogen ”Fundraising til kreative projekter” af Maiken Ingvordsen.
- Partnerskaber
-
I dag er det ikke ualmindeligt, at kunstnere finder finansiering og markedsføring af deres projekter ved at indgå partnerskaber med erhvervslivet. Et kommercielt partnerskab med en virksomhed kan have en uendelig række af former og størrelsesforhold.
Musikbranchen er traditionelt kendt for indgå kommercielle partnerskaber med fx bilmærker, mobilselskaber, tøjmærker, alkohol og læskedrikke, eller virksomheder/initiativer, der formidler en sag, som fx Fair Trade, økologi og menneskerettigheder. Men kun kreativiteten sætter rammen – den gode idé kan være penge værd.
Herhjemme er nogle af de mest populære eksempler på kommercielle partnerskaber mellem bands & brands fx Lukas Graham - Dali, Tina Dichow - SAS, The Floor is Made of Lava/Kashmir/Sort Sol - Royal Unibrew, Blue Van - Apple, The Astroid Galaxy - Heineken, Nephew - Audi/DSB, Nik & Jay og Morten Breum - Pepsi Max, Efterklang - Hi Fi Klubben, Medina - Carlsberg (Schweppes), Ida Corr/L.O.C - TDC, Burhan G - Mercedes Benz, BliGlad – Quint, Mew – B&O, Big Fat Snake – J. Jensen miljøsanering.
For at indgå i et kommercielt partnerskab med en virksom er det vigtigt, at du gør dig klart, hvilken brandingværdi din musik indeholder og hvilket marked din musik appellerer til. Først her kan du målrette din søgen efter et passende partnerskab og italesætte, hvad du kan bidrage med, og hvilke muligheder du ser for en potentiel co-branding eller for attraktive ”joined events”.
Kommercielle partnerskaber kan indgås direkte mellem kunstneren og virksomheden. De kan også formidles gennem professionelle aktører, der lever af at lave den gode forbindelse mellem ”bands og brands”. Se et par eksempler på danske og internationale aktører her:
Se Musikparlamentets video Bands og Brands
Læs artiklen ”Kommercielle partnerskaber er vejen frem” – en rapport fra vores konference ”More Music Better Brands” november 2012.
- Sponsorater
-
Sponsorater er i sit udgangspunkt en en-vejs-ydelse, som virksomheder giver fx en kunstner eller et band med det primære mål at skabe synlighed og kontakt til bestemt segment. Sponsoratet kan bestå af såvel penge som produkter, der kommer til at indgå i kunstnerens/bandets egne aktiviteter, fx en koncertturné eller en musikvideo.
Sponsorater kan blive tilbudt på eget initiativ af virksomheder, men typisk vil det være dig selv eller en professionel fundraiser, som søger sponsoraterne ud fra en betragtning om, hvilken reklameværdi din musik kan have for en specifik virksomhed.
Før du søger et sponsorat, er det vigtigt, at du har gjort dig klart, hvilket marked din musik appellerer til, og at du har gennemtænkt en mulig forretningsmodel, som forener dit ”brand” eller fx kulturen omkring den musikgenre, du spiller, med en attraktiv synlighed for den specifikke virksomhed. De marketingsansvarlige, som vurderer din ansøgning har typisk travlt, og skal kunne gennemskue potentialet med det samme.
Sponsorater fra virksomheder har til alle tider været en del af musikbranchen, men tendensen er, at det i højere grad er deciderede partnerskaber med mulighed for effektiv co-branding eller joined-events, som er attraktive for både kunstnere/bands og virksomheder. Læs mere om kommercielle partnerskaber her
- Crowdfunding
-
Crowdfunding (crowd-sourced fundraising) er en form for fundraising, hvor du kan rejse penge til dine idéer og projekter via donationer fra individuelle bidragsydere - såvel fra dit netværk som fra fuldstændig fremmede. Crowdfunding foregår for det meste via særlige crowdfunding websites, hvor folk på baggrund af en kreativ præsentation kan støtte forskellige projekter.
Crowfunding fungerer således:
- Du tilmelder dit projekt et crowdfundingsite
- Du uploader et videopitch og en præsentation af dit projekt, hvor du beskriver/viser, hvad du søger finansiering til.
- Du sætter et beløb som mål for din crowdfunding, samt en slutdato for, hvornår din kampagne udløber.
- Crowdfundingsitet validerer dit projekt, og når det er godkendt, kan du starte din kampagne.
Når først din crowdfundingkampagne er skudt i gang, så gælder det for dig om at skabe synlighed, der kan tiltrække bidragsydere, også kaldet ”fundere”, til dit projekt.
Crowdfunding er drevet af et ”Rewards-system”, hvor dine bidragsydere, alt afhængig af størrelsen af det donerede beløb, får en belønning for at støtte dig. Søger du fx finansiering til en musikudgivelse kan en ”reward” være alt fra en signeret cd, en invitation til en release-event, til en eksklusiv intimkoncert hjemme hos bidragsyderen selv. Kun fantasien sætter grænser!
Forudsætningen for at du får udbetalt dine penge er, at du opnår at indsamle det beløb, som du har sat som mål for din crowdfundingkampagne – ellers skal bidragsyderne ikke betale.
Crowdfunding er en god alternativ finansieringsform, der ikke bare genererer penge, men som er med til at skabe engagement blandt fans, netværk og publikum.
Eksempler på danske og internationale crowdfunding sider:
www.booomerang.dk
www.kickstarter.com
www.gofundme.comLæs mere om crowdfunding på Dansk Musiker Forbunds hjemmeside: Crowfunding og skat
Læs også GAFFAs artikel: Hva' vil I gi' for at jeg laver en ny plade?
- Private fonde, foreninger o.a.
-
Advokatfirmaet Kahlke private fonde Diverse ansøgningsfrister
Albanifonden Ansøgningsfrist 1. marts 2024, 15. oktober 2024
A.P. Møller Fonden Løbende ansøgningsfrist
Augustinus Fonden Løbende ansøgningsfrist
Beckett-Fonden Løbende ansøgningsfrist
Bodil Pedersen Fonden Løbende ansøgningsfrist
Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat Løbende ansøgningsfrist
C W Strandes Legatfond Ansøgningsfrist 1. juli 2024
Dansk Artistforbund 23. februar 2024
Dansk Kapelmesterforening Løbende ansøgningsfrist
Dansk Musiker Forbund Ansøgningsfrist 1. marts, 1. juni, 1. september og 1. december 2024
Dansk Organist og Kantor Samfund Ansøgningsfrist 15. august 2024
Dansk Solistforbund Løbende ansøgningsfrist
Den Raben Levetzauske Fond Ansøgningsfrist 30. november 2024
Det Obelske Familiefond Løbende ansøgningsfrist
Det Østasiatiske Kompagnis Almennyttige Fond Løbende ansøgningsfrist
Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond Ansøgningsfrist 15. februar og 15. august 2024
Edel og Wilhelm Daubenmerkls Almenvelgørede fond Ansøgningsfrist 15. april, 15. okt. 2024
Erda og Christian Schrøders Fond Løbende ansøgningsfrist
Eva Merete Falck Crones Fond ved adv. Kahlke. Løbende ansøgningsfrist
Familien Hede Nielsens Fond Løbende ansøgningsfrist
Gangstedfonden Løbende ansøgningsfrist
Glashof Legatet Ansøgningsfrist: 1. marts og 1. september 2024
Grosserer Andreas Collstrop og Søn Rudolf Collstrops Mindefond Ansøgningsfrist 1. april 2024
Jazz Danmark støttepuljer Ansøgningsfrist: se under respektive puljer
JyllandsPostens Fond - Ansøgningsfrist januar 2025
Kantoni-legatet Ansøgningsfrist 15. juni 2024
Knud Højgaards Fond Løbende ansøgningsfrist
Kong Christian den Tiendes Fond Ansøgningsfrist: 30. april 2024
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond Løbende ansøgningsfrist
Louis-Hansen Fonden Løbende ansøgningsfrist
MXD Ansøgningsfrist: Den 15. i hver måned
Nordea-fonden Løbende ansøgningsfrist
Nordisk Kulturfond Ansøgningsfrister: se under respektive puljer.
Nordisk Kulturkontakt Løbende ansøgningsfrist
ROSA – Dansk Rock Samråd Ansøgningsfrister 15. februar, 15. maj, 15. august og 15. november
Sallingfondene Ansøgningsfrist: 15. april 2024
San Cataldo (Stipendieophold) Ansøgningsfrister 3. marts og 28. november 2024
Simon Spies Fonden Ansøgningsfrist 1. marts, 15. juni og 15. oktober 2024
SNYK Art Music Denmark Ansøgningsfrister: 15. februar, 15. maj, 15. august, 15. november
Sonning-Fonden Ansøgningsfrist 31. marts 2024
Sparekassen Bornholms Fond Ansøgningsfrister: 5. februar, 1. april, 29. juli, 18. november 2024
Spar Nord Fonden Ansøgningsfrister: 25. april, 11. august og 31. oktober 2024
Sydbanks Fonde Løbende ansøgningsfrist
Tempis tilskudspuljer Ansøgningsfrister: 15. februar, 15. maj, 15. august, 15. november 2024
Tuborgfondet Løbende ansøgningsfrist
- Statslige, regionale og kommunale puljer
-
Statens kunstfond
Amatørmusik Frist 15. august 2024
Arbejdslegater – musik Frist 5. februar 2024
Børn og unge – læringsmiljøer og talentudvikling Frist 15. august 2024
Huskunstnerordningen Frist 15. marts 2024
Informations-, dokumentations- og publikationsvirksomhed – musik Frist 15. august 2024
Internationale besøgsprogrammer og netværksaktiviteter Frist: 13. marts 2024
Karriereprogram: den unge kunstneriske elite Frist 1. september 2024
Bestillingsopgaver - musik Frist: 2. maj 2024
Koncertvirksomhed og musikfestivaler Frist 15. august 2024
Musik og scenekunstens tværæstetiske pulje Frist 15. oktober 2024
Orkestre, bands, kor og ensembler Frist 15. august 2024
Tværæstetiske projekter for musik og scenekunst Frist 15. oktober 2024
Udgivelse af musik og realisering af lydkunst Frist 3. april 2024
Regionale puljer
Region Midtjylland: De regionale kulturudviklingsmidler
Region Nordjylland: Kulturpuljer
Region Syddanmark: Kulturmidlerne
Kommunale puljer
Aalborg Kommune: Støtte til musikaktiviteter
Aarhus Kommune: Støtte til kunst og kultur - støtte via Musikpuljen med ansøgningsfrist 1. maj 2024
Esbjerg Kommune: Kulturpuljen
Frederiksberg Kommune: Kultur- og fritidspuljen og Musikudvalgets pulje
Københavns Kommune: Kultur- og Projektpuljen
Odense Kommune: Tilskud til musik og kultur
- Koda Kulturs støttepuljer
-
Kodas kulturelle midler
Hvert år afsætter Koda op til 10% af nettoindtjeningen til kulturelle formål, de såkaldte kulturelle midler. Den del af Kodas virke, kalder vi Koda Kultur.
De kulturelle midler skal blandt andet stimulere og understøtte skabelsen af ny musik. Via støtte til komponister og sangskrivere i form af arbejdslegater, produktionsstøtte, sangskrivercamps, undervisningsforløb, netværksinitiativer og muligheden for internationalt samarbejde, geninvesteres en vis andel af Kodas indtægter på den måde i udviklingen af musiklivet.
Få et overblik over dine støttemuligheder på Koda Kultur
- Gode råd til din fundraising
-
Når du skal søge støtte, kan du anvende en række forskellige metoder:
- Du kan søge såvel offentlige som private fonde – du kan orientere dig om aktuelle fonde på internettet og i dagspressen, du kan gå på biblioteket og studere diverse legathåndbøger.
- Du kan benytte dig af crowdfunding via internetbaserede donationssider, hvor folk kan donere penge til dit projekt på baggrund af en præsentation, som du har uploadet (video, billeder, tekst, etc.)
- Du kan søge sponsorater hos virksomheder, som kan have reklameværdi ud af deres engagement i dit projekt.
- Du kan søge partnerskaber hos virksomheder, hvor du vurderer, at I begge kan drage fordel af fx co-branding eller joint-events
Med et godt overblik over de støtteydere eller samarbejdspartnere, som kan være relevante for dig at kontakte, kan du lægge en strategi og en tidsplan (hvad, hvor og hvornår) for din fundraising. Har du brug for hjælp, så kan du søge assistance hos en professionel fundraiser.
3 forudsætninger for en god ansøgning
Når du skal lave en ansøgning til en potentiel støtte-giver, sponsor eller partner, så er det vigtigt, at du har følgende ting for øje:
- Skriv en motiveret og målrettet ansøgning.
Det er vigtigt for læseren hurtigt at kunne identificere formålet, indholdet og ambitionen med dit projekt. Husk at sætte ord på, hvad der gør det unikt, og hvorfor du brænder for det. Underbyg din projektbeskrivelse med konkrete planer; fx en strategi, tids-, aktivitets- og finansieringsplan, som viser, at du ved, hvordan det hele skal realiseres i praksis. Din evne til at udtrykke dit personlige engagement og til at lave en gennemtænkt projektbeskrivelse vil være det afgørende salgsargument.
- Gør det effektivt og overskueligt!
En projektbeskrivelse bør max være 1-3 A4 sider, da din ansøgning ofte vil blive vurderet på kort tid. Er det vigtigt for ansøgningen at gå mere i dybden med konkrete detaljer, så vedlæg dem i bilagsform. Sørg for at henvise til dine bilag i projektbeskrivelsen, og lad dem fremgå i nummereret rækkefølge.Tjek efter for stavefejl og skriver du i hånden, så skal det være læseligt – en ulæselig ansøgning virker useriøs og kan blive afvist af den grund alene.
Sørg altid for at have et opdateret CV, som omfatter relevante aktiviteter i forhold til dit projekt.Hvis du bruger links til internettet, så vær sikker på, at de virker. Og vedhæfter du lyttemateriale så skal det – foruden at være i god kvalitet – være på et garanteret læsbart format. Få vil give sig tid til at kontakte dig, hvis det ikke virker!
Lav et overskueligt budget med realistiske tal. Indhent eventuelt tilbud, så du kan være så præcis som muligt.
Spil med åbne kort og søg ikke et lavt beløb ud af ydmyghed – det undergraver indtrykket af din egen tro på projektet, og kan få støtteyderen til at føle sig overflødig.
Skriv gerne i ansøgningen, hvis andre støtter projektet – det vil virke motiverende.
Sørg for at formalia er i orden og alle kontaktdata er korrekte.
- Sæt dig ind i fondens/virksomhedens profil
Hvem er de ? Hvad er deres formålsbestemmelser? Har de en fast tilskudsramme? Stiller de bestemte krav til dig som ansøger eller til projektet? Er der en bestemt ansøgningsformular?
For at motivere nogen til at støtte dit projekt, er det vigtigt at udvise en reel interesse for den pågældende fond eller virksomhed. Det er let gennemskueligt, hvis du bare sender en standardansøgning, som ikke tager højde for støtteyderens profil og krav. Det kan også lukke en dør for senere ansøgninger.