Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Kommercielle partnerskaber er vejen frem

Musikere kan få en masse ud af at samarbejde med virksomheder - hvis man altså har gjort sit forarbejde ordentligt, lød det på Kodas konference ”More Music : Better Brands”

Rasmus Seebach, Nephew, Sort Sol og flere af de andre helt store navne herhjemme gør det allerede. Men man behøver ikke at tilhøre toppen af poppen - eller rocken - for at samarbejde med pengestærke virksomheder, der gerne vil profilere sig ved hjælp af musik.

Det var en af konklusionerne ved konferencen ”More Music : Better Brands”, der blev afholdt i Bremen Teater i København 13. november med Koda som vært.

Her var en blandet skare af musikere, bookere, managere og pladeselskabsfolk mødt op for at blive klogere på mulighederne i kommercielle partnerskaber, og i løbet af dagen fik de masser af input fra både danske og udenlandske kapaciteter på området.

Gå efter længere samarbejde

Engelske Frukt Communications har gennem flere år matchet brands som Coca-Cola og Nokia med stjerner som Pink og musikere fra upcoming-miljøet. Og selv om firmaets director of planning, Dom Hodge, konstaterede, at partnerskaber langt fra kunne løse alle musikbranchens udfordringer, opfordrede han alle tilstedeværende til at tænke det ind.
- Brands kan hjælpe dig med at nå ud til en masse mennesker, fordi du får nogle helt nye PR- og distributionsmuligheder. Så et længerevarende samarbejde kan vise sig at være meget mere værd end et engangsbeløb, og du vil helt sikkert gå glip af en masse ting, hvis du kun fokuserer på pengene, sagde englænderen fra scenen i Simon Spies’ gamle privatbiograf.

Myter om partnerskaber

Dom Hodge benyttede samtidig lejligheden til at aflive nogle myter om virksomheders syn på partnerskaber. Ifølge ham går de nemlig ikke kun efter etablerede navne, fordi det i mange tilfælde kan være en bedre strategi at bruge ukendte bands med en lyd og profil, som passer til brandet.
Og man behøver heller ikke at frygte, at fans løber skrigende bort, når de pludselig ser deres yndlingsband i en kampagne for en ny bil eller et nyt ur. Frukts undersøgelser viser nemlig, at unge er meget positive over for partnerskaber mellem bands og brands, der virker oplagte.
Derfor fik de mange musikere i salen dette råd med på vejen af Dom Hodge:
- Bliv ved med at udvikle din fanbase og lær den at kende. Find ud af, hvilke brands de godt kan lide, og netværk, så du møder de rigtige mennesker. Meget få aftaler bliver dog indgået på baggrund af direkte kontakt fra et band til et brand, så det er en god ide at alliere sig med personer, der kender begge brancher og kan agere som mellemmænd, sagde han.

Vigtigt med det rette match

Der blev også lyttet intenst, da Victor Murgatroyd delte ud af sine erfaringer fra sine mange år i musikbranchen som både musiker og ansvarlig for A&R hos blandt andre Sony Music med storsælgende navne som Evanescence og Incubus på cv’et. 

I dag styrer den 44-årige amerikaner Michael Jackson-boets onlineaktiviteter og celebrity-bloggeren Perez Hiltons forskellige musikselskaber, og han ser kommercielle partnerskaber som en uundværlig del af fremtidens musikbranche. Men ifølge ham skal man tænke sig godt om.
- Hver gang du samarbejder med et brand, udvander du det, du har. Så vær meget forsigtig med, hvad du siger ja til. Personligt ville jeg aldrig parre et band med et brand, hvis jeg ikke kendte alle deres sange, og vidste alt om, hvad de var for nogen mennesker. Jeg vil gøre rigtig meget for at breake et band og tjene penge. Men jeg vil aldrig opfordre et boyband til at være med i en reklame for alkohol. De kunne sagtens promovere en chokoladebar, men det kunne Muse til gengæld ikke. Så det handler om at finde det helt rigtige og naturlige match, lød det fra Victor Murgatroyd.
Dagen bød også på oplæg om Tak Rock-kampagnen, Local Heroes-projektet, energidrikken Burns samarbejde med DJs og tøjmærket ONLYs partnerskab med sangeren Lune.
Det hele sluttede med en paneldebat, og blandt deltagerne var der stor tilfredshed med arrangementet.


Tilfredse deltagere

- Det var et super kærkomment initiativ med mange spændende oplæg, og det var også rigtig fint, at der var gode pauser til at møde andre mennesker fra branchen. Jeg synes helt klart, at casen med Frukt var den bedste. For der kom vi tættere på, hvad man kan gøre, og hvor pengene er. Og det bedste råd var et eller andet sted, at man skal forstå sit eget brand for at kunne sælge det til nogen. Så basic er det egentlig, og det skal jeg selv være skarpere på, sagde Kristor Brødsgaard fra bandet JazzKamikaze, der fremover vil tænke endnu mere i partnerskaber.
Sanger, sangskriver og producer Rasmus Poulsen fra elektrobandet You. You. You var også blevet inspireret:
- Jeg kunne sagtens finde på at kaste mig ud i et samarbejde med en virksomhed. Men det skulle selvfølgelig være med respekt for musikken, og hvor begge parter føler, at de får noget ud af det. Jeg synes, at der var masser af fede eksempler på gode partnerskaber ved konferencen og håber, at musikbranchen bliver bedre til at kommunikere ud, hvilke styrker musikken har. For det er fremtiden, sagde han.

Download præsentationer fra dagen i Pdf:


Du kan læse flere gode råd om kommercielle partnerskaber ved at læse Musikzonens guide