YouTube

Er Kodas nye aftale med YouTube bedre end den forrige?

Den 1. oktober indgik Polaris Hub på vegne af blandt andre Koda en ny fælles-nordisk aftale med YouTube. I den forbindelse spurgte mange, om aftalen var bedre og om konflikten med YouTube var kampen værd?

Det er vigtigt at huske, at konflikten mellem Koda og Google handlede om vilkårene for en midlertidig aftaleforlængelse og ikke betalingsniveauet i en ny aftale. Fra Kodas side var det helt afgørende at sige nej til Googles krav om en 70 procents midlertidig nedgang i betalingen i Danmark, mens vi forhandlede om en ny fælles-nordisk aftale. Også selvom det betød, at den gamle aftale udløb, og Google valgte at fjerne Kodas repertoire på den danske del af YouTube.

Det satte naturligvis Koda under et massivt pres – også i perioden op til, at musikken blev taget ned. Vi ved, at andre Koda-selskaber i Europa ikke har turdet tage den kamp. Men det var en kamp, der skulle tages, for hvis Koda havde accepteret det krav, havde det fuldstændig fjernet grundlaget for at forhandle en ny aftale på et rimeligt niveau.

Så til jer, der spørger, om det var al den ballade værd? Ja, det er der ingen tvivl om. Vi står i dag med en bedre aftale, end vi ville have gjort, hvis vi havde accepteret en 70 procents nedgang, uanset at den var midlertidig.

Den samlede betaling til komponister og sangskrivere i aftalen er gået op. Når det er sagt, er det svært at sammenligne den gamle og den nye aftale direkte, idet den nye aftale også dækker brug af danske komponister og sangskriveres musik i resten af Europa, Mellemøsten, Afrika og dele af Asien.

Det konkrete aftaleindhold kan vi ikke gå ud med. Alle aftaler med internationale techgiganter er underlagt fortrolighedsklausuler. Dem ville vi gerne være foruden, men så ville der ikke være Koda- eller Polaris- aftaler med de virksomheder i Danmark.

Hvad kræver det at få udbetaling fra Koda for musik på YouTube?

Du kan kun få betaling for musik på YouTube, hvis følgende tre kriterier er opfyldt:

  1. Musikken er registreret hos Koda.
  2. Din musik er udgivet og lagt på YouTube via et musikselskab eller en digital distributør.
  3. Der er tilknyttet mindst én annonce/reklame til de videoer, hvori dine værker indgår.
Hvor meget får jeg, hvis min musik bliver brugt på YouTube?

Indtægten fra YouTube er betinget af, at der er reklamer på de videoer, hvori dine værker indgår. Din konkrete udbetaling for en video med musik på YouTube afhænger af, hvor mange annonceindtægter den enkelte video genererer.

Hvordan bliver musikbrugen registreret og rapporteret?

For at dine rettigheder kan identificeres på YouTube, skal YouTube bruge en referencefil fra et musikselskab eller en digital distributør. På den baggrund kan musikken og dermed komponisterne identificeres.

Alt, der er identificeret som musik i YouTubes system, bliver inkluderet i den musikrapportering Koda modtager. Dette danner grundlag for udbetalingen fra Koda.

Hvis du ikke har uploadet til YouTube via en digital distributør eller et musikselskab, vil dine rettigheder ikke kunne identificeres i YouTubes system.

I hvilke lande gælder Kodas aftale med YouTube?

Kodas aftale med YouTube gælder for Koda-medlemmers rettigheder i Danmark samt resten af Europa, Afrika og dele af Asien. I de resterende lande vil Koda-medlemmernes rettigheder være dækket ind under søsterselskabernes aftaler i det pågældende land.

Hvordan kan jeg se mine udbetalinger fra YouTube?

Dine udbetalinger fra YouTube kan ses via ’Mit Koda’ på lige fod med andre udbetalingsområder. Du kan se udbetaling specificeret for de territorier, som Koda behandler rapportering for. Der vil stadig være nogle territorier, som Koda ikke behandler rapportering for, og her vil din udbetaling ske via Kodas søsterselskab i det pågældende land. YouTube-udbetalinger modtaget fra søsterselskaber vil indgå uspecificeret under afregningsområdet ’Udland: Internet’.

Får jeg betaling for reklamer på YouTube?

Du får ikke betaling fra Koda for musik, der indgår i reklamer, som afspilles i forbindelse med en video på YouTube. Eksempelvis de reklamer, der afspilles før en video.