Er det svært at beslutte hvordan fordelingen af rettigheder på en sang skal være? Er du i tvivl om din producer skal have andele på sangen? Her finder du viden om, hvad der er godt at være opmærksom på, inden du registrerer sangen, og hvilke muligheder der er, når du skal fordele andelene.
Helt grundlæggende bør andele på værker fordeles mellem dem, der har været med til at skabe værkerne. Der er en række forhold, som er gode at have styr på, inden du går i gang med den kreative proces, sangskrivningen og indspilningen i studiet.
Hvad skal du have styr på?
Hvem har skabt værket?
Med andre ord, hvem er ophavspersoner (komponister og/eller tekstforfattere)? Er det alle i ‘rummet’? Husk at udøvende kunstnere (musikere og sangere) ikke har krav på rettigheder hos Koda, medmindre de også har bidraget som skabende kunstnere (tekstforfatter og komponist).
Hvilke andele skal hver ophavsperson have?
Kodas standardfordeling er 50 procent til komposition og 50 procent til tekst, men man kan aftale en anden fordeling
Er produceren medophavsperson eller ’teknisk medhjælp’?
Hvis produceren har været med til at skabe tekst eller musik, er produceren medophavsperson og bør registreres på værket. Opgaver af teknisk karakter giver derimod ikke ophavsret til værket eller indspilningen. Læs mere om producerens rolle
Der er ikke én rigtig måde at gøre det på. I sidste ende er det op til dig og de andre ophavspersoner at afgøre, hvilken måde, I bedst fordele andelene på, indenfor de rammer, der er. Koda kan ikke bestemme, hvordan fordelingen skal være.
Der findes forskellige regler for, hvordan du kan fordele andelene på et værk.
Hvis et værk har en standardfordeling, betyder det, at komponisterne ligeligt deler 50 procent og at tekstforfatterne ligeligt deler de resterende 50 procent. Har værket ingen tekst, deler komponisterne de 100 procent ligeligt imellem sig.
Se Kodas regler for standardfordeling
Se NCBs regler for standardfordeling
Hvis alle komponister og tekstforfattere til et værk er enige om, at rettighederne ikke skal fordeles ligeligt, kan man aftale en anden fordeling. Men selv ved aftalt fordeling er der visse minimums- og maksimumsgrænser, som skal overholdes.
For fordeling af Koda-andele gælder at:
En mekanisk andel er den andel, som den enkelte rettighedshaver skal have, når værket bliver indspillet. For fordeling af de mekaniske andele er der ingen top- eller bundgrænser for fordelingen mellem musik og tekst.
For arrangementer og oversættelser er den maksimale andel 16,67 procent, som du kan få på en sang, hvis der er tale om et dansk værk. Er der tale om både arrangement og oversættelse, deler arrangør og oversætter andelen på 16,67 procent.
Er der tale om et arrangement eller oversættelse af et udenlandsk værk, afhænger andelen af de regler, der gælder for de udenlandske ophavspersoners forvaltningsselskab.
80 procent af de tvistsager, der opstår i Koda skyldes, at originalautorerne har ladet sig overtale til at ligedele med for eksempel bandmedlemmer eller andre, der ikke har en faktisk rolle som komponist, forfatter, arrangør eller oversætter.
Læs mere om tvistsager og Kodas rolle