Begrebet 'entreprenørskab' bruges på mange forskellige måder, om det at udvikle og drive egen virksomhed. Det er ofte talt om i sammenhæng med kreativt iværksætteri - altså dét, at man omsætter kreative idéer til at skabe en forretning med ønsket om en økonomisk omsætning og vækst.
Som sangskriver og kunstner vil du som udgangspunkt stå for at drive din egen selvstændige virksomhed - eventuelt med flere samarbejdspartnere eller leverandører, som fx en manager, et forlag, en booker eller et musikselskab. Derfor bliver det essentielt, at du skaber dig et overblik over, hvilke mål, du gerne vil nå, hvorfor og hvordan. Det vil være det fundament, som giver dig retning og som sikrer, at du arbejder mod en bæredygtig karriere både økonomisk og kunstnerisk.
For at du kan komme godt i gang med at drive godt kunstnerisk entreprenørskab, så har vi samarbejdet med Pernille Skov (CAKI, Contemporary Copenhagen) om dels at skabe et overblik over, hvad kunstnercentrisk entreprenørskab er for en størrelse, og hvordan man arbejder med det i praksis. Det er blevet til fire videoer, som du kan se i boksen til højre og ikke mindst til en guide til en virksomhedsplan, som du kan bruge til at tage afsæt i, hvad enten du lige er startet eller har brug for at strukturere forretningen bag din musikkarriere.
Kodas guide til en virksomhedsplan
Nu kan du få inspiration og sparring til at lave din helt egen virksomhedsplan! Få skabt en klar vision og mission for dit virke, sæt rammerne for udvikling af din kundebase, lav en SoMe strategi og meget mere.
God arbejdslyst!
Download en fuld guide til din nye virksomhedsplan her
Iværksætterguiden og Erhvervshusene
Du kan også finde masser af inspiration, rådgivning og kurser indenfor kreativt iværksætteri under Iværksætterguiden.dk og via Erhvervshusene
Video
Afsnit 1: begreb & proces
Afsnit 2: portefølje og kundebase
Afsnit 3: prissætning & salg
Afsnit 4: synlighed