Forlag
Tal
Musik betaler sig

Jesper Hansen

Jesper Hansen, 44 år, filmkomponist og pianist. Bosat på Tåsinge.

I mere end 10 år har jeg arbejdet for at bevare komponister og sangskriveres rettigheder. Noget som er blevet mit helt store hjertebarn. Dels herhjemme i bestyrelserne hos Koda, Autor og BFM (Filmkomponisterne), og dels i udlandet hvor jeg pt. Sidder som forperson for sammenslutningen af de Europæiske filmkomponister, samt vicepræsident i ECSA (European Composer and Songwriter Alliance).

Jeg brænder virkeligt for arbejdet, og ved hvor lang tid det tager at opbygge et indgående kendskab til de mange, og komplicerede, arbejdsgange som Koda beskæftiger sig med. Koda skal forblive relevant ved fortsat at være et foregangsland for andre forvaltningsselskaber, og jeg ved at den viden jeg bringer ind i bestyrelsesrummet, fra mit rettighedsarbejde i bl.a. Bruxelles, kan hjælpe med netop dette.

Jeg vil arbejde for at sikre transparens og ordentlighed, både i Koda og foreningerne, samt sikre at medlemmerne føler sig hørt, og er trygge ved Koda som det naturlige valg til at varetage deres rettigheder.

De kulturelle midler skal fortsat fordeles gennem foreningerne, og vi skal sikre os at vi i fremtiden stadig har midler at dele ud. Foreningerne spiller en meget vigtig rolle, og jeg ønsker at bringe dem tættere på Koda, så vi udnytter det fælles potentiale. Sammen står vi stærkest.

Derudover ønsker jeg at Kodas medlemmer, i højere grad, finder sig til rette i den digitale virkelighed vi befinder os i. Den teknologiske udvikling skal ligge højt på dagsordenen, og vigtigheden af emner som metadata og AI kan ikke undervurderes.

I bestyrelsesrummet er jeg ordentlig, kommer med godt humør, og bringer min faglighed i spil. Jeg er god til at gøre andre gode, og forstår vigtigheden, samt konsekvenserne, af de - til tider svære - beslutninger der skal træffes!

Der har altid været plads til alle i Koda, og sådan skal det fortsat være. Alle beslutninger vi træffer, bør gøres ud fra spørgsmålet: Hvad er det bedste for de danske komponister og sangskrivere?