Her finder du en vejledning og en VIDEO til at rapportere en koncert på Mit Koda. Husk at rapportere inden en måned efter koncerten har fundet sted.
BEMÆRK: Livestreamingkoncerter
I forbindelse med et stigende antal koncerter, der livestreames under Coronakrisen, er der nogle særlige forhold, der gælder. Som alle andre koncerter, er din udbetaling for en livestreamingkoncert beregnet på baggrund af den betaling, som Koda modtager fra arrangøren. Er der ingen indtægter forbundet med livestreamingkoncerten, opkræver Koda ikke betaling, og derfor er der heller ikke nogen udbetaling til rettighedshaverne.
Du kan rapportere livestreaming-koncerter via Mit Koda under Rapportér koncert. Husk at markere i starten ud for ”Live stream” og skrive et beløb i ”Honorar” (artistens/hele bandets honorar fra arrangøren).
Artistnavn
Her skal du enten finde et tidligere oprettet artistnavn i dropdown menuen, eller oprette et nyt.
Dato, tidspunkt og antal koncerter
Udfyld dato og tidspunkt for koncerten. Du skal skrive 1 i antallet af koncerter, medmindre du har spillet flere koncerter på samme spillested med samme koncertarrangør på samme dag eller over en periode.
Spillested
Her kan du søge på et spillested og vælge det fra listen. Finder du ikke det spillested, du søger, skal du selv oprette et nyt spillested. Du skal som minimum udfylde navn, adresse og postnummer men gerne også kontaktperson og telefonnummer.
Koncertarrangør
Hvis spillestedet og koncertarrangøren er den samme, kan du sætte hak ved "Er spillestedet også arrangør af koncerten?". Når du har sat et hak, bliver oplysningerne kopieret fra spillested til koncertarrangør.
Husk at koncertarrangøren er den, der betaler for koncerten til Koda. Det vil ofte være spillestedet og meget sjældent en booker eller en manager. Hvis du er i tvivl om, hvem der er ansvarlig arrangør, så kontakt eventuelt dit bookingbureau eller tjek kontrakten for koncerten.
Sætliste
Du kan tilføje værker på to måder:
- Vælg en sætliste du allerede har oprettet. Den kan redigeres på den enkelte koncert eller under menupunktet "Sætliste" i venstremenuen.
- Tilføj værkerne enkeltvis. Du kan søge både dine egne og andres værker frem. Hvis du ikke kan finde et bestemt værk på listen, kan du selv oprette værket ved at klikke på "Opret nyt", og angive værkets titel, navn og spilletid.
Koncertrapporteringen er sendt, når du har modtaget en kvittering
Din koncertrapportering er først gået igennem, når du ser en kvittering på skærmen og har modtaget en mail. Når du har klikket "Send", har du mulighed for at oprette en sætliste med værkerne fra rapporteringen.
- Skal man rapportere radio og tv fremførelser?
-
Nej. Vi får direkte besked (rapportering) fra både landsdækkende og regionale radio/tv-stationer om det musik, der bliver spillet. Så du skal ikke rapportere disse fremførelser.
- Kan jeg rapportere udenlandske koncerter?
-
Ja. Hvis du spiller koncerter i udlandet kan du rapportere dem via Mit Koda på samme måde som du rapporterer koncerter i Danmark.
- Hvem er arrangøren af en koncert?
-
Koncertarrangøren er:
- Dem der har den økonomiske forpligtelse over for Koda.
- Dem du skriver kontrakt med, når du er ude og spille.
- Ofte spillesteder, musikforeninger, fonde, kommuner og skoler.
- Kun en privat person i de tilfælde, hvor koncerten er selvarrangeret.
Koncertarrangøren er aldrig:
Bookere, managere, byer, torve, parker, havne og meget sjældent haller.
Finder vi ikke den rigtige arrangør, er der ingen penge at afregne. Derfor er det vigtigt at give så mange og rigtige informationer om koncertarrangøren som muligt.
- Hvornår skal en koncert senest rapporteres?
-
For at du kan være sikker på at modtage afregning for koncerten, skal Koda have modtaget rapporteringen senest en måned efter, at koncerten har fundet sted.
- Hvad betyder det, at min koncert er afvist?
-
Der kan være flere grunde til at din koncert er blevet afvist:
- Koncertrapporteringen er en dublet. Vi har allerede modtaget en rapportering fra den samme koncert.
- Koncerten har ikke været offentlig.
- Koncertrapporteringen er indsendt for sent.
- Det har ikke været muligt at finde frem til kunden/koncertarrangøren ud fra de oplysninger, der er givet.
- Fremførelsen omfatter "store rettigheder", som ikke forvaltes af Koda.
- Diverse: Hvis det er denne afvisningsgrund, der står på rappporteringen, er det ofte fordi arrangøroplysningerne er mangelfulde eller ikke korrekte. Kontakt Forlags- og Medlemsservice på medlem@koda.dk
- Hvordan kan jeg se en status på min koncertrapportering?
-
Du kan få overblik over dine koncerter under punktet "koncertliste" og se hvilken status koncerterne har. Det er vigtigt at holde øje med statussen, da den kan ændre sig.
For koncerter afholdt i Danmark, findes følgende 5 statusser:
- Ikke afsluttet: Koncertrapporteringen er ikke sendt og kan redigeres.
- Sendt til Koda: Koncertrapporteringen er modtaget
- Afvist: Koncertrapporteringen er afvist. Det kan der være flere grunde til. Ofte er det fordi vi mangler oplysninger om arrangøren eller de anførte oplysninger ikke er korrekte. Se detaljerne på rapporteringen eller kontakt Forlags- og medlemsservice på medlem@koda.dk
- Klar til afregning: Koncerten udbetales ved næstekommende udbetaling.
- Afregnet: Pengene for koncerten er udbetalt.
For koncerter afholdt i udlandet anvendes en række statusser, hvor de vigtigste er:
- Sendt til Koda: Koda har modtaget dine koncertoplysninger.
- Sendt til udlandet: Koda har videresendt dine koncertoplysninger til det udenlandske ophavsretsselskab. Vi afventer nu at høre, om selskabet afregner eller ej.
- Er/bliver afregnet: Selskabet har svaret, at koncerten er/vil blive afregnet. Når Koda modtager penge, videresender vi pengene til rettighedshaverne.
- Afvist: Selskabet har svaret, at koncerten ikke bliver afregnet. En kort forklaring er angivet.
Bemærk: Ikke alle ophavsretsselskaber i udlandet svarer, når de modtager koncert-oplysninger. I så fald bliver statussen 'Sendt til udlandet' ved med at stå der. Ophavsretsselskabet kan dog godt have afregnet, selvom de ikke svarer. Tjek derfor også din afregning.
- Hvordan ved jeg, at min rapportering er blevet sendt?
-
Koncertrapporteringen er gået igennem, når du ser en kvittering på skærmen og har modtaget en kvittering på mail. På din koncertliste kan du få overblikket over de koncerter, du selv har rapporteret, og se hvilken status de har.
- Kan man dele sin koncertliste?
-
Ja, du kan dele din koncertliste med andre fx med en fra bandet eller en forlægger via knappen "Koncertlistedeling" under menupunktet "Koncertliste".
- Stå på Koncertlisten, klik på knappen øverst "Koncertlistedeling".
Søg et medlem frem på navn eller IPI-nummer og klik på knappen "Del din koncertliste". - Du kan under fanebladet "Administrer delinger" se, hvem du har delt din koncertliste med.
Her kan du eventuelt også fjerne delingen igen, hvis den ikke ønskes længere. - Hos det medlem, der får lov at se et andet medlems Koncertliste, kan delingen accepteres under Koncertlisten.
Klik på knapperne "Koncertlistedeling" og "Accepter" (eller "Afvis" hvis delingen ikke ønskes). - Under knappen øverst "Se delte koncertlister" kan du klikke på navnet og se et andet medlems Koncertliste.
- Stå på Koncertlisten, klik på knappen øverst "Koncertlistedeling".
- Kan man markere sine favorit spillesteder?
-
Der er mulighed for at markere spillesteder som favoritter i 'Rapporter koncert'.
Søg et spillested frem og sæt flueben i 'Føj til favoritliste' ud for spillestedet.
Ønsker du senere hen at fjerne spillestedet fra favoritter, så klikker du blot fluebenet væk.