Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Registrer reklameoplysninger

Derfor skal du registrere reklameoplysninger

Når din musik er med i en reklame, er det vigtigt at du registrerer oplysninger om reklamen og uploader en lydfil for den anvendte musik via Mit Koda. Lydfilen videresender Koda til vores samarbejdspartnere, som ved hjælp af lydgenkendelsesteknologi identificerer brugen af reklamen hos tv-stationerne. Oplysningerne benytter Koda til at kontrollere præcisionen i visningsoplysningerne.

BEMÆRK: Det er vigtigt, at du registrerer reklameoplysninger og uploader lydfil så hurtigt som muligt – gerne inden reklamen bliver vist på tv. 

Sådan gør du

I nedenstående video finder du en vejledning til hvordan du registrerer oplysninger for reklamer vist i Danmark:

 

Udland: Hvis dit værk er brugt i reklamer vist i udlandet, kan du oploade en lydfil på Mit Koda samt sende visningsoplysninger til Kodas udlandsafdeling på [email protected]

Har du brug for hjælp til at registrere reklameoplysninger, eller har du andre spørgsmål vedrørende Kodas udbetaling for musik anvendt i reklamer, så er du altid velkommen til at kontakte Kodas medlemsservice på tlf. 33 30 63 20 eller på mail [email protected]

Sådan registrerer du reklameoplysninger

Du kan registrere reklameoplysninger i forbindelse med værkregistrering eller du kan registrere reklameoplysninger til et værk, der allerede er på din værkliste.

  • Reklameoplysninger ved værkregistrering

Hvis du vil registrere reklamemusik på et værk i forbindelse med værkregistrering, skal du under Registrer værk på første side "Om værket", sætte flueben ved Musik brugt i en reklame.

Når du netop har indsendt værkregistreringen, og står på kvitteringen, så kan du klikke på knappen Registrer reklameoplysninger, og give oplysninger om reklamen og vedhæfte en lydfil.

  • Reklameoplysninger på et allerede registreret værk på Værklisten

Hvis du vil registrere reklameoplysninger på et værk, der allerede er registreret, skal du på Værklisten. Her vælger du det værk, du vil registrere reklameoplysninger på, ved at klikke på pilen ud for titlen. Her kan du nederst i detaljerne om værket se knappen Registrer reklameoplysninger.

Accepter deling af reklameoplysninger med tredje part

Obs! Hvis det er første gang, at du skal registrere reklameoplysninger, så skal du acceptere, at vi må dele oplysninger med tredje part (vores samarbejdspartnere). Vær også sikker på, at alle rettighedshavere på værket har givet tilladelse til at oplysningerne må deles.

Registrer reklameoplysninger
  1. Først skal du registrere oplysninger om hvad reklamen er for. Anfør Produkt og Annoncør. Produktet er det produkt reklamen er for – f.eks. "McMuffin", mens Annoncøren så vil være "McDonald's"". Angiv Spottitlen som er reklamens filmtitel, og en beskrivelse af reklamen som kunne være ”Familien spiser morgenmad”.
  2. Visningsland og visningsområde er udfyldt på forhånd med Danmark og TV.
  3. Angiv Kanal. (Hvis dit værk er brugt i reklamer vist i udlandet, kan du uploade en lydfil og sende visningsoplysninger til Kodas udlandsafdeling på [email protected]). 
  4. Hvis du kender Adkoden til reklamen, kan du registrere den her. Adkoden er en unik kode, hver enkel reklame tildeles. Adkode kaldes også for Clock number eller Spotkode.
  5. Registrer første visning for reklamen. Hvis du ikke kender den præcise dato, kan du registrere den første dag i den måned, reklamen er vist.
  6. Hvis dit værk er brugt i mere end én reklame, kan du registrere flere visningsoplysninger ved at trykke på Registrer flere Adkoder. Så tilføjes der flere felter til at registrere flere visningsoplysninger; og måske er værket brugt i reklamer vist i både Danmark og Sverige eller i to forskellige reklamer på dansk TV.
Upload lydfil

Nu skal du uploade en lydfil på værket. Når du klikker på Upload, kan du finde den lydfil, der passer til værket i dit eget bibliotek. Det er en god idé at navngive lydfilen med værkets navn. Du kan ikke registrere reklameoplysninger uden at uploade en lydfil!

Det er vigtigt, at du vælger den version, der passer bedst for dit værk, og sætter hak ud for at værket er specielkomponeret til netop denne reklame.

Vi sender en kopi af din lydfil videre til vores samarbejdspartnerne, og det er vigtigt for dem at vide om værket er specialkomponeret og hvilken version af værket det er i forhold til hvordan de lytter efter værket. 

Når du har indsendt reklameoplysninger til Koda, får du en kvittering på skærmen og på mail. Her kan du se alle de oplysninger, du har registreret.

Reklameoplysninger

Du kan med det samme se de oplysninger, du har afgivet om den/de reklamer, musikken er brugt i, på din Reklameværkliste, hvis du har uploadet lydfil til et eksisterende værk. En lydfil til et eksisterende værk, sendes videre til vores samarbejdspartnerne i løbet af det næste døgn. 

Hvis du har uploadet en lydfil til et nyoprettet værk, går der nogle dage førend du kan se værket i menupunkterne Værkliste og Reklameværkliste - og lydfilen sendes videre til vores samarbejdspartnere. Kontroller gerne at det er korrekt lydfil, inden vi sender den videre. 

Du kan ikke rette i reklameoplysningerne, når du har registreret dem, men du kan løbende registrere flere visningsoplysninger. Har du brug for at foretage ændringer, kan du skrive til Kodas afdeling for musikrapportering på [email protected].

Hvis dit værk er brugt i reklamer vist i udlandet, kan du sende visningsoplysninger til Kodas udlandsafdeling på [email protected]

 

IPI nummer

Et IPI nummer er dit internationale og unikke komponistnummer. Du finder dit under din profil på Mit Koda. Husk at spørge dine internationale samarbejdspartnere om deres IPI numre - dem skal du bruge på Mit Koda.