Marcus Winther-John coacher et medlem, som improviser en melodi over et track, skabt af producer, Joachim Ersgaard.

Skriv hits og sælg dem – om co-writing

For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

Marcus Winther-John, en af Danmarks flittigste og mest brugte sangskrivere med årelang erfaring med co-writing lagde ud med en kort beretning om hans egen vej til co-writing:

’Det hele startede, da jeg som sanger i Inside The whale fik en kontrakt, spillede livekoncerter, udgav en plade og en mere osv, og til sidst gik bandet i opløsning. Min plan var, at jeg skulle være soloartist, men jeg blev distraheret af at skrive for andre, bla. Tim Christensen. På et tidspunkt kunne jeg mærke, at jeg skulle gå den vej og fik en aftale med Good Songs Publishing. Siden skrev jeg med bla Sanne Salomonsen, Barbara Moleko, Peter Belli m.fl., og jeg begyndte at tage til udlandet og skrive lidt. Det var meget blandet - lige fra k-pop til spanske croonere. På et tidspunkt begyndte jeg at tænke over, hvad jeg lavede, og begyndte at notere i en wordfil, hvad jeg gjorde gang for gang, og det voksede sig til en bog, der udkom sidste år (Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde)’.

Se eller gense Marcus Winther-Johns introduktion til co-writing.

Charli Taft – om co-writing

Marcus Winther-John havde denne aften selskab på scenen af den engelske sangskriver, Charlie Taft, som har boet i Danmark nu i tre år. Charlie Taft har været sangskriver, siden hun var 15 år, og startede som 18-årig på Liverpool Institute for Performing Arts:

’Liverpool Institute for Performing Arts er startet af Paul McCartney, som jeg var heldig at få 20 minutter sammen med. Jeg spillede tre sange for ham, som jeg selv havde skrevet, og han gav mig nogle råd, som jeg virkelig har haft gavn af. Jeg var træt af at skrive for mig selv, og havde brug for at skrive med andre. Jeg tog til Tyskland på en camp, og mødte flere producere, og mine mange rejser lærte mig at være omstillingsparat, som er en god evne at have som sangskriver. Det handler om at matche op med nogen, med andre evner end dig selv’.

Charlie Taft har arbejdet med co-writing igennem de seneste syv år, og det har været med til at skabe de største hits for hende:

’Jeg skriver meget for k-pop grupper og arbejder med mange store labels i Asien. Det har hjulpet mig med at skabe de største hits i min karriere, og har skubbet til min kreativitet. Jo flere du arbejder med, jo større netværk får du, jo større momentum skaber du, og du får samtidig mulighed for at arbejde i hele verden’, forklarede Charlie Taft, som også havde en række konkrete gode råd til Kodas medlemmer.

Se eller gense Charlie Taft og få de gode råd.

Find dine styrker og svagheder

I co-writing kan man netop arbejde sammen med nogle andre folk og ende med et produkt, man aldrig selv ville være nået frem til, ex en sang, som er noget helt andet, end man selv kunne klare. Og alt er i teorien muligt, hvis man samarbejder med de rigtige folk, fortalte Marcus Winther-John.

’Som Charlie Taft så rigtigt siger det, så handler det om at bevæge sig ud af sin comfort-zone og arbejde sammen med nogle folk, som kan noget andet, end man selv kan. Det handler også om at finde sin rolle, og her er det godt, at spørge sig selv, hvad man kan byde ind med. Og det kan jo være svært at vide, hvad det er, man er god til, når man ikke har co-writet tidligere. Men så er det en god idé bare at komme i gang og skrive med så mange som muligt. Og så er det, man ex finder sine styrker og svagheder. Jeg fandt relativt hurtigt ud af, at jeg ikke er en stærk producer, og fandt ud af, at det ikke gav mening at arbejde på at blive en bedre producer. Det gav bedre mening for mig, at arbejde videre med noget af det, jeg var god til, fremfor at kæmpe for at blive ex en middelmådig producer’, forklarede Marcus Winther-John og nævnte efterfølgende et godt råd til det mind-set, som man bør gå ind i co-writing med, som han havde fået af Anders Fredslund Hansen fra Artpeople Publishing:

’Lær af de bedste, skriv meget, skriv med så mange som muligt, vær disciplineret, vær åben. Vær kritisk over for dine egne idéer og opmærksom på, at andre i en co-write kan sidde med den bedste ide’.

’Det er et mind-set, man skal bruge, når man går ind i co-writing, og det er en anden præmis og en anden disciplin, end hvis man sidder alene, og der er nogle andre forudsætninger, når man er to-tre eller fire, der skal arbejde sammen og blive enige om en sang’.

Se eller gense Marcus Winther-John fortælle mere om co-writing.

Co-writing tjekliste

Marcus Winther-John har udarbejdet en co-writing tjekliste, som kan bruges i co-writing sessions, men understregede, at i ’artist co-writing’ er det et lidt andet spil, for her har artisten altid ret:

  • Læg dit ego ved døren : Den bedst mulige sang, på den givne dag i det givne selskab
  • Hold dig ikke tilbage: En god ide er ofte et korthus af mange dårlige, gode og sjove idéer
  • Vær konstruktiv: Prøv alt af og præsenter alternativer i stedet for at skyde ned
  • Dont fight
  • Go with the flow
  • Vær godt selskab!
Et fælles co-writing eksperiment

Aftenen bød på en stor fælles session, hvor et par friske medlemmer trådte op på scenen og improviserede en melodi over et track, skabt til dagen af producer, Joachim Ersgaard. Efterfølgende fik alle fremmødte medlemmer til opgave at sætte ord på tracket sammen med Marcus Winther-John og Charlie Taft.

Se eller gense her, hvordan publikum sætter titel samt tekster, vers og omkvæd på Joakim Ersgaards track.

Aftenen sluttede af med en indspilning af det af medlemmerne skabte fællesnummer, som Charlie Taft og Ilang Lumholt fra Koda fremførte.

Se eller gense hele arrangementet og få alle de gode råd.

Se Marcus Winther-John’s præsentation fra arrangementet.

 

Kommende arrangementer

Følg med på Koda.dk og læs/tilmeld dig til kommende medlems-arrangementer.

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.