Christian Fløe fra GL Music forklarer om co-writing

Sådan får du din musik ud over landets grænser

Hvordan kommer man ud over landets grænser med sin musik? Hvordan finder man sit publikum? Og hvem giver det mening at arbejde sammen med? For nylig satte Koda fokus på musikeksport, og havde inviteret en række af musikbranchens aktører til at give svar på disse og en række andre spørgsmål.

Aftenens moderator var Emil Sørensen fra Volume, som satte scenen for aftenen med ordene:

"Vi skal snakke om det store udland i dag. Vi har her i Danmark en tendens til at være lidt lillebror-agtige omkring det. I den teknologiske udvikling vi er i gang med, er det superrelevant at Koda sætter fokus på musikeksport, og netop fokus på at tænke det ind fra starten. Og det kan man jo gøre på mange måder. Man kan arbejde med synkronisering, man kan arbejde med optimering af processen, når man skal til en branchefestival, man kan arbejde med eksportkontorer, man kan arbejde med co-writing – mulighederne er mange."

Koda i udlandet/Claus Lund Pedersen

Udlandschef hos Koda, Claus Lund Pedersen, var første mand på scenen og gav en introduktion til, hvordan Koda arbejder med at hente penge hjem fra udlandet, og viste bla. en oversigt over, hvor Koda er repræsenteret i udlandet:

"Vi er repræsenteret i 186 lande i verden via 86 gensidighedsaftaler. Og det er vi via Cisac, som er en international rettighedsorganisation, som varetager de regler, vi forvalter jeres rettigheder på. Det betyder også, at hvis man ex har en performance i et af de områder, hvor Koda ikke har nogen aftale, så er der ingen penge."

Koda er blandt de mest aktive på udlandsområdet med daglig kontakt og afdækning af fordelingsregler, praksis, eventuelle fejl og mangler, og sikrer penge fra udlandet og videresender dem til medlemmerne, og sørger for at foretage kontrol af andele og rettighedshavere.

Se eller gense video af præsentationen fra Claus Lund Pedersen. Se slides fra præsentationen.

Hvordan eksporterer du din musik? Anders Meisner, MXD

Projektleder hos MXD, Anders Meisner, gav en introduktion til MXD (Music Export Denmark) samt til, hvordan man kommer i gang med musikeksport med fokus på DIY.

MXD’s mission:

  • At øge eksporten af dansk professionel populærmusik - rock og pop. MXD arbejder ikke med world-music, jazz eller klassisk
  • At styrke både den kunstneriske udvikling og forretningsgrundlaget for danske kunstnere og musikselskaber

Og hvordan klarer musikeksporten sig? Den klarer sig godt ifølge Anders Meisner: "Ifølge Dansk Musikomsætning 2017 blev eksporten opgjort til 890 mio kr og er steget med 89% siden 2012."

MXD har tre hovedaktiviteter, forklarede Anders Meisner:

  • Eksportstøtte (ca 50%)
  • Internationale projekter (ca 40%)
  • Vidensdeling og kommunikation (ca 10%)

Eksportstøtten fordeler sig på fire puljer:

  • Eksportstøtte til markedsudvikling
  • Dynamisk eksportstøtte til unikke markedsmuligheder (’hit-puljen’, support jobs etc)
  • Eksportstøtte til branchefolk
  • Eksportstøtte til branchefolk – sangskrivning

Når ansøgningerne skal vurderes, er det ikke ud fra en kunstnerisk betragtning, forklarede Anders Meisner:

"Vi lytter godt nok til musikken, men vurderer ikke ud fra den – kun ud fra forretningsplanen. Og så ser vi på, om der er markedspull."

En anden væsentlig del af MXD’s aktiviteter er internationale projekter, som bla udgøres af Ja Ja Ja Club Nights i London og Berlin og Danish Night at Reeperbahn Festival, som begge er showcase baserede arrangementer. Handelsmissioner er et andet delelement, hvor man rejser ud til andre territorier ex Japan for at mødes med andre branchefolk, og forhåbentlig får afsat noget af sin musik.

’Dette gør vi også omvendt ved at vi flyver internationale branchefolk ind til København, som man så har mulighed for at netværke med’, fortalte Anders Meisner.

Hvordan kommer du i gang med at eksportere din musik?

"Det første man skal gøre, hvis man har et band og noget repertoire og gerne vil ud over landets grænser er at se på, hvilke markeder, der er de vigtigste samt finde ud af, hvilke markeder, der passer til netop din musik og karriere’,#forklarede Anders Meisner, og nævnte, at det er en god idé at starte i nærmarkederne.

Netværk

En væsentlig del af det at komme i gang med musikeksport er at etablere et godt netværk, og Anders Meisner havde fire gode bud på, hvordan man opbygger et godt netværk:

  • Branchefestivaler
  • Research: Hvem arbejder med musik, der ligner min? Ex artister, som er længere fremme end du
  • E-mail: Personlig – begynd med hvorfor ham/hende? (Undgå det tilfældige pitch)
  • Ude på networking – overblik og din personlige kontaktdatabase

Der er flere festivaler, som er relevante at deltage på – se eller gense video af præsentationen fra Anders Meinsner og få oversigten. Se også Anders Meisners slides, og få overblikket bl.a. over øvrige relevante aktører i branchen. 

Synkronisering og udlandet, Nis Bøgvad, Copenhagen Film Music

Musicsupervisoren, Nis Bøgvad, startede Copenhagen Film Music, fordi han mente, at der var behov for en kobling imellem komponister/sangskrivere og filmbranchen. Denne aften gav han en kort introduktion til musik på film og i tv:

’Som Anders Meisner sagde det, så handler det om netværk og om at kende de rigtige mennesker. Og så er det vigtigt at finde ud af, hvad du vil med din musik – inden for hvilket område ligger dine evner? Og egner din musik sig ex til film eller tv? Og også vigtigt at finde ud af med dig selv, om du er en god ’håndværker’, der kan skrive det, som instruktøren ønsker, eller om du har dit eget udtryk’.

Nis Bøgvad anbefalede også, at man laver sig sin egen ’mind-map’.

"Find ud af, hvor du har det godt rent musikalsk, og hvad du drømmer om med tanke på, hvor du ønsker at din musik skal høres."

Musiksupervisoren er ansvarlig for at binde det visuelle sammen med musikken, forklarede Nis Bøgvad:

"Og her er det allervigtigste råd, at sætte dig ind i, hvem du arbejder med, og hvad deres udgangspunkt er – sæt dig ind i, hvad folk laver, og brug tid og find din vej ind’, og så rejs ud; du kan møde stort set alle på diverse konferencer, showcase festivaler og paneler."

Afslutningsvis gav Nis Bøgvad et praktisk råd til, når man sender sin musik ud i verden:

"Undlad at vedhæfte musik til din mail. Brug i stedet ex Disco, https://disco.ad eller Soundcloud, som er let at håndtere’. Og husk at udfylde metadata på selve tracket, så vi altid kan finde frem til hvem, der har skabt musikken."

Se Nis Bøgvads præsentation, og se bla. hvor forskelligt et udtryk to ens reklamefilm for British Airways kan få, når man ændrer musikken. Se Nis Bøgvads slides.

Live i udlandet, Signe Tobiassen, Nelson Can

Bassist, Signe Tobiassen, har med sit band Nelson Can også været igennem processen med at finde ud af, hvordan man bedst muligt får sin musik ud over landets grænser. Udover at være bassist i Nelson Can, driver Signe gruppens pladeselskab, og arbejder som ekstern konsulent for Sony.

"Som band har vi spillet rigtig meget i udlandet, og har haft både gode – og dårlige erfaringer, og jeg vil dele lidt ud, så I forhåbentlig kan undgå at begå nogle af de fejl, vi har begået," indledte Signe.

"Og når man vil ud at spille i udlandet, er det vigtigste spørgsmål, man kan stille sig selv, hvorfor man vil til udlandet’,"sagde Signe, og fortsatte:

"Find ud af, om det er fordi, I ønsker at blive mega famous, blive rige, eller bare få en oplevelse, for det er altså bare nemmere at arbejde sig hen i mod et mål, hvis man ved hvad målet er."

Den (u)komplette tjekliste og en god øvelse

En god idé, når man gerne vil til udlandet og spille, er også at have styr på sin tjekliste. Den vil også hjælpe til med at strukturere, hvad man bør gøre inden -, under – og efter en koncert i udlandet:

"Eksempelvis er det dumt at stå i udlandet på dagen for koncerten og finde ud af, at man godt kunne tænke sig, at der blev taget nogle fotos – det burde man have arrangeret inden."

En god hjælp kan også være at strukturere arbejdsopgaverne ved hjælp af et Excel-ark, hvor man lægger opgaver ind i kolonner for før -, under – og efter en udlandskoncert.

Se eller gense Signe’s præsentation og se, hvordan du kan strukturere dit arbejde, og få 10 gode tips til, hvordan du kan gøre turnearbejdet i udlandet lettere. Se Signe’s slides (indsæt slides). 

På radio-tour i Tyskland med Hugo Helmig – Jakob Sørensen, The Bank

Direktør for 360 graders musikselskabet, The Bank, Jakob Sørensen, har over 20 års erfaring fra musikbranchen, og delte denne aften ud af sine gode råd, når man arbejder på at få et hit i radioen i udlandet:

"Jeg har jagtet det at få et hit i radioen gennem de sidste 20 år, og det er lykkedes mig måske 4 gange i alt."

En af de gange, det er lykkedes, er med Hugo Helmig’s 'Please Dont Lie', som Jakob Sørensen fortalte om denne aften:

"I starten fik vi rigtig god opbakning til sangen fra P3 og P4, og efterfølgende også de kommercielle radiostationer. Min partner i Sverige, Ben Malen, foreslog på et tidspunkt, at vi prøvede med sangen i Tyskland. Gennem vores samarbejdspartner, AWAL, fik vi gennem en tysk independant radiopromotor placeret sangen i tysk radio op imod jul sidste år, og lige pludselig gik vi top 300 i Airplay-charten i Tyskland, og det er altså en stor ting. Og inden jul gik vi top 100. I januar tog vi så en radiotour, hvor vi selv bare kørte rundt i bil og besøgte den ene gudsforladte industribygning efter den anden. Det viste sig, at Hugo var et naturtalent, når det kom til at give interviews, og i løbet af et par uger sprang vi op til nr. 3 på airplay charten. Det samme gentager sig for efterfølgeren ’Wild’, som også gik top 3. Men vi er kun lige gået i gang med at etablere ham som rigtig artist, og der er masser af arbejde, der ligger forude."

Se Jakob Sørensens præsentation og få hele historien om Hugo Helmigs radio-tour.    

Co-writes i udlandet – Christian Fløe, GL Music Publishing

Aftenens sidste deltager var partner og publishing-ansvarlig hos GL Music Publishing, Christian Fløe, som gav en introduktion til emnet 'co-writes i udlandet': 

"Grundlæggende handler det jo om at sætte folk sammen for at skrive nogle sange, og mere kompliceret behøver det heller ikke at være," indledte Christian Fløe og fortsatte: 

"Og hvorfor tage til udlandet frem for at blive i Danmark? Der er rigtig mange ting, man tjener penge på i Danmark, som man ikke gør i udlandet, men også det omvendte er gældende. Men der er nogle store markeder derude, som er interessante og som giver mening, hvis man kan komme ind på dem. Og en af de fordele vi oplever ved udlandet er, at der er mange flere nicher end i Danmark. Så for os handler det om at se på, hvad den enkelte artist kan, og hvor vi kan få noget ud af netop det. Og det er også mit hovedbudskab til jer i dag – find ud af, hvor I er stærkest og hvor I er svagest, når I skriver sange." 

Christian Fløe anbefalede også, at man arbejder hårdt med sit håndværk og hårdt med sit netværk: 

"Der er masser af artister derude, der mangler deres næste sang. Så find ud af, hvem der mangler og skriv sangen. Det er det, der kan få jer frem i verden." 

Der er også et glasloft i forhold til, hvor langt man kan nå selv som sangskriver, fortalte Christian Fløe:

"På et eller andet tidspunkt, vil det være en idé for dig som sangskriver, at finde én samarbejdspartner, der kan repræsentere dig, og som også kan hjælpe dig med at komme ind i nogle sammenhænge, og nå længere. Det kan også ses som en form for strategisk songwriting, for det kan bringe dig ind i nogle andre netværk end dine egne." 

Christian Fløe sluttede af med at nævne, at folk i højere og højere grad forventer færdige sange, når man som A&R sidder og modtager sange: 

"En iPhone-demo kommer sjældent særligt langt. Find også en god vokal – en dårlig vokal stopper sangen. Og lav jeres research, og hold jer til måske to-tre sange, som virkelig kan det, de skal kunne, når I sender sange afsted." 

Se eller gense hele præsentationen. Læs essay anbefalet af Christian Fløe. 

Spørgsmål fra salen

Få svar på alle de andre spørgsmål – se eller gense spørgsmål fra salen.

 

 

Kommende medlemsarrangementer

Følg med og meld dig til kommende medlemsarrangementer.