Kodas indtægter rundende i 2017 for første gang i historien en milliard kroner.

Koda leverer rekordregnskab – omsætter for en milliard

Koda omsatte for 1.028 millioner kroner i 2017. Det fremgår af den årsberetning, der udkommer i dag. Selvom noget af fremgangen skyldes efterbetalinger fra tidligere år, er der vækst på en lang række områder i organisationen.

En milliard er et historisk tal, der illustrerer, at Koda har haft et succesfuldt 2017. Indtægterne er vokset med knap 20 procent, og selvom det høje beløb delvist skyldes efterbetalinger fra tidligere års tv-distribution, ville Koda stadig have haft en pæn fremgang uden. Som det fremgår af Kodas direktør, Anders Lassens beretning, skyldes fremgangen især, at organisationens indsatser har båret frugt:

”Det går godt for indtægterne. For er par år siden besluttede vi at satse ekstra ressourcer på at indhente penge fra udlandet og på at få vores markedsområde - hoteller, restauranter, cafeer mv. - til at vokse. Begge dele er lykkedes, så vi i dag har rekordomsætning på begge områder.”

Rekordstort beløb til rettighedshaverne

Den del af væksten, som ikke skyldes efterbetalinger, skal hovedsageligt findes på streaming, Video On Demand (Netflix m.fl.). Men også radio og tv bidrog med 490 millioner kroner til det samlede medieområde, der endte på 727 millioner kroner - en stigning på 22 procent i forhold til sidste år.

 

Det går godt for indtægterne - Anders Lassen

 

Også på markedsområdet steg indtægterne i 2017 og endte på 210 millioner kroner, hvoraf 93 millioner kroner kom fra koncerter og events. Navnlig flere store koncerter i Royal Arena og opblomstring af flere nye festivaler i 2017 var med til at øge omsætningen. 

”Kodas fornemmeste opgave er, at sikre at musikskaberne får en fair betaling for brugen af deres musik. Derfor er det mest tilfredsstillende ved årets resultat, at vi i 2017 genererede rekordhøje 932 millioner kroner til fordeling blandt netop dem, som har skabt musikken,” udtaler Anders Lassen. 

 

 

Kodas indtægter

 

 

2018 - et skæbneår

13 procent af indtægten i 2017 kom fra streaming. Det er dog et område, der kunne have været betydeligt større, for tjenester som YouTube og Facebook har nu i længere tid under dække af forældede EU-regler kunnet undgå at betale en fair pris for rettighederne.

 

For hver dag der går med de nuværende EU-regler, mister vores medlemmer indtægter - Anders Lassen

 

Netop derfor har Koda også i 2017 kæmpet hårdt i både EU og herhjemme for at få ændret reglerne. Et arbejde, der vil fortsætte i 2018, hvor EU vil komme med et nyt direktiv om ophavsret.

”For hver dag der går med de nuværende EU-regler, mister vores medlemmer indtægter. Reglerne betyder nemlig ikke kun, at musikskabere ikke får en fair betaling fra YouTube og Facebook, for når forbrugerne har gratis alternativer til rådighed, presser det samtidig abonnementspriserne ned på streamingstjenesterne – priser som nu har stået stille i knap ti år,” siger direktør i Koda, Anders Lassen.

 

Se hele Kodas årsberetning 2017
 

 

LÆS DESUDEN I ÅRSBERETNINGEN:

Rene ord for streaming-pengene

Kodas streamingindtægter steg igen i 2017, og det gav gode indtægter til de medlemmer, hvis musik blev streamet mest. Udbetalingen er dog fortsat beskeden for gruppen af medlemmer i mellemlaget, og Kodas direktør kan ikke love guld og grønne fremtidsudsigter.

De mest indtjenende musiknumre i 2017

Dansk musik klarer sig fortsat godt på det hjemlige marked, og der er danske navne involveret i hele seks placeringer på top 10-listen over de mest indtjenende værker i Danmark i 2017. Se også top 5-listen over de mest indtjenende Koda-værker i udlandet i 2017.

Koda går forrest med digital strategi

Koda har meget ambitiøse målsætninger på det digitale område. Bedre og mere strategisk udnyttelse af data skal hjælpe medlemmer og forlag med at styrke deres forretning. Samtidig vil Koda optimere sin kerneydelse med lynhurtig udbetaling: 'Perform Sunday, paid Monday' er arbejdstitlen.

NØGLETAL 2017

  • Samlet indtægt: 1.028 millioner kroner
    (Samlet indtægt: 860 millioner kroner i 2016)

  • Beløb til fordeling: 932 millioner kroner
    (Beløb til fordeling: 783 millioner kroner i 2016)

  • Indtægt udland: 84 millioner kroner
    (Indtægter udland: 70,5 millioner kroner i 2016)

  • Indtægter marked: 210 millioner kroner
    (Indtægter marked: 201 millioner kroner i 2016)

Find flere i tal årsberetning 2017

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.