Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Søg støtte
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Læs om udbetalingerne
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2022
2021
2020
2019
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Min karriere
Medlemsubsites
Min karriere
Branche- og interesseorganisationer
Brancheguide
Hovedmenu
Musik betaler sig

VENDEPUNKTET

”Jeg fandt ud af, at det var skidesjovt at skrive på dansk”

Foto: Jonas Pryner
Året var 1994, og komponist, sangskriver, filmkomponist og meget mere, Kenneth Thordal, havde lige udgivet det første album med soloprojektet, Nude. Det gik egentlig meget godt, men pludselig var det ikke sjovt længere, og han valgte at lægge musikken helt på hylden. Men næsten et årti senere opdagede Kenneth Thordal glæden ved det danske sprog, og her opstod vendepunktet i hans karriere, som betød, at han valgte musikken til igen.

Komponist og sangskriver Kenneth Thordal havde været i gang med sit musikalske liv siden gymnasietiden. Først med punkkvartetten An Ultimate Choice, og siden med hardrockbandet Stalin Staccato. I 1994 var han en central figur i bandet Nude, som modtog en Grammy, varmede op for Blur og havde flere radiohits.

Men glæden ved at skabe musik udeblev. Han blev mere og mere deprimeret af den dårlige stemning i bandet Nude. Samtidig rykkede hverken hans egen udvikling eller udviklingen i de bands, han var del af, og han valgte derfor at stoppe med musikken. Faktisk skulle der gå næsten ni år, før Kenneth Thordals vendepunkt indtraf, og han igen kom i gang med at skabe musik.

”Jeg skrev dengang lidt på nogle nye sange, men jeg blev bare mere og mere deprimeret af at lave musik. Det var ikke sjovt længere. Til sidst gad jeg ikke mere, og så stoppede jeg simpelthen med at lave musik.’

Musikken fandt tilbage

Efter den lange udgivelsespause udkom hans første dansksprogede album ’11 salmer fra bunden af havnen’ i januar 2003, og det skulle vise sig at være lidt af et tilfælde, at Kenneth Thordal skulle udgive et album igen, og at han overhovedet genfandt glæden ved musikken. I forbindelse med en række stafetkoncerter, som blev afholdt af DJBFA (i dag Autor, red.), blev han to gange tilbudt stafetten.

Så stoppede jeg simpelthen med at lave musik.

Kenneth Thordal

 

”Jeg tænkte: ”skal jeg sidde og spille mit gamle radiohit 'All We Ever Had', som jeg skrev i 1991?” Nu var der gået næsten ti år, og det gad jeg ikke. Men da jeg blev tilbudt stafetten for anden gang, tænkte jeg, at det måske var meget sjovt. Så prøvede jeg at skrive noget på dansk, for jeg var begyndt at arbejde som oversætter, og netop derfor var det gået op for mig, hvor meget bedre jeg var til dansk end engelsk. Det blev vendepunktet.”

Med en nyvunden glæde ved at skrive musik på dansk begyndte koncertlivet så småt at tage form igen, og ikke længe efter blev Kenneth Thordal også tilbudt en pladekontrakt – på en dansk udgivelse.

”Jeg fandt ud af, at det var skidesjovt at skrive på dansk og blev først meget fascineret af min egen evne til at skrive og rime alle mulige og umulige ting. Med tiden har jeg nok forsøgt at få et mindre selvforelsket og mere konkret sprog. Men i hvert fald var det skidesjovt igen. Jeg spillede stafetkoncerten, og kort tid efter var der DJBFA's årlige hædersfest, hvor jeg igen blev bedt om at spille.”

Talent for at blive ved

I perioden 2003-07 udgav Kenneth Thordal et album hvert andet år, og han har siden udgivet i alt syv album på dansk - senest albummet ’Den Tid. Den Sorg’ fra 2019. Og netop den store glæde ved at arbejde med det danske sprog, var hovedårsagen til hans store produktivitet. Pludselig gav musikken mening for ham igen.

Kort om Kenneth Thordal

Kenneth Thordal (født 1965 i København) er komponist, sangskriver, producer, oversætter og klummeskribent i Politiken. Han blev master i filmmusikkomposition 2012. 

Han er opvokset og bosat i København og laver i dag primært musikteater – som komponist, tekstforfatter, musiker og kapelmester.

Han har udgivet syv album under eget navn, de seneste er 'Den tid. Den sorg' i 2019 og 'Fald nu ned' i 2011, samt teateralbums 'Villa Requiem' og 'Frankenstein Genskabt'.

 

”Da jeg gik i gang igen med det danske, blev det sjovt, og det har det været lige siden. Selvom det er røvbesværligt at tage rundt og spille alene, har det også bare været sjovt. Lige med et kunne jeg bare mærke noget igen.”

Ud over glæden ved det danske sprog, skal der også mere til for at kunne genoptage en musikalsk karriere efter så mange års fravær. Ifølge Kenneth Thordal kræver det således også en vis form for stædighed, og talentet for at blive ved.

”Der var bare et eller andet i mig, der gjorde, at jeg vendte tilbage og blev ved. En stor del af det, man kalder talent, er evnen til at blive ved.

Jack of all trades

Kenneth Thordal har svært ved ikke hele tiden at gå nye retninger rent kreativt. Som 47-årig blev han uddannet filmkomponist, og nu har han endda også en roman på vej. Det lyder måske som en sund tilgang til ens kreative virke, men der er dog noget ved netop dette karaktertræk, som ærgrer Kenneth Thordal en smule.

En stor del af det, man kalder talent, er evnen til at blive ved.

Kenneth Thordal

 

Han refererer i den sammenhæng selv til det engelske ordsprog ”Jack of all trades, masters of none”, hvor man kan lidt af det hele, men ikke er supergod til noget specifikt. Kenneth Thordal drømmer derfor ind i mellem om, at han blot havde kørt benhårdt på de to klassiske hovedinstrumenter, guitar og klaver, og så i øvrigt holdt fingrene fra alle de andre instrumenter, som han også elsker at lege med.

 ”Jeg kan godt være bange for at være ham tåben, der går rundt med bryllcreme i håret, kæmpe lange bakkenbarter, en ordentlig bodegamave og en stålkam op af lommen, og tror, at han er Elvis og ikke er klar over, at det er 50 år siden, at Elvis døde.”

Portrætserie: Vendepunktet

Vi går i en ny artikelserie tæt på en række af Kodas medlemmer, som alle har stået overfor et vendepunkt i deres musikalske karriere. Vi taler med dem om, hvad det har af betydning, når man skifter kunstnerisk kurs i livet? Hvad fører det med sig, når man som kunstner står overfor et selvvalgt vendepunkt, eller en episode, hvor ens karriere tager en utilsigtet drejning? Og hvordan påvirker det ens kreative proces?

I den tredje artikel i serien har vi talt med komponist og sangskriver, Kenneth Thordal.

 

Andre artikler i serien:

Jomi Massage: "Jeg vil være i stand til at sige ja til hvad som helst”

Eivør: "Jeg forelskede mig i musikken på ny"