Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Søg støtte
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Læs om udbetalingerne
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2022
2021
2020
2019
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Selvbetjening
Hjælp til Mit Koda
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Min karriere
Medlemsubsites
Min karriere
Branche- og interesseorganisationer
Brancheguide
Hovedmenu
Musik betaler sig

VENDEPUNKTET

"Jeg forelskede mig i musikken på ny"

Foto: Jamie Currie
Den færøske komponist og sangskriver Eivør tog for mange år siden et valg om at bryde med lyden og stilen i alt den musik, hun tidligere havde udgivet. Det var en af de vigtigste beslutninger i hendes karriere som musikskaber, og det blev vendepunktet, som gjorde, at hun forelskede sig i musikken på ny.

Den færøske sangskriver og komponist Eivør havde netop vundet Danish Folk Music Awards, og hendes musikalske karriere kørte udefra set præcis som den skulle. Men Eivør selv var ikke helt i balance. Hun var for alvor begyndt at mærke en kreativ sult, og det var tid til et hamskifte. Hun stod over for et vendepunkt.

"Det var som om, at nye lyde og kreative landskaber kaldte på mig, og som om, at jeg måtte afslutte et kapitel i mit musikalske liv. Pludselig var den akustiske guitar skiftet ud med en larmende elguitar, og kontrabassen var nu en dyb moog-bas, og de mere folky elementer, som ellers var mit kendetegn, var nok stadig til stede et eller andet sted i musikken, men i en ændret og mere abstrakt form."

Eivørs hamskifte resulterede i albummet ’Larva’, som udkom i 2010, og som var et mørkt og eksperimenterende album. Det brød med lyden og stilen i alt den musik, hun tidligere havde udgivet, og det var et af de vigtigste valg, hun har truffet, i hendes karriere.

Det var måske en af de allervigtigste beslutninger i mit kreative virke.

Eivør


"Det var måske en af de allervigtigste beslutninger i mit kreative virke. Da jeg satte mig selv fri fra alle “genrer” opdagede jeg nemlig nye kreative sider af mig selv, og der blev plads til endnu mere fordybelse i musikken."

Musikskabelse er en rejse

Arbejdet med albummet ’Larva’ medførte en masse modsatrettede følelser for Eivør. Selvom processen var en kreativ befrielse for hende, var det samtidig også en udfordring at præsentere en helt ny udgave af sig selv over for sine lyttere - og det var da heller ikke alle, som tog lige godt imod det.

"Mange af dem, som kendte min musik fra før, kunne ikke lide den nye retning, og det kunne jeg meget tydeligt mærke til koncerterne. Nogle af mine lyttere steg af skibet dengang, men nye kom samtidig med på rejsen."

Og netop rejse er et nøgleord for Eivør, når hun fortæller om arbejdet med at skabe musik. Hun mener ikke, at noget nødvendigvis er en rigtig eller forkert beslutning, når det kommer til musikskabelse. Kreativitet og selve det at være kunstner kan være en skrøbelig proces til tider. Det handler om at mærke efter og gøre det, der skal til, for at nå frem til det, man længes efter at høre og udtrykke.Og nogle gange kræver det ekstra tålmodighed og måske et par omveje. Eivør mener, at man skaber det, man længes efter at høre, og derefter bevæger sig videre til det næste – det er en udvikling, man skal igennem som komponist og sangskriver.

"Man må igennem forskellige faser for at blive en bedre udgave af sig selv. Alt det man har været i gennem, er en del af processen – både udforskningen og fordybelsen. Når jeg hører nogle af mine ældre plader, kan jeg ind imellem godt tænke ”wow - hvorfor gjorde jeg det dog på den måde,” men samtidig har jeg en ydmyghed og en kærlighed for den unge pige, jeg hører i højtaleren."

Kort om Eivør

Eivør Pálsdóttir, som går under kunstnernavnet Eivør, er en færøsk komponist, sangerinde og sangskriver. 

Hun blev blandt andet kåret til ’Årets Færing 2004’, og ’Årets Danske Folk Vokalist’, Årets Udgivelse og Årets Live Navn i 2006 ved DMA Folk. 

Senere har hun bl.a. modtaget hædersprisen fra DJBFA 2013, vundet Årets Vokaljazzudgivelse (DMA Jazz 2016) og Nordisk Råds Musikpris 2021.

Eivør er i dag bosat halvdelen af tiden i Danmark og halvdelen af tiden på Færøerne. Hendes musikalske rødder findes blandt andet i de færøske kvad og Kingo-salme traditioner, men hun arbejder inden for et bredt spektrum af genrer. 

Eivør har udgivet 10 studio albums, senest albummet ’Segl’. 

 


Det hamskifte, som Eivør gik igennem, var ikke fordi, at hun ikke stod ved alle de albums, hun tidligere havde udgivet. Det var en kreativ udvikling, hun kunne mærke inderst inde, og et behov for at udforske nye ting.

"Da jeg skulle turnere med LARVA, var jeg bevidst om, at det nok ville være lidt udfordrende til tider, da den musik, jeg nu præsenterede, var noget helt andet end det, folk tidligere havde hørt fra mig. Jeg mødte af og til en vis modstand og skepsis fra nogle at dem, der gerne ville have gamle Eivör tilbage. Men samtidig kunne jeg også fornemme begejstring og modtagelighed fra andre. Det var i begyndelsen en ret vild kontrast at opleve og gå igennem. Og selv om det kunne føles lidt scary til tider, så gav det mig også et kick på en eller anden måde. Det føltes lidt farligt."

På trods af, at Eivør dengang oplevede processen som ret vild og til tider også skrøbelig, banede det i den grad vejen til meget ny inspiration og nye muligheder. Blandt andet blev hendes musik placeret i ”Game Of Thrones”, hvilket også åbnede op for muligheden for at skabe yderligere filmmusik. Eivør har sidst men ikke mindst også oplevet, at hamskiftet har været med til at gøre hende mere selvstændig i måden, hun producerer og arbejder med hendes musik og lyd.

Man skal være egoistisk og kompromisløs

I det hele taget betyder det ikke så meget for Eivør, hvad andre mener om hende. Forskellige holdninger til ens arbejde vil altid eksistere, og hun mener ikke, at man kan bruge det til noget fornuftigt. Det, som betyder mest for hende, er at få lov til at dele sin musik.

Jeg mødte af og til en vis modstand og skepsis

Eivør


"Når man har været i gang i lang tid, har man udforsket mange kreative sider af sig selv. Der vil altid være folk der bedre kan lide den ene eller den anden side, og det er helt i orden. Jeg er bare taknemmelig for at kunne dele musikken, der bobler indeni."

Eivør fortæller, at hun først og fremmest skaber musik for sin egen skyld, for det er her, at ”magien” opstår. Og denne kompromisløshed, som kendetegner hendes skabelsesproces, var netop det, hun for mere end ti år siden lærte, da hun tog beslutningen om at gennemføre et musikalske hamskifte.

"En af det vigtigste ting, jeg har lært igennem tiden, er, at man som kunstner ikke skal skabe for at behage andre, for så forsvinder magien hurtigt. Man skal følge ens kreative hjerte og faktisk være ret egoistisk og kompromisløs i skabelsesprocessen, så skal alt andet nok falde på plads på den ene eller anden måde."

Portrætserie: Vendepunktet

Vi går i en ny artikelserie tæt på en række af Kodas medlemmer, som alle har stået overfor et vendepunkt i deres musikalske karriere. Vi taler med dem om, hvad det har af betydning, når man skifter kunstnerisk kurs i livet? Hvad fører det med sig, når man som kunstner står overfor et selvvalgt vendepunkt, eller en episode, hvor ens karriere tager en utilsigtet drejning? Og hvordan påvirker det ens kreative proces?

I den anden artikel i serien har vi talt med den færøske komponist og sangskriver Eivør.