Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Søg støtte
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Læs om tidligere udbetalinger
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2021
2020
2019
Medlem
Fordeling af andele
Bearbejdelse og ændringer af værker
Selvforvaltning
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Online selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Online selvbetjening
Hjælp til Mit Koda
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Min karriere
Medlemsubsites
Min karriere
Branche- og interesseorganisationer
Brancheguide
Hovedmenu
Musik betaler sig
Koda er misforstået i forbindelse med omtale af undersøgelsen "The Polaris Nordic Digital Music Survey 2018".

Politikerne skal ikke gribe ind overfor gratis streaming men lukke hul i lovgivning

I flere medier kunne man i går læse, at Kodas direktør mener, at politikerne skal gribe ind overfor, at flere og flere streamer gratis. Det er en misforståelse.

”Danskerne er gode til at lytte til musik, men mindre gode til at betale for den.” Sådan lød det i flere medier i går på baggrund af Kodas aktuelle undersøgelse af udviklingen i det digitale musikforbrug. I de samme artikler kunne man læse, at det stigende forbrug af gratis musik på nettet er noget, Koda mener politikerne skal gribe ind overfor.

Det er en misforståelse. Koda mener ikke, at politikerne skal gribe ind overfor det stigende forbrug af gratis streaming. Der, hvor vi kalder på politisk handling, er i forhold til at få lukket det hul i lovgivningen, der i dag tillader internetgiganter at tjene styrtende summer på brug af indhold, som de betaler uendelig lidt for. Den sag har vi haft på dagsordenen længe. Og med ophavsretsreformen i EU i sin afsluttende fase, er den mere vigtig end nogensinde.

Så ja, de gratis tjenester er et problem. Men det er ikke forbrugerne, der er problemet.