Få et overblik over en af de største udfordringer i musikbranchen netop nu.

Transfer of Value: Hvad er det? Hvorfor er det et problem? Hvordan løser vi det?

Få overblikket over en af de største udfordringer i musikbranchen netop nu: den manglende betaling for musik på store og populære onlinetjenester som YouTube og Facebook.
Hvad er problemet?

I dag får musikskabere ingen eller en meget lav betaling, når deres musik bliver spillet på store onlinetjenester som YouTube og Facebook. På abonnementstjenester som for eksempel Spotify og YouSee Musik er betalingen til musikskaberne markant højere. Dette bunder blandt andet i, at de store onlinetjenester helt lovligt kan undsige sig betaling med en forældet EU-lovgivning i hånden.

Den manglende betaling er ikke kun et problem for den enkelte komponist eller sangskriver. Det er et problem for hele det musikalske økosystem. Et problem, der i sidste ende kan få konsekvenser for udbuddet af den musik, der er til rådighed for forbrugeren. Det er der to grunde til:

  • Det musikalske økosystem og skabelsen af ny musik er afhængig af rettighedsindtægter, og af at de komponister, sangskrivere og musikforlag, som investerer tid og ressourcer i at skabe musik, sikres en fair betaling for deres arbejde.
  • Det skaber ulige konkurrence, når tjenester som blandt andre Spotify og YouSee Musik er tvunget til at konkurrere med onlinetjenester, der ikke betaler den samme pris for den musik, deres forretning bygger på.
Hvad er ’Transfer of Value’ og ’Value Gap’?

Problemet med betalingen for musikbrugen omtales ofte med begreberne ’Transfer of Value’ eller ’Value Gap’. Begreberne beskriver misforholdet mellem de betydelige indtægter, som forbliver i lommerne på de store og populære onlinetjenester, der distribuerer musikindhold – for eksempel YouTube og Faceboook - frem for at gå til dem, som skaber en stor del af det indhold, der driver trafikken til og på deres tjenester.

Hvordan kan problemet løses?

Koda har gennem de seneste år kæmpet i fællesskab med de europæiske Koda-lignende selskaber og den europæiske musikbranche for at få indført en vigtig præcisering i den ophavsretsreform, der arbejdes på i EU. Målet med indsatsen er, at de store onlinetjenester skal forpligtes til at forhandle med rettighedshaverne ved at tydeliggøre, at de aktivt videreformidler musik til offentligheden, og dermed ikke længere kan undsige sig ansvaret med henvisning til EU-lovgivning.

Flere kritiserer den nye lov, da de mener, at den vil skabe censur og hindre ytringsfriheden – er det rigtigt?

Nej. Det nye lovforslag handler om at forpligte de store kommercielle onlinetjenester på at indgå en aftale om betaling for deres brug af det rettighedsbeskyttede materiale, der uploades på deres platforme. På den baggrund kan forbrugerne frit og lovligt dele. Loven handler derfor IKKE om at begrænse eller fjerne materiale, men om at tillade og gøre så meget som overhovedet muligt tilgængeligt.

I lovforslaget er der derudover også arbejdet specifikt med behovet for at beskytte ytringsfriheden, og Ministerrådets juridiske tjeneste har konkluderet, at der IKKE er tale om et oplæg, der hæmmer ytringsfriheden. Hvis der var den mindste frygt for, at det vil hæmme ytringsfriheden, ville tusindvis af skabere af kulturelt indhold over hele EU naturligvis heller ikke støtte reformen.

Der har dertil også været en del misforståede kritik om, at lovforslaget vil være en dødsdom over de såkaldte memes. De vil dog stadig bestå, da memes hører under satire og parodi og derfor er undtaget via artikel 5 stk. 3.k. i Info-Soc-direktivet.

Men betaler YouTube ikke for brugen af musik?

Jo, YouTube betaler til blandt andre Koda for brugen af musik, men beløbet er lavt – og lavere end det, der betales fra de konkurrerende abonnementstjenester. Så længe EU-reglerne er, som de er, er Koda og andre lignende selskaber i en meget svær forhandlingsposition, da tjenester som YouTube med loven i hånden kan sige, at de i virkeligheden ikke behøver betale. Andre onlinetjenester som for eksempel Facebook nægter helt at betale for den musik, som findes på deres platform.

 

 VIDEO Kodas direktør fortæller om 'Transfer of Value'

Hvad sker der så nu?

Lige nu arbejdes der i EU på en reform af ophavsretten, og et af elementerne omhandler netop denne problematik. Det er en lang og kompleks proces med mange involverede. Koda har gennem flere år arbejdet sammen med de europæiske Koda-lignende selskaber for at påvirke reformarbejdet til fordel for hele det musikalske økosystem.

Kommissionens forslag til en ny lovtekst har nu været i behandling i Ministerrådet, der kom med deres forslag til ny lovtekst i slut maj. Kommissionens tekst har også været til forhandling i alle relevante politiske udvalg i Europa-Parlamentet, med alt hvad dertil hører af høringsrunder, ændringsforslag og afstemninger.

Den 12. september gav Europa-Parlamentet det ledende udvalg, retsudvalget, mandat til at indgå i de afsluttende forhandlinger om et nyt ophavsretsdirektiv med EU-Kommissionen og Ministerrådet. Det betyder, at de afsluttende trilogforhandling mellem Parlamentet, Kommissionen og Rådet vil finde sted i løbet af de kommende måneder. Når de er blevet enige om en endelig tekst, skal det godkendes af Parlamentet ved en endelig afstemning, og hvis de stemmer ja, skal direktivet herefter implementeres i de enkelte medlemslande.

Så der er stadig et stykke vej til, vi har en konkret lovgivning at forholde os til. Og indtil den foreligger, vil vi fortsætte det vigtige arbejde med at gøre det klart for politikerne, hvorfor det er så vigtigt, at vi benytter den mulighed, reformarbejdet giver til at få skabt en bæredygtig musikindustri – og til at få rettet op på et misforhold, der kun er blevet tiltagende grelt de seneste år.

 

FAKTA

  • 48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 29 procent af de timer, danskerne bruger på at streame musik, sker på YouTube.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 69 procent af YouTube-brugerne primært bruger tjenesten til at høre musik, som de kender i forvejen.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online.
    Kilde: YouGov for Koda

  • Tjenester som for eksempel YouTube og Facebooks samlede omsætning alene i Europa ligger på 22 milliarder euro om året.
    Kilde: Roland Berger

  • 62 procent af denne omsætning er direkte eller indirekte knyttet til brugen af kulturelt indhold – svarende til mere end 100 milliarder danske kroner hvert år.
    Kilde: Roland Berger

  • Pladeselskaberne samlede indtjening fra streaming var i 2016 på 392 millioner kroner Heraf bidrog tjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple Music med 381 millioner kroner, mens YouTube på trods af deres popularitet til sammenligning bidrog med 11 millioner kroner.
    Kilde: IFPI Danmark
     


LÆS MERE

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.