Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Få et overblik over en af de største udfordringer i musikbranchen netop nu.

Transfer of Value: Hvad er det? Hvorfor er det et problem? Hvordan løser vi det?

Få overblikket over en af de største udfordringer i musikbranchen netop nu: den manglende betaling for musik på store og populære onlinetjenester som YouTube og Facebook.
Hvad er problemet?

I dag får musikskabere ingen eller en meget lav betaling, når deres musik bliver spillet på store onlinetjenester som YouTube og Facebook. På abonnementstjenester som for eksempel Spotify og YouSee Musik er betalingen til musikskaberne markant højere. Dette bunder blandt andet i, at de store onlinetjenester helt lovligt kan undsige sig betaling med en forældet EU-lovgivning i hånden.

Den manglende betaling er ikke kun et problem for den enkelte komponist eller sangskriver. Det er et problem for hele det musikalske økosystem. Et problem, der i sidste ende kan få konsekvenser for udbuddet af den musik, der er til rådighed for forbrugeren. Det er der to grunde til:

  • Det musikalske økosystem og skabelsen af ny musik er afhængig af rettighedsindtægter, og af at de komponister, sangskrivere og musikforlag, som investerer tid og ressourcer i at skabe musik, sikres en fair betaling for deres arbejde.
  • Det skaber ulige konkurrence, når tjenester som blandt andre Spotify og YouSee Musik er tvunget til at konkurrere med onlinetjenester, der ikke betaler den samme pris for den musik, deres forretning bygger på.
Hvad er ’Transfer of Value’ og ’Value Gap’?

Problemet med betalingen for musikbrugen omtales ofte med begreberne ’Transfer of Value’ eller ’Value Gap’. Begreberne beskriver misforholdet mellem de betydelige indtægter, som forbliver i lommerne på de store og populære onlinetjenester, der distribuerer musikindhold – for eksempel YouTube og Faceboook - frem for at gå til dem, som skaber en stor del af det indhold, der driver trafikken til og på deres tjenester.

Hvordan kan problemet løses?

Koda har gennem de seneste år kæmpet i fællesskab med de europæiske Koda-lignende selskaber og den europæiske musikbranche for at få indført en vigtig præcisering i den ophavsretsreform, der arbejdes på i EU. Målet med indsatsen er, at de store onlinetjenester skal forpligtes til at forhandle med rettighedshaverne ved at tydeliggøre, at de aktivt videreformidler musik til offentligheden, og dermed ikke længere kan undsige sig ansvaret med henvisning til EU-lovgivning. Den præcisering findes blandt andet i artikel 13 i det endelige udkast til nyt ophavsretsdirektiv.

Flere kritiserer den nye lov, da de mener, at den vil skabe censur og hindre ytringsfriheden – er det rigtigt?

Nej. Det nye lovforslag handler om at forpligte de store kommercielle onlinetjenester på at indgå en aftale om betaling for deres brug af det rettighedsbeskyttede materiale, der uploades på deres platforme. På den baggrund kan forbrugerne frit og lovligt dele. Loven handler derfor IKKE om at begrænse eller fjerne materiale, men om at tillade og gøre så meget som overhovedet muligt tilgængeligt.

I lovforslaget er der derudover også arbejdet specifikt med behovet for at beskytte ytringsfriheden, og Ministerrådets juridiske tjeneste har konkluderet, at der IKKE er tale om et oplæg, der hæmmer ytringsfriheden. Hvis der var den mindste frygt for, at det vil hæmme ytringsfriheden, ville tusindvis af skabere af kulturelt indhold over hele EU naturligvis heller ikke støtte reformen.

Der har dertil også været en del misforståede kritik om, at lovforslaget vil være en dødsdom over de såkaldte memes. De vil dog stadig bestå, da memes hører under satire og parodi og derfor er undtaget via artikel 5 stk. 3.k. i Info-Soc-direktivet.

SE VIDEO, DER BESKRIVER SANDHEDEN OM, HVORFOR YOUTUBE KÆMPER IMOD:

 

Men betaler YouTube ikke for brugen af musik?

Jo, YouTube betaler til blandt andre Koda for brugen af musik, men beløbet er lavt – og lavere end det, der betales fra de konkurrerende abonnementstjenester. Så længe EU-reglerne er, som de er, er Koda og andre lignende selskaber i en meget svær forhandlingsposition, da tjenester som YouTube med loven i hånden kan sige, at de i virkeligheden ikke behøver betale. Andre onlinetjenester som for eksempel Facebook nægter helt at betale for den musik, som findes på deres platform.

Hvad sker der så nu?

Lige nu arbejdes der i EU på en reform af ophavsretten, og et af elementerne omhandler netop denne problematik. Det er en lang og kompleks proces med mange involverede. Koda har gennem flere år arbejdet sammen med de europæiske Koda-lignende selskaber for at påvirke reformarbejdet til fordel for hele det musikalske økosystem.

Kommissionens forslag til en ny lovtekst var i behandling i Ministerrådet, der kom med deres forslag til ny lovtekst i slut maj 2018. Den 12. september 2018 gav Europa-Parlamentet det ledende udvalg, retsudvalget, mandat til at indgå i de afsluttende forhandlinger om et nyt ophavsretsdirektiv med EU-Kommissionen og Ministerrådet. Disse tre institutioner blev enige om endelige ordlyd til et nyt ophavsretsdirektiv den 14. februar 2019. Nu mangler den endelig tekst at blive godkendt af Parlamentet ved en endelig afstemning i løbet af marts 2019, og hvis de stemmer ja, skal direktivet herefter implementeres i de enkelte medlemslande.

 

 VIDEO Kodas direktør fortæller om 'Transfer of Value'

 

FAKTA

  • 48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 29 procent af de timer, danskerne bruger på at streame musik, sker på YouTube.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 69 procent af YouTube-brugerne primært bruger tjenesten til at høre musik, som de kender i forvejen.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook.
    Kilde: YouGov for Koda

  • 68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online.
    Kilde: YouGov for Koda

  • Tjenester som for eksempel YouTube og Facebooks samlede omsætning alene i Europa ligger på 22 milliarder euro om året.
    Kilde: Roland Berger

  • 62 procent af denne omsætning er direkte eller indirekte knyttet til brugen af kulturelt indhold – svarende til mere end 100 milliarder danske kroner hvert år.
    Kilde: Roland Berger

  • Pladeselskaberne samlede indtjening fra streaming var i 2016 på 392 millioner kroner Heraf bidrog tjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple Music med 381 millioner kroner, mens YouTube på trods af deres popularitet til sammenligning bidrog med 11 millioner kroner.
    Kilde: IFPI Danmark
     


LÆS MERE