Når firmafester bliver til mega-fester, skal Koda-medlemmer have penge for brugen af deres musik. Det mener Kodas administrerende direktør Anders Lassen, selvom Novo Nordisk har en anden holdning.

Novo nægter komponister betaling

Når firmafester bliver til mega-fester, skal Koda-medlemmer have penge for brugen af deres musik! ”Novo Nordisk har en anden holdning, som hverken vi eller byretten kan følge. For vi har svært ved at se, hvordan en fest med 7.500 gæster kan kaldes en privat-fest - og den holdning gentager vi gerne i landsretten,” siger administrerende direktør Anders Lassen.

Efter denne artikel blev publiceret har Koda fået rettens ord for, at Novo Nordisks firmafester tilbage i 2012 og 2013 med mere end 7.500 gæster var offentlige arrangementer.

Læs: Endelig dom er en principiel sejr for Koda 

Novo Nordisk har både i 2012 og 2013 holdt store årsfester med publikum på op til 8.200 deltagere, hvor navne som Nephew og Thomas Helmig har spillet. Alligevel nægter medicinalgiganten at betale for brugen af tekster og musik, som blev spillet. Alene sagsomkostningerne løber i 47.700 kroner indtil nu, som virksomheden også står til at skulle betale, hvis Koda vinder over Novo Nordisk i Østre Landsret.

"Novo Nordisk lever selv af rettigheder og er meget obs på, at andre ikke kopierer deres produkter. Det virker dobbeltmoralsk," siger Kodas administrerende direktør Anders Lassen i dagens udgave af Politiken.

'Kommenter' eller 'Synes godt om' på Kodas Facebook

Enige med byretten

Koda har allerede byrettens ord for, at firmafester i den størrelse ikke er lukkede fester, hvor brugen af musik kan gå under betegnelsen privat brug af musik. Novo Nordisk har ikke desto mindre anket dommen til landsretten.

»Vi synes, at det er helt vildt mærkeligt, når Novo Nordisk for det første er en meget stor og rig virksomhed, som sagtens ville have råd til at betale. Der er tale om småpenge for Novo. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad sådan et arrangement med 7.500 deltagere og flere scener har kostet at lave«, siger Kodas administrerende direktør, Anders Lassen.

En vigtig prøvesag

Koda har i en årrække haft forhandlinger med Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri og Dansk Erhverv om betaling for brugen af musik til store firmafester, men vi har endnu ikke kunnet nå til enighed. Sagen med Novo Nordisk kan derfor få stor betydning for Kodas medlemmer på sigt.

»Vi betragter det som en prøvesag, og hvis vi får rettens ord for, vi kan kræve penge for store firmafester, så vil vi også henvende os til andre og indlede forhandlinger med organisationer og firmaer«, siger administrerende direktør Anders Lassen.

»Det er en vigtig og principiel sag, for vi har en masse medlemmer, som er dem, der har skrevet musikken, og det er vores opgave at sørge for, at de får penge, når deres musik bliver spillet. Når vi ser, at firmafester udvikler sig fra at være små og hyggelige arrangementer i en baggård med et stereoanlæg til megafester med tusindvis af deltagere og store scener med kendte navne, så er vi forpligtet over for vores medlemmer, at der falder en rimelig betaling til dem«, siger Anders Lassen til Politiken i dag.

Det kan tage op til tre år før landsretten har taget stilling til ankesagen.

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.