Sangskriver Marcus Winther-John har skrevet en bog om, hvordan man skriver hits & sælger dem.

Marcus Winther-John – Hvis sangskrivning var internettet, så handler det om at have en god søgemaskine

En af Danmarks flittigste og mest brugte sangskrivere, Marcus Winther-John, udkommer i slutningen af september ikke med et nyt album, men med sin første bog, som bærer titlen ’Skriv hits & sælg dem’. Og med bogen giver sangskriveren blandt andet opskriften på, hvordan man strukturerer sin arbejdsproces, og måske også får bedre styr på, hvordan man tiltrækker ’den guddommelige inspiration’ – alt det, der er basis, når man vil skrive hits og bagefter få dem ud at leve.

Marcus Winther-John har taget hatten af og byder på kaffe i sin kombinerede bolig og studie uden for København med fin udsigt til en sensommerhave, der bugner af høstanemoner og modne drueklaser. Med afsæt i bogen ’Skriv hits & sælg dem’ løfter sangskriveren sløret for nogle af hemmelighederne bag en lang karriere med utallige hits i bagagen:

 

Det har gavnet min egen sangskrivning helt vildt (...) og det håber jeg også, at andre kan få gavn af - Marcus Winther-John

 

"Det startede i virkeligheden ikke som en bog, men som for de fleste sangskrivere, skulle jeg forklare til nogen uden for branchen, hvad jeg arbejder med. I den forbindelse blev jeg selv nysgerrig på det, jeg laver. Jeg kunne godt mærke i sessions, hvad jeg gjorde, men jeg havde aldrig struktureret det. Der findes selvfølgelig bøger om sangskrivning i bred forstand, men det med at zoome lidt ud og afstå lidt fra sit ego, og fokusere på sangskrivningen på dens egen præmisser, det synes, jeg manglede lidt. Når jeg identificerede noget, jeg gjorde i en session, så skrev jeg det ned i en simpel word-fil. Det blev til flere og flere små overskrifter, som så fandt sammen i kapitler. Arbejdet for mig, bestod i at gøre en indsats for at finde en struktur og ikke bare observere den, og finde den overordnede proces - ligesom et diagram i mit hoved, hvor man bevæger sig fra det ene trin til det andet. Det har gavnet min egen sangskrivning helt vildt, og jeg bruger nu mindre tid på at gå ned af kreative blindgyder. Og det håber jeg også, at andre kan få gavn af," forklarer Marcus Winther-John om bogen, der har været fire år undervejs.

Marcus Winther-John forklarer, at bogen ikke nødvendigvis er en bog, man skal læse fra ende til anden for at finde brugbar hands-on viden, men at man kan dykke ned og finde input til det, man sidder og kæmper med her og nu:

"Jeg tror først og fremmest, at man kan være heldig at få sat noget struktur og overskrifter på det, man selv har gang i lige nu. Og så kan man få skærpet nogle processer, og måske få øjnene op for nogle nye, man også kan bruge. Bogen er inddelt i mange små dogmer og værktøjer. Man behøver ikke at læse den forfra, men kan zappe rundt i den. Måske man er på vej til en session og lige har brug for lidt inspiration, så kan man lige nappe et par sider og blive inspireret," fortæller Marcus Winther-John.

En hitmager blev til

Marcus Winther-John er 100 procent autodidakt, som han selv forklarer det, og startede tidligt med musikken:

"Mine forældre havde en spolebåndoptager, og jeg brugte spolebåndoptagerens mikrofon til at synge i fra jeg var en syv-otte år gammel. Da jeg var 16, begyndte jeg at spille i band og også med at skrive sange. For mig handlede det meget netop om sangskrivning til de bands, som jeg spillede i. I 1994 havde jeg min debut som forsanger, guitarist og sangskriver i Inside The Whale. Men da jeg stoppede i Inside The Whale, fik jeg øjnene op for den egentlige sangskrivning, og også for at skrive for- og med andre. Med co-writing kunne jeg skrive med Tim Christensen den ene dag og med Julie Berthelsen en anden dag. Jeg kan lave japansk pop en dag og tysk rockabilly dagen efter, og det kan man som sangskriver," forklarer Marcus Winther-John om co-writing.

 

Jeg kan lave japansk pop en dag og tysk rockabilly dagen efter, og det kan man som sangskriver - Marcus Winther-John

 

Marcus Winther-John bruger pt. meget af sin tid på at skrive sammen med andre – et arbejde som han holder meget af:

"Co-writing har et meget sympatisk og menneskelige aspekt. Man mødes, og det vigtigste ting i co-writing er, at man er åben og har ja-hatten på. Og for mig at se, er det, der fungerer allerbedst, sange, der er ’based on a true story’. Sange, der er skrevet på noget ægte, på en reel følelse. Det er ofte sange, der vækker genklang hos andre. Det kan vi mennesker godt identificere os med."

Giv næring til din egen inspiration

På spørgsmålet om, hvor han finder inspirationen, og om man kan systematisere inspirationen, svarer Marcus Winther-John:

"Det har været svært at beskrive, hvordan inspirationen kommer, men når jeg lige får hevet fat i hjørnet af inspirationen, så løber jeg med den. Men det handler om, at acceptere, at du ikke kan styre inspirationen helt - du kan opsøge den, og jo mere du lægger ind på kontoen, jo mere kommer der igen. Meget godt kan ske, hvis man holder armene åbne og går inspirationen lidt i møde. Jeg har skrevet hundredvis af sange, men det der virker for mig, er at være åben for én eller anden energi, der kommer. Indimellem kan du være heldig, at du får inspiration til en god sang, men hvis du ikke har håndværket, så er det ikke sikkert, at den kreative proces vil ende med en god sang. Min pointe er, at man skal have noget struktur til at fange og materialisere inspirationen."

 

Meget godt kan ske, hvis man holder armene åbne og går inspirationen lidt i møde - Marcus Winther-John

 

Marcus Winther-John gør sig mange tanker om inspirationen i sig selv, og hvordan man kan fange den på et øjeblik – eksempelvis i en session:

"Inspiration kommer mange steder fra. Når jeg går ind i en session, har jeg lige antennerne ude, når vi er ved at starte op. Måske bruger de en vending, jeg ikke har hørt før, måske har de oplevet noget og så videre. Som en betragtning, der finder umiddelbar anvendelse, som eksempelvis 'Der Går Min Klasselærer'. Det er noget af det, jeg har prøvet at dogmatisere i min bog. På den måde kan man selv give næring til sin inspiration. Inspirationsdelen er for mig stadig lidt magisk, og jeg kunne godt tænke mig at gå mere i dybden med det, og med essensen af inspiration. Jeg kunne godt tænke mig at tale med nogen i musikbranchen, men også i nogle andre kreative fag, for eksempel kokke, arkitekter og fag, der lugter lidt mere af erhvervsliv. Her er det med inspirationen ikke helt så tabuiseret." 

Marcus Winther-John deler ud af sin viden den 27. september

Den 27. september afholder Koda, DPA og DJBFA det første af to medlemsarrangementer, der tager afsæt i Marcus Winther-Johns nye bog. Til det første af to arrangementer bliver der sat fokus på de kreative processer i sangskrivningen, og her kan du få inspiration til nye værktøjer og metoder til at undgå de mest klassiske faldgruber, så din musik kan blive endnu bedre. Arrangementet er udsolgt, men bliver livestreamet på dagen på koda.dk. Marcus Winther-John fortæller om det første arrangement:

 

Hvis sangskrivning var internettet, så handler det om at have en god søgemaskine - Marcus Winther-John

 

"Det første ud af to arrangementer tager afsæt i den kreative proces i sangskrivningsregi, med afsæt i bogen og med afsæt i mine processer, men der er ikke nogen entydig vej. Det handler meget om at tage en vej og finde en retning så tidligt som muligt. Man skal selvfølgelig være impulsiv, men det er godt at have nogle kort på hånden - nogle kategorier som i Trivial Pursuit. Det handler mere om at fokusere og koge noget ned end om muligheder, for mulighederne er uendelige. Hvis sangskrivning var internettet, så handler det om at have en god søgemaskine, og det kunne eksempelvis være de dogmer og værktøjer, jeg har identificeret," fortæller Marcus Winther-John om det første arrangement, og fortsætter:

"På dagen vil man i øvrigt kunne købe bogen (Skriv hits & sælg dem) til særpris 200,- kr. (normal pris 250,- kr.)."

Senere på året afholdes den anden del af arrangementet, hvor fokus vil være, hvad du gør efter, at musikken er skrevet.

"Del to kommer til at handle om den kommercielle del – hvordan afsætter man sin sang, når man nu har skrevet den. Hvad er reglerne, og ikke mindst - hvad er de uskrevne regler. Branchen er lille i Danmark, og man skal lade være med at brænde broer. Det kalder jeg 'netværkskarma'," forklarer Marcus Winther-John.

 

4 HURTIGE TIL MARCUS WINTHER-JOHN: 
1. Hvad er dine musikalske fremtidsplaner?

"Jeg har gang i en masse ting. Resten af året spiller jeg med Peter Belli, hvor jeg er kapelmester. Jeg skrev nogle sange for ham, der blev til albummet ’Underværker’. Pladeselskabet spurgte på et tidspunkt, om jeg kunne sætte et nyt livehold, og nu har jeg været med i syv år, og vi er i gang med afskedsturneen nu. Jeg har skrevet en del sange til Sannes nyeste album og har skrevet nye sange til Julie Berthelsen. Jeg har også et projekt i Nashville med en countrysangerinde. Jeg har mange bolde i luften, og det skal der også være, for der kan være nogle, der ikke flyver. Jeg er også i gang med at skrive en roman, og er blevet glad for at skrive."

2. Hvad er dine tre yndlingsnumre?

"Det svar vil jeg gerne inddele i tre kategorier"

Sange, som jeg har skrevet
"'Hvor er Tiden Der Ta’r Os', Inside The Whale. Det var første gang, jeg oplevede, at en af mine sange i den grad fik sit eget liv. Den opstod blandt andet på baggrund af en lang turné sammen med Dizzy. Til lydprøverne spillede Tim tit et par melodilinjer, han ikke kunne komme videre med. Det kunne jeg, og de blev de første linjer af Hvor er tiden..."

En Beatles-sang
"For mig er Lennon/McCartney det største. Mine forældre havde Abbey Road som vinyl, som er mit yndlingsalbum gennem alle tider. Nummeret 'Something', som endda er af George Harrison, er mit yndlingsnummer."

En lidt nyere sang
"Father John Misty med Chateau lobby #4 (in C for Two Virgins) – fordi hans tekster bare er så skarpe og sangbare. Han har melodierne med, og på det nummer har han mariachi-blæs med, og det lyder bare lækkert."

3. Kan du huske din første Koda-check?

"Ja, det kan jeg, og jeg købte en cykel for den. Det band, vi havde før, Inside The Whale, hed It’s It. Vi var ret unge og var med i Yamaha Band Explosion. Vi var nået til finalen i konkurrencen, og TV-avisen lavede en reportage om os. Og på den måde fik vi et nummer, der blev spillet i landsdækkende tv. Dér var jeg 19 år og fik nok penge til at købe en cykel. Jeg var lige flyttet hjemmefra, så det var godt at få en cykel."

4. Kan du nævne én mind-blowing musikalsk oplevelse?

"Det bliver nødt til at være Rufus Wainwright i Store Vega. Han spillede opvarmning for Keane midt 00´erne. Han sad bare med noget elektrisk keyboard, og havde hul igennem til noget fuldstændig guddommeligt. Hvis nogen forklarede mig, hvad hans musik går ud på, ville jeg være meget skeptisk, men han rammer mig bare helt vildt. Det var min første koncert med ham, og det ramte mig ekstra hårdt. Han er sindssygt virtuos. Sange kan godt blive sunget og spillet ihjel, men med ham, går det op i en højere enhed."

 

Følg med, og læs mere om medlemsarrangementet den 27. september og kommende arrangementer her.

KORT OM MARCUS WINTHER-JOHN

Marcus Winther-John er født i England, men har været bosiddende i Danmark, siden han var 12 år. Har skrevet sange til en lang række artister blandt andre Tim Christensen, Sanne Salomonsen, Julie Berthelsen, Mads Langer, Sys Bjerre, Peter Belli.  I film- og tv-verden har man også kunnet høre Marcus’ værker i form af X Factor-vindersange, Melodi Grand Prix-sange og placeringer i blandt andet 'Lego Friends', 'The Vampire Diaries', 'Violetta', 'Blinkende Lygter'. Udover at have skrevet og produceret Peter Bellis sidste to albums har Marcus Winther-John turneret med Peter Belli som “kapelmester" (bandleder, guitarist og korsanger) siden 2011.