Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Mads Langer er ved årets udgave af DMA en af de fem nominerede til 'Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen'.

Mads Langer: Sangskrivning handler om at være åben for impulser

DMA er lige om hjørnet, og igen i år er Koda med til at hylde og sætte fokus på de danske sangskrivere med prisen 'Årets Danske Sangskriver - Koda Prisen'. Som optakt til det store show har vi taget en snak om sangskrivning og inspirationskilder med de nominerede. Her er det Mads Langer, som giver et indblik i, hvordan han skriver sine tekster.

Mads Langer er ved dette års udgave af DMA nomineret til tre priser. Blandt andet i kategorien ’Årets Danske Sangskriver - Koda prisen’ for sit arbejde med albummet ’Reckless Twin’. I den anledning har vi taget en snak med Mads Langer om hans sangskrivningsproces og bedt om et par gode råd til andre sangskrivere. Mads Langer fortæller blandt andet, at sangskrivning for ham handler om at være åben for impulser, og at han engang har brugt fem timer i en elevator på at skrive en sang.

Hvordan skriver du dine sange?

”Det er rigtig svært at generalisere sangskrivningsprocessen, for hver eneste sang springer ud af en unik stemning eller hændelse, og det er netop det, som gør livet som sangskriver spændende. Sangskrivning handler for mig først og fremmest om at være åben og modtageligt for impulser og om leg og improvisation. I praksis betyder det, at mange af mine sange fødes, mens jeg sidder ved klaveret eller med guitaren og lader min musikalitet flyde frit. Hænderne bevæger sig frit henover tangenterne uden tanke og logik. Her opstår ganske ofte melodier, jeg begynder at gentage. Denne form for improvisation ender ofte med at blive fundament for en senere færdig sang. En anden måde at skrive sange på kan være, at jeg sætter nogle benspænd op for mig selv. For eksempel har jeg engang skrevet en sang i en elevator, fordi jeg vidste, at Bob Dylan havde taget den elevator 100 gange (elevatoren på Chelsea Hotel i New York). Jeg tænkte her må der være noget i væggene, som kan blande sig med mit dna som sangskriver. Jeg besluttede mig for, at jeg ikke måtte forlade elevatoren, før sangen var skrevet færdig – det tog 5 timer,”  siger Mads Langer og fortæller videre om, at han dog stort set altid skriver sange:

”Jeg har næsten altid sangskriverkasketten på, og det kan godt være ret upassende, for sange og tekster kan ofte opstå, mens jeg er i gang med noget andet. For eksempel midt i en samtale med en ven eller under en middag, og når det sker, bliver jeg simpelthen nød til følge mine tanker og skrive min ide ned, så den ikke går tabt.”

 

Jeg besluttede mig for, at jeg ikke måtte forlade elevatoren, før sangen var skrevet færdig – det tog 5 timer - Mads Langer

 

Hvilken af dine sange/album er du mest glad for rent tekstmæssigt?

”Det er svært at sige – det kommer lidt an på, hvilke parametre, jeg skal vurdere det ud fra. Men altså alle mine albums repræsenterer en tid i mit liv og i min udvikling som sangskriver, og jeg er egentlig glad for dem alle på hver sin måde. Jeg har jo skrevet og produceret musik, som er stukket i alle mulige forskellige retninger. Kort sagt elsker jeg musik fordomsfrit og ubegrænset af genrer. Men skal jeg pege på et par stykker, er popsmeden i mig rigtig glad for et nummer som ’3AM’, hvorimod poeten i mig er rigtig glad for ’Fact Fiction’ og 'The River Has Run Wild.’”

Hør ’3AM’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Hør ’Fact Fiction’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Hør 'The River Has Run Wild’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Gode råd til sangskrivning?

”Husk på at sangskrivning er en udefinerbar størrelse. Derfor giver det dig mulighed for helt selv at definere, hvad en god sang er for dig. Lyt til din egen musikalitet og mavefornemmelse. Så er jeg sikker på, at du med hårdt arbejde og åbent sind vil opdage, at du stille og roligt udvikler dit helt eget dna som sangskriver. Man skal ikke stoppe, hvis man ikke skriver den perfekte sang, hver gang man skriver. Bliv ved og ved, og en dag sidder du med en sang, du selv har skrevet og tænker: "Shit.....har jeg virkelig skrevet den her!?" Det er den vildeste fornemmelse. Min egen tilgang, når jeg skal lave et album, er at skrive rigtig mange sange – det er måske kun hver tiende sang, jeg skriver, der ender på pladen, men jeg har stadig lært noget og taget noget med videre fra de resterende 9. Derudover tror jeg også, at det er vigtigt, at man laver musik med andre, for det giver nye perspektiver og er med til at nuancere dig. Selv tager jeg rigtig meget ud i verden og skriver med sangskrivere, som jeg synes er dygtige. Det er enormt udviklende, og så skal man huske, at det at være sammen med nogen andre om at skabe faktisk er større end at gøre det selv. For her deler man glæden, og den rejse din musik tager dig med på.”

Hvem er dine sangskriverforbilleder?

”Jeg elsker alle mulige former for musik, så længe jeg kan mærke kernen og hjertet bag. Det kan derfor være alt fra Bob Dylan til Max Martin. Men skulle jeg komme med et tip til én, som måske ikke så mange kender, og som jeg har lyttet til rigtig meget, er det den irske singer-songwriter, Fionn Regan og hans album ’The End of History’.”

Hør ’The End of History’ på din foretrukne streamingtjeneste her

Hvad betyder det for dig at være nomineret?

”Det er en stor ære at være nomineret i netop denne kategori, fordi sangskrivning er hjørnestenen i min karriere. Jeg bruger rigtig meget af min tid og liv i sangskriverværkstedet, og derfor er det selvfølgelig rigtig dejligt, at der er nogen, som lægger mærke til, at jeg gør mig umage med det.”

MERE OM DANISH MUSIC AWARDS 2016

 

Seneste nyt

20. september 2024
Ny måling på kønsfordeling på tværs af musiklivets sektorer viser god vilje, men lang vej igen
For første gang bliver kønsfordelingen nu dokumenteret på tværs af musiklivet i Danmark. Tallene viser blandt andet en klar tendens til, at kønsbalancen skævvrides jo længere op i ledelseslagene, man kommer. Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig Udvikling, står bag udgivelsen af tallene, der med målingen ønsker at inspirere flere til at bruge data som et redskab til at fremme lige adgang til musiklivet.

12. september 2024
Efter fem år uden udvikling i Kodas kønsstatistik: "Der er brug for, at alle tager ansvar"
For femte år i træk viser Kodas kønsstatistik, at det halter gevaldigt med ligestillingen i dansk musik, hvor kun 10 procent af de penge, Koda udbetaler, havner i de kvindelige musikskaberes lommer. Samtidig er kvinders andel blandt de højest indtjenende den laveste i fem år. Kodas forperson kalder det nedslående og opfordrer til, at hele branchen tager ansvar.

10. september 2024
Kodas bestyrelse har igangsat undersøgelse af Kodas kulturelle midler
En ny undersøgelse af fordelingen af Kodas kulturelle midler skal kortlægge, om der er skævheder i fordelingen af midlerne. Det er også hensigten at undersøge, hvordan de kulturelle midler bliver brugt, og hvilken betydning de har for Kodas medlemmer. Det endelige resultat af undersøgelsen skal danne baggrund for bestyrelsens videre diskussion om, hvordan midlerne bedst muligt fordeles fremover.