Kreativ på den kommercielle måde – opskriften på et hit

I sidste uge var Kodas kantine pakket til bristepunktet, da Koda, DJBFA og DPA havde inviteret hit-mageren Marcus Winter-John forbi til en aften, som både bød på ’opskrifter’ på, hvordan man skriver et hit, praktiske øvelser i ’how to do it’ og gode historier.

Marcus Winther-John, som er en af Danmarks flittigste og mest brugte sangskrivere udgav samme dag sin første bog, som bærer titlen ’Skriv hits & sælg dem’. Og med bogen giver sangskriveren blandt andet opskriften på, hvordan man strukturerer sin arbejdsproces, og måske også får bedre styr på, hvordan man tiltrækker ’den guddommelige inspiration’ – alt det, der er basis, når man vil skrive hits og bagefter få dem ud at leve. Og det var netop denne bog, som var afsættet for denne – første ud af to – workshop. 

Vær åben for inspirationen

"Det hele startede med, at jeg begyndte at skrive og beskrive mine processer i en Word-fil" – sådan indledte Marcus Winther-John en aften, som blev rig på gode råd til de fremmødte medlemmer.

Jeg tror grundlæggende, at det handler om at gøre sig tilgængelig for inspirationen - Marcus Winther-John

"I sangskrivning handler det om at blive bevidst om, hvad det er, man reelt gør. Og for mig, har det været lidt af en åbenbaring, og det gør at vejen fra a til z er blevet lidt kortere. Den kreative proces synes ofte at være lidt tilfældig: Man venter på at blive ramt af et kreativt 'big bang', men jeg tvivler på at Lennon/McCartney gjorde det sådan – eller Max Martin, og jeg tror grundlæggende, at det handler om at gøre sig tilgængelig for inspirationen – 'A mind is like a parachute – it doesn’t work, if it’s not open', som Frank Zappa sagde det", forklarede Marcus Winther-John.

Marcus Winther-John fortalte, at man bør være åben, og ikke nødvendigvis for fokuseret på at skrive ex et Justin Timberlake-agtigt funky nummer, hvis i virkeligheden man føler sig inspireret til at skrive noget mere Celine Dion-agtigt:

"Et af mine store forbilleder er Don Draper fra Mad Men, som altid kommer op med det fede koncept: ”Just think about it deeply, and then forget it, and an idea will… jump up in your face”, som Don Draper sagde det til sin protégé, Peggy. Sådan kan man også gøre det med tekster og melodier, altså strukturere tilgangen til inspiration. Jo mere jeg betaler ind til inspirationskontoen, jo mere kommer der også igen."

Efter inspirationen

Når man er et sted i sin arbejdsproces, hvor inspirationen har indfundet sig, kan man sætte ind med godt håndværk. Denne proces kan deles op i følgende:

Åben op

  • Hiv til jer, brainstorm og indsaml bruttomateriale
  • Vrid øjeblikket, beslægtede melodier, ord, rim, forklaringer m.m. – alt skal ned, hvis det er tekst, skal det skrives ned, melodien skal nynnes ind på telefonen osv.
  • Vrid videre – kreative startpakker, dyk ned i dit lager senere

Kog ned

  • Editere, koncentrere, slibe ned til essensen af en skinnende lille popdiamant/hit
Essensen af et hit

Og hvad er et hit egentlig? Der er en hel masse kommercielle forudsætninger, og måske en bred appel i sangens dna. Marcus Winther-John havde en god nyhed og en dårlig nyhed, som svar på spørgsmålet om, hvad der egentlig udgør et hit:

Det handler om at være sig bevidst om, hvorfor man skriver sange - Marcus Winther-John

"Den dårlige nyhed – der findes ikke én formel på det gode hit, og den gode nyhed, der findes 1000’er af formler på det gode hit. Der er en masse ting, der sker, efter at vi har skabt en sang, som vi ikke er herre over, men der er en del muligheder, som jeg bl.a. beskriver i min bog i rækken af værktøjer og dogmer. Men det, det handler om, er at foretage en række valg og være bevidst i sin proces."

Det handler om at være sig bevidst om, hvorfor man skriver sange – om man ønsker at kommunikere noget, om man har et ærinde med sin sang eller om man i virkeligheden søger kontakt med sig selv:

"Folk skal kunne afkode mønstre og strukturer, og det gælder også, når vi som mennesker afkoder strukturer i en sang. Hvis det virker genkendeligt, er det trygt."

Melodisk kommunikation

Det kan nogen gange betale sig at økonomisere lidt med tonerne i en komposition – ex ”Yesterday”, hvor man trygt bliver ført fra a til b og hjem igen, 'Mariehønen Evigglad' og Nirvanas 'Team Spirit', som begge er supersimple og lytteren fanger det rigtigt hurtigt, forklarede Marcus Winther-John om begrebet 'melodisk kommunikation'.

"Børnesange har tit meget korte fraser, symmetriske melodier og gentagelser og er gode at lade sig inspirere af. Helt klassisk kan du arbejde med det tonalt (dine højeste toner er i omkvædet, toptonen er i omkvædet i 90 % af alle hit), hvor du så kan vælge at overraske. Der ligger et helt naturligt klimaks i din højeste tone, så den bør placeres bevidst, omvendt kan det også dykke, som i Bob Marleys 'No Woman, No Cry'. Men du kan også modulere lidt. Hvis du har melodilinjer der går opad i verset, bør de måske ikke gøre det i omkvædet," fortalte Marcus Winther-John.

Max Martins hemmelige våben

For nogle år siden var Marcus Winther-John i L.A. for at arbejde sammen med en svensk producer, og blev dér opmærksom på det, han kalder 'Max Martins hemmelige våben', og eksemplificerede dette begreb med en Katy Perry-sang:

 

 

'Wide Awake' – Katy Perry

  • Titellinjen (intro + vers): 4 ottendele, der slutter på 1-slaget (med betoning herpå)
  • Vers: 3 identiske linker hver med 6 ottendele. Hver linje slutter på et offbeat. Betoning på 3-slaget i første og tredje linje. Betoning på 1 i anden linje.
  • Bro: 4 ottendele, hvor hver linje slutter på 1-slaget
  • Omkvæd: starter på 1 (dog med en lille optakt), lange toner, nogle på lifts.
  • C-stykket: tonerne ligger overvejende på offbeats.

Kort sagt:

  • Klar melodisk kommunikation
  • Undgå lange, indviklede linjer uden gentagelser
  • Brug symmetriske melodier (så nye melodilinjer virker familiære fra første lyt)
  • Vær bevidst om din toptone (læg den gerne i omkvædet)
  • Undgå ’for tidlig klimaks’
  • Melodisk og rytmisk afveksling fra stykke til stykke (Max Martins hemmelige våben!) 
Titlens magt

En anden ting, som Marcus Winther-John er meget bevidst om, når han arbejder med sangskrivning er titler og indhold:

"En god titel udstikker en retning for en hel sang, og gør det lettere at skrive sangen. På den måde kan du få et helt scenarie foræret. Når du laver tekst, så gør dig klart, HVAD du vil skrive om, og hav ét budskab. Bak op om det tema, du arbejder med. Én ting ad gangen, og lav tre sange, hvis du har tre budskaber."

Marcus Winther-John forklarede, at han har observeret, at der er bestemte 'titel-kategorier', som fungerer godt, bl.a.:

  • Steder (Stednavne), New York, New York, Costa del Sol, Rabalderstræde, Cocomo, Kings Garden
  • Personnavne – også et godt blikfang (ex Ukendt Kunstner’s 'Stein Bagger')

Ud over titlen, er der tre muligheder for at gøre et godt indtryk på modtagerne af en sang, forklarede Marcus Winther-John:

1. Sæt en scene

  • On a dark desert highway, cool wind in my hair, warm smell of colitas rising up through the air
  • Katte krydser min vej, natten falder som mig for dig (Sanne Salomonsen om forelskelse)
  • There’s a stranger in my bed, there’s a pounding in my head, glitter all over the room, pink flamingoes in the pool, I smell like a minibar, dj’s passed out

2. Spørg løs

  • What if we were meant to be together?
  • Is it true that the pain inside me could be you?
  • If God had a name, what would it be?
  • Do you like drugs?

3. Hov, hva´sagde hun?

  • You’re the most annoying person I’ve ever met
  • Some people say that I need help, Some people can fuck off and go to hell
Følelsesmæssigt engagement

"Hvis du skriver ud fra en ægte følelse, så får du lettere åbnet døren ind hos din modtager, som bliver mere berørt af din sang" – så let kan det siges, men måske ikke så let at gøre. Men Marcus Winther-John opfordrede til mere bevidst at engagere lytteren rent følelsesmæssigt:

"Skriv med sanserne, og tap ind i dine sensoriske oplevelser. Husk at skrive med flere sanser end bare synssansen – brug de 5 sanser for at få en mere 4-d’agtig feel med ind i din sang. Og også med din 6. sans – kropssansen (indre funktioner, åndedræt, puls, mavepine m.m.) og balancesansen (fysisk relation til omverdenen, svimmelhed, søsyge, om vi står eller ligger osv.)."

At skrive til andre:

Igennem flere år har Marcus Winther-John arbejdet meget med co-writing og med at skrive sange til en lang række artister blandt andre Tim Christensen, Sanne Salomonsen, Julie Berthelsen, Mads Langer, Sys Bjerre og Peter Belli:

"Nogen sangskrivere siger: 'Jeg skriver så personlige sange, at jeg ikke kan skrive til andre' – det synes jeg, er noget vrøvl. Hvis du skriver så personlige sange, så er de nok også for personlige for andre. Og selvom du skriver for – og med andre, så virker det stadig bedst, hvis du skriver på en ægte følelse," fortalte Marcus Winther-John, og gav et godt råd med på vejen:

"Find ud af, hvad artisten har lyst til at stå for, og hvad er det artistens publikum har lyst til at høre? Ex ville Amy Winehouse’s 'Rehab' måske ikke passe til ex Lis Sørensen eller Sissel Kyrkjebø. Og når jeg skal co-write med folk, som jeg ikke kender så godt, bruger jeg følgende fremgangsmåde’:

  • Google + Google billeder (jeg spiller ofte bare noget ud fra en billedcollage på min laptop)
  • Tjek bagkataloget (sangtyper der går igen/mangler)
  • Interviews/udtalelser (specifikke udtryk, der kan bruges)
  • Brainstorm stikord og melodier
  • Visualiser (ville Michael Lears To Rock spille den her foran 20000 kinesere i Beijing?)

Et sidste godt råd til de mange medlemmer, efter en lang aften, som bød på mange 'hands-on øvelser', gik på, hvordan man opsøger opgaver:

"Søg eventuelt efter briefs fra bands, der søger en sang hos publishers, managements og pladeselskaber, og giv dem, hvad de ikke vidste, de ville have. Send selvfølgelig ikke det fuldstændigt modsatte, men skab dit nummer ud fra din research."

Se eller gense Marcus Winther-John’s præsentation her. Se eller gense livestream fra arrangementet her.

Anden del af medlemsarrangementet ’Skriv hits & sælg dem’ finder sted den 8. november, hvor vi ser nærmere på, hvad du gør efter musikken er skrevet, og du skal afsætte og skabe interesse.