Rasmus Krogsgaard brød ud i hop og jubel, da han vandt Årets Revyforfatter.

Kodas priser til årets revyforfatter og komponist gik til …

Traditionen tro var Koda med til årets Revygalla, Revyernes Revy, der hylder dansk revykunst. Igen i år sponsorerede Koda Dramatik to priser – og årets vindere hoppede af glæde, da de modtog branchens hyldest.

Stemningen var i top og spændingen på bristepunktet, da årets revygalla løb af stablen søndag aften på Bakken. Revyer fra hele landet var samlet i Cirkusrevyens telt for at vise de bedste indslag fra årets revyer – og ikke mindst for at hylde nye og garvede talenter, tekstforfattere, komponister samt årets bedste revy.

Under Benedikte Hansens kyndige taktstok viste dansk revykunst sig igen fra sin bedste side. Aftenens program lagde stærkt ud med et satirisk indslag om Inger Støjberg i hele fem dansende og syngende versioner. Dernæst fulgte indslag om blandt andet Panama-papirerne, Airbnb og når ældre er ung med de unge. Undervejs blev dansk revys store kunster Dirch Passer hyldet, da 2016 markerer året for hans 90 års fødselsdag.

Alt i alt en aften hvor satire, talent og formidling var samlet i et farverigt festfyrværkeri. Bag disse toptunede skuespillere gemmer sig ord og musik, og det skulle naturligvis fejres - blandt andet med priser til Årets Revykomponist og Årets Revyforfatter.

Årets komponist og årets forfatter

Prisen til Årets Revykomponist gik i år til Jens Krøyer for hans musik til Rottefælden i Svendborg. Det er fjerde gang Jens Krøyer vinder denne pris. Han har tidligere vundet i 2000, 2003 og 2010.

Prisen til Årets Revyforfatter gik i år til Rasmus Krogsgaard, der brød ud i spontant hop og jubel. Det er første gang Rasmus Krogsgaard vinder denne pris. Han er dog en garvet herre og har skrevet tekster til blandt andet Linie 3, Bakkens Hvile og Nyborg Voldspil.

Begge priser sponsoreres af Koda Dramatik.

De vandt i 2016:
  • Årets Revy: Kerteminderevyen
  • Årets Revykunstner (Årets Dirch): Pernille Schrøder (Rottefælden)
  • Årets Talentpris: Lise Baastrup (Cirkusrevyen)
  • Årets Ærespris: Susanne Breuning (for sit bidrag til dansk revy og teater)
  • Årets Revyforfatter: Rasmus Krogsgaard (Revyperler, Rødvig)
  • Årets Revykomponist: Jens Krøyer (Rottefælden, Svendborg)
  • Revyprisen 2016: Jacob Dahl (scenetekniker, Cirkusrevyen)
Om Revyernes Revy
Arrangementet har igennem 39. år været afholdt af Skuespillerforeningen af 1879 til fordel for foreningens humanitære arbejde. Læs mere om foreningens arbejde her.
Seneste nyt

18. januar 2018
Fokus på fundraising og støtte – nyt år og nye muligheder
Et nyt år og dermed nye støttemuligheder. Sådan indledtes årets første medlemsarrangement med fokus på støtteordninger og fundraising. Til arrangementet fik de fremmødte svar på spørgsmål om fundraising og støtte, og samtidig gav digital strateg og musiker Maiken Ingvordsen indblik i, hvordan man tilrettelægger sin fundraising-strategi. Kristina Holgersen fra Statens Kunstfond samt Martin Stauning og Tobias Stenkjær fra Kodas Legatudvalg 2017 gav gode råd til ansøgningerne.

17. januar 2018
Anne Linnet – følelser har ingen alder (del 2)
Anne Linnet kræver næppe nogen nærmere introduktion. Med en karriere, som spænder over fire årtier, har hun manifesteret sig på den danske musikscene og rodfæstet sig som en ufravigelig del af dansk musik- og kulturliv. Musikken har altid været der i Anne Linnets 64-årige liv – et liv med musikken, som hun ikke ville være foruden, men som kræver, at man rent faktisk elsker, det man gør – for talent alene gør det ikke, og man kommer ikke sovende til succesen og et mangeårigt karriereforløb.

16. januar 2018
Filmkomponisten Jonas Struck – musikken skal give plads til at filmen kan ånde
Filmkomponisten Jonas Struck har haft et travlt år sidste år. Som komponist på ikke mindre end fem film, bl.a. til den anmelderroste ’QEDA’ og til filmen om tennislegenderne Borg og McEnroe, levner det ikke mange ledige stunder. Filmmusikken er det, der fylder allermest hos den 45-årige komponist, der også har en baggrund fra det nu opløste Swan Lee. Jonas Struck fortæller her om overgangen fra jazzkomponist, til Swan Lee og til at etablere sig solidt som filmkomponist.