Hvem skal have Jazz Live prisen 2013?

Som musiker ved du sikkert, hvor vigtig en rolle spillesteder og arrangører spiller for, at musikken finder sit rigtige publikum i de rigtige rammer. Og det gode spillested eller den gode arrangør har en særlig betydning for en genre som Jazz, der skal kæmpe lidt mere for at finde sit publikum. Derfor er Koda i år med til at uddele Jazz Live prisen ved årets DMA Jazz 2013, og er du jazz-musiker, kan du være med til at bestemme, hvem der fortjener prisen.

Jazzens eget DMA løber af stablen søndag den 24. november. En af de priser, der bliver uddelt i Aveny-T’s historiske lokaler denne aften, er Jazz Live-prisen, der går til det spillested eller den arrangør, der formår at give jazzbands eller -solister de bedste rammer og gør noget særligt for den danske jazzscene.  Og hvem kan være bedre til at vurdere det end jazzmusikerne selv?

Jazz-musikerne bestemmer selv vinderen

Det er jazzmusikerne selv, der bestemmer, hvem der skal vinde den præstigefyldte Jazz Live pris, der går til årets spillested eller arrangør. Vinderen bliver den der får flest stemmer og foruden æren vinder arrangøren en koncert med Årets Nye Danske Jazznavn, der også overrækkes til DMA Jazz. Og er du jazzmusiker, er det nu du, skal bruge din indflydelse.

Så tænk tilbage… hvor har det været særligt rart at spille? Hvor vil du altid gerne tilbage til? Hvor er der altid et godt og entusiastisk publikum, og hvor føler du dig som jazzmusiker allermest værdsat og velkommen?

Stem nu

Det eneste du skal gøre er at klikke ind her og skrive navnet på det spillested, den festival eller den klub, du synes, der har gjort det bedst i 2013.

Om Jazz Live Prisen

Jazz Live prisen er et skulderklap til en jazzarrangør, der har gjort noget ud over det sædvanlige og skabt rammerne for gode koncertoplevelser for både publikum og musikere.

Det handler selvfølgelig om sceneforhold, lyd og de fysiske rammer, men i høj grad også om, hvordan arrangøren behandler musikerne, og om de er dygtige til at promovere deres koncerter.

Rent musikalsk handler det om at sammensætte et godt og alsidigt musikprogram, gerne med plads til ny dansk jazz og skæve indslag, men altid med et fokus på at tiltrække nye publikummer gennem nye platforme og promotionmetoder.

Det er evnen til at få både musikere og publikum til at føle sig velkomne og om at sørge for, at der ikke er rod hverken i regnskabet eller backstagelokalet. Der er stor forskel på, hvor mange støttekroner de enkelte spillesteder/festivaler får. Derfor skal man også vurdere, hvor godt det enkelte sted har været til at disponere over de midler, de har til rådighed.

Følg med på www.dmajazz.dk


Retningslinjer for Jazz Live prisen.

  • Det er udelukkende musikere, der afgiver stemmer til Jazz Live prisen
  • Alle arrangører af live jazz kan vinde: Både spillesteder, festivaler og jazzklubber.
  • Vinderen bliver den arrangør af live jazz, som får flest stemmer i afstemningen.
  • Arrangører i den samme by kan ikke modtage prisen tre år i træk.
  • Når et spillested/festival har vundet prisen har man ”karantæne” i to år og kan ikke vinde prisen igen i denne periode. I år kan Buddha's Jazzklub (vinder af Jazz Live prisen 2012) samt Jazzhus Montmartre (vinder af Jazz Live prisen 2011) derfor ikke vinde.
Seneste nyt

18. januar 2018
Fokus på fundraising og støtte – nyt år og nye muligheder
Et nyt år og dermed nye støttemuligheder. Sådan indledtes årets første medlemsarrangement med fokus på støtteordninger og fundraising. Til arrangementet fik de fremmødte svar på spørgsmål om fundraising og støtte, og samtidig gav digital strateg og musiker Maiken Ingvordsen indblik i, hvordan man tilrettelægger sin fundraising-strategi. Kristina Holgersen fra Statens Kunstfond samt Martin Stauning og Tobias Stenkjær fra Kodas Legatudvalg 2017 gav gode råd til ansøgningerne.

17. januar 2018
Anne Linnet – følelser har ingen alder (del 2)
Anne Linnet kræver næppe nogen nærmere introduktion. Med en karriere, som spænder over fire årtier, har hun manifesteret sig på den danske musikscene og rodfæstet sig som en ufravigelig del af dansk musik- og kulturliv. Musikken har altid været der i Anne Linnets 64-årige liv – et liv med musikken, som hun ikke ville være foruden, men som kræver, at man rent faktisk elsker, det man gør – for talent alene gør det ikke, og man kommer ikke sovende til succesen og et mangeårigt karriereforløb.

16. januar 2018
Filmkomponisten Jonas Struck – musikken skal give plads til at filmen kan ånde
Filmkomponisten Jonas Struck har haft et travlt år sidste år. Som komponist på ikke mindre end fem film, bl.a. til den anmelderroste ’QEDA’ og til filmen om tennislegenderne Borg og McEnroe, levner det ikke mange ledige stunder. Filmmusikken er det, der fylder allermest hos den 45-årige komponist, der også har en baggrund fra det nu opløste Swan Lee. Jonas Struck fortæller her om overgangen fra jazzkomponist, til Swan Lee og til at etablere sig solidt som filmkomponist.