Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Tidligere udbetalinger
Medlem
Fordeling af andele
Bearbejdelse og ændringer af værker
Selvforvaltning
Aftaler
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Opbakning til Kodas kerneopgave

Et flertal af danskerne mener, at det er rimeligt, at musikskaberne skal have en betaling, når deres musik bruges i det offentlige rum. Det viser en ny undersøgelse.


I 2016 fyldte Koda 90 år. Fødselsdagen blev fejret med en kampagne under titlen ’Musikkens Kraft’, der skal udbrede kendskabet til, hvad Koda arbejder for og hvorfor. Samtidig gennemførte YouGov på vegne af Koda en større undersøgelse om danskernes kendskab til Koda og holdning til musikrettigheder.

Undersøgelsen viser, at danskerne generelt er enige i, at det er rimeligt, at komponister og sangskrivere skal have en betaling, når deres musik bruges i offentlige sammenhænge. I undersøgelsen skulle danskerne gennem en række udsagn vurdere rimeligheden i betalingen til musikskaberne. På en skala fra -100 (meget uenig) til +100 (meget enig) endte det samlede gennemsnit på en score på hele +63.

Opbakning vigtig i denne tid

Undersøgelsen vidner om en stor opbakning til Kodas kerneopgave, som netop handler om at sikre musikskaberne en betaling, når deres musik bruges og skaber værdi i det offentlige rum. Og denne opbakning er særlig vigtig for rettighedshaverne i en tid, hvor en stor del af musikforbruget finder sted på digitale tjenester, der enten betaler intet eller meget lidt for det musikalske indhold, som i høj grad driver deres trafik og forretning.

”I Koda sælger vi adgangen til et produkt, som ingen mennesker vil undvære, for musik er følelser og fællesskab. Men for musikskaberne er musik også forretning, og den forretning er for rigtig mange af vores medlemmer blevet vanskeligere at opretholde på et fornuftigt niveau med de nye digitale distributionsformer. Det er derfor opmuntrende, at der er opbakning til, at vi forsat kæmper for en rimelig betaling til musikskaberne, så vi kan bidrage til at sikre et stærkt og mangfoldigt musikliv de næste mange år,” siger Kodas direktør, Anders Lassen.

Viden og holdning går hånd i hånd

Undersøgelsen har også set nærmere på sammenhængen mellem danskernes viden om Kodas arbejde og deres holdning til musikrettigheder. Her viser det sig, at jo flere korrekte svar, man har, omhandlende, hvem der skal betale til Koda, jo mere positiv er ens holdning til musikrettigheder.

”Det er interessant, at desto mere viden, man har om Kodas arbejde, desto mere positiv er ens holdning til musikrettigheder. Det fortæller os, at Kodas arbejde er vigtigt i forhold til at skabe betalingsvillighed i befolkningen, og at der er enormt potentiale for rettighedshaverne i at øge kendskabet om Kodas arbejde til omverdenen yderligere,” siger Anders Lassen.

Kodas kampagne ’Musikkens Kraft’ vil fortsætte i 2017.

 

Se Kodas kampagnefilm 'Musikkens kraft'

 

<< Læs forrige artikel                                                                      Læs næste artikel >>