
Head of Social Media hos Universal Music, Samantha Foltmar, står bag social media-strategien for blandt andet Gulddreng. Helt fra start har Gulddrengs tilstedeværelse på diverse SoMe-platforme været en bærende del af strategien og har været helt essentiel for at skabe fundamentet for kendskabet til Gulddreng. Og i Gulddrengs tilfælde har en fokuseret social medie-strategi været væsentlig, men det er ikke nødvendigvis en strategi, der giver mening i alle tilfælde.
"Jeg synes, at det er en strategi som egner sig, hvis den passer med kunstnerens historiefortælling og platforme. Et godt pejlemærke kan være, at indholdet skal deles frivilligt og organisk af rigtig mange mennesker på kort tid, og derfor skal budskabet være præcist og direkte til målgruppen. Dét kan sagtens handle om en følelse det vækker i én, og behøver ikke at være møntet på en musikgenre, men det er klart, at hvis musikken er kommerciel, vil det som udgangspunkt have en større rækkevidde som afsæt," siger Samantha Foltmar og fortsætter:
"I Gulddrengs tilfælde har historien været et ekstremt vigtigt og bærende element i strategien. Vi startede fra nul tilbage i maj 2016, og nu er vi på over 100.000 fans på både Facebook og Instagram – fans der er kommet til via delinger, fans som kan relatere til indholdet og er sultne på det næste kapitel i historien, som vi kontinuerligt fortæller og definerer via hans sociale medier. Nu når vi "nemt" ud til over en million med et enkelt opslag på hans Facebook på grund af det høje antal af interaktioner og delinger."
Nu når vi "nemt" ud til over en million med et enkelt opslag på hans Facebook - Samantha Foltmar
Ikke nogen genvej til toppen
Det er ikke noget genvej til toppen. Det, at skabe et viralt hit og at få over 100.000 følgere på både Instagram og Facebook, er ikke noget, man kommer sovende til, fortæller Samantha Foltmar:
"Jeg ser det ikke som en genvej, man kan tage på nogen måde, men som en effekt af velovervejet indhold, der er så delbart, at det kan skabe denne her form for eksplosiv word-of-mouth. Vores rolle som pladeselskab i den sammenhæng har været, at sørge for at kunstnerens historiefortælling bliver til virkelighed ved for eksempel at udvikle kreativt videoindhold, og ved løbende at iterere på historien, lytte til fanbasen og monitorere hans platforme for at finde ud af, hvad hans målgruppe snakker om, og hvad der dermed potentielt får dem til at dele indholdet. Hvis man opnår så stor en rækkevidde, som Gulddreng har nu, har man også et større ansvar for at det bliver benyttet optimalt. Og det kan vi som pladeselskab hjælpe med i forhold til for eksempel rådgivning, udvikling og sparring."
Man skal altid være tilstede på SoMe
Gulddreng er blevet spillet over 50 millioner gange på Spotify. Med hans brand har det været muligt fra begyndelsen at satse stærkt på de sociale medier og ikke på de traditionelle platforme, som man ellers ofte gør – også hos Universal Music:
"Når man som Gulddreng kan vælge at satse primært på de sociale medier, er det selvfølgelig fordi, det er en del af hans historiefortælling. Han gør hvad han vil. Når han så alligevel ender i A-rotation på radio, bliver den fortælling helt vildt selvforstærkende. Men, om man har radio-plays eller ej, bør man som musiker altid have en tilstedeværelse på sociale medier. Gulddrengs tilstedeværelse har netop været med til at skabe en stærk og loyal fanskare for eksempel ved at svare dem i kommentarfeltet og reagere på de ting, de efterspørger," siger Samantha Foltmar, og understreger samtidig, at det ene dog ikke udelukker det andet:
"Hos Universal har vi stadig et helt arsenal af værktøjer og tilgange indenfor traditionel markedsføring, som vi benytter og ser en effekt af. Men, der er selvfølgelig nogle kunstnere, som passer bedre til social media-markedsføring. Der vil altid være en eller flere platforme, som egner sig bedre til nogle brands end andre, og det skal man være meget bevidst om. Jeg ser det mere sådan, at det vigtigste er at være tilstede dér, hvor ens fans er – for dét bliver aldrig sekundært," siger Samantha Foltmar.
Det vigtigste er at være tilstede dér, hvor ens fans er - Samantha Foltmar
Valgmulighederne er uendelige
Når man skal markedsføre sig selv som komponist, sangskriver og kunstner er mulighederne talrige. Kunsten ligger i at vælge de rigtige metoder på det rigtige tidspunkt:
"Valgmulighederne er blevet større, der er nærmest uanede mængder af muligheder, og man kan hive mange flere greb op ad værktøjskassen end nogensinde før. Det, der har ændret sig, er at man skal være bedre til at navigere i det og konstant tage stilling til, hvornår man skal trykke på hvilken knap. Derfor har man også brug for specialister, og det er noget, vi som pladeselskab, skal kunne beherske på vegne af de kunstnere, vi repræsenterer," siger Samantha Foltmar.
Mikrotrends hitter
"En trend lige nu er, at lave historier og indhold som er mikrorelevante. I stedet for at tænke i broadcasting (som er en-til-mange-kommunikation), er der en tendens til at navigere smallere, dykke ned i en adfærd og finde ud af, hvad der betyder noget for den enkelte, hvad de deler og identificerer sig med, og på den måde skabe en-til-en-kommunikation. Igen kan man sige, at trenden måske i virkeligheden er distribuering af historiefortællingen, og dét at skabe en verden man kan leve sig ind i – om det så er virtual reality, chat-bots eller på Facebook," slutter Samantha Foltmar.
Tre gode råd til et skabe et viralt hit
Samantha Foltmar har tre gode råd, hvis du vil forsøge at skabe et viralt hit:
- Gør indholdet og historien relatérbart og delbart – tænk over, hvad der vil få målgruppen til at dele
- Gør noget uventet
- Find eventuelt nogle relevante og indflydelsesrige personer med en stor following på sociale medier, at alliere dig med