Pressemeddelelse: Over 130 mio. kr. til danske komponister

Koda udbetaler penge til sine medlemmer for brugen af deres musik fire gange om året. Og nu er tiden kommet til Kodas juni-udbetaling, som er den største i løbet af året. I morgen udbetaler Koda 353 mio. kr. til både danske og udenlandske musikskabere. Over 130 af millionerne går direkte videre til Kodas egne medlemmer. Juni-udbetalingen er dermed den største udbetaling i Kodas historie.

I en tid, hvor man i Danmark og resten af Europa har talt om økonomisk krise, går det godt for de kreative industrier i Europa. Danske Koda, der sørger for, at komponister, sangskrivere og musikforlag får penge for brugen af deres musik, er et eksempel på dette. Kodas indtægter er nemlig kun gået fremad de seneste ti år – og det er Kodas udbetalinger til sine medlemmer også.

”Vi har haft en fokuseret indsats på effektivitet de seneste år, og det kan vi og vores medlemmer nu høste frugterne af. Tidligere betød stigende indtægter, at omkostningerne også var opadgående. Det har vi gjort op med, og vi er stolte af, at vi har holdt omkostningerne i ro samtidig med, at vi har voldsom vækst. For det gør det muligt for os at udbetale flere penge til Kodas medlemmer end nogensinde før, og det er det væsentligste”, siger administrerende direktør i Koda, Anders Lassen.

I morgen udbetaler Koda 134 mio. kr. til sine medlemmer for brugen af deres musik. Det er den højeste udbetaling i Kodas historie. Godt 11.000 Koda-medlemmer kan i morgen se frem til penge på bankkontoen for deres arbejde med at skabe den musik, der bliver hørt i såvel Danmark som i udlandet.

Koda sørger for, at musikkens skabere får penge, når deres musik bliver brugt. Det gør Koda ved at lave aftaler om betaling for brug af medlemmernes værker, når disse bliver spillet offentligt (fx i radio, ved koncerter, på streaming-tjenester, restauranter mv.). På baggrund af aftalerne betaler Kodas kunder for at anvende musikken. Koda sender pengene videre til de komponister, sangskriver og musikforlag, der står bag skabelsen af musikken. Det gør Koda fire gange om året.

Koda er en non-profit medlemsforening. Koda har derfor ingen egenkapital. Alle pengene går videre til dem, der har skabt musikken. Hvor meget den enkelte komponist eller forfatter skal have udbetalt, bliver udregnet efter Kodas fordelingsregler. Beløbet er bl.a. afhængigt af, hvor musikken er blevet spillet og i hvor lang tid. Koda er ejet af sine ca. 39.000 medlemmer.

Koda havde en indtægt på 768 mio. kr. i 2013

Koda udbetaler fire gange om året

Koda udbetaler i juni 353 mio. kr.

- 134 mio. kr. går direkte til Koda-medlemmer

Kodas administrations-procent er under 10 pct. (en af verdens laveste)

Koda har ca. 39.000 medlemmer

Nicolaj Hyltén-Cavallius