Over 130 mio. kr. til danske komponister

Koda udbetaler penge til sine medlemmer for brugen af deres musik fire gange om året. Og nu er tiden kommet til Kodas juni-udbetaling, som er den største i løbet af året. I årets juni-udbetaling udbetaler vi 353 mio. kr. til både danske og udenlandske musikskabere. Over 130 af millionerne går direkte videre til vores egne medlemmer. Juni-udbetalingen er dermed den største udbetaling i Kodas historie.

I en tid, hvor man i Danmark og resten af Europa har talt om økonomisk krise, går det godt for de kreative industrier i Europa. Danske Koda, der sørger for, at komponister, sangskrivere og musikforlag får penge for brugen af deres musik, er et eksempel på dette. Kodas indtægter er nemlig kun gået fremad de seneste ti år – og det er Kodas udbetalinger til sine medlemmer også.

Er du medlem, kan du se om du har fået udbetaling i Mit Koda

”Vi har haft en fokuseret indsats på effektivitet de seneste år, og det kan vi og vores medlemmer nu høste frugterne af. Tidligere betød stigende indtægter, at omkostningerne også var opadgående. Det har vi gjort op med, og vi er stolte af, at vi har holdt omkostningerne i ro samtidig med, at vi har voldsom vækst. For det gør det muligt for os at udbetale flere penge til Kodas medlemmer end nogensinde før, og det er det væsentligste”, siger administrerende direktør i Koda, Anders Lassen.

'Kommentér' eller 'Synes godt om' på Kodas Facebook

I årets juni-udbetaling udbetaler vi 134 mio. kr. til vores medlemmer for brugen af deres musik. Det er den højeste udbetaling i Kodas historie. Godt 11.000 Koda-medlemmer kan denne gang glæde sig over penge på bankkontoen for deres arbejde med at skabe den musik, der bliver hørt i såvel Danmark som i udlandet.

Se hvilke områder, der afegnes for i denne udbetaling her

Om Koda

Koda sørger for, at musikkens skabere får penge, når deres musik bliver brugt. Det gør Koda ved at lave aftaler om betaling for brug af medlemmernes værker, når disse bliver spillet offentligt (fx i radio, ved koncerter, på streaming-tjenester, restauranter mv.). På baggrund af aftalerne betaler Kodas kunder for at anvende musikken. Koda sender pengene videre til de komponister, sangskriver og musikforlag, der står bag skabelsen af musikken. Det gør Koda fire gange om året. 

Koda er en non-profit medlemsforening. Koda har derfor ingen egenkapital. Alle pengene går videre til dem, der har skabt musikken. Hvor meget den enkelte komponist eller forfatter skal have udbetalt, bliver udregnet efter Kodas fordelingsregler. Beløbet er bl.a. afhængigt af, hvor musikken er blevet spillet og i hvor lang tid. Koda er ejet af sine ca. 39.000 medlemmer.

Seneste nyt

18. januar 2018
Fokus på fundraising og støtte – nyt år og nye muligheder
Et nyt år og dermed nye støttemuligheder. Sådan indledtes årets første medlemsarrangement med fokus på støtteordninger og fundraising. Til arrangementet fik de fremmødte svar på spørgsmål om fundraising og støtte, og samtidig gav digital strateg og musiker Maiken Ingvordsen indblik i, hvordan man tilrettelægger sin fundraising-strategi. Kristina Holgersen fra Statens Kunstfond samt Martin Stauning og Tobias Stenkjær fra Kodas Legatudvalg 2017 gav gode råd til ansøgningerne.

17. januar 2018
Anne Linnet – følelser har ingen alder (del 2)
Anne Linnet kræver næppe nogen nærmere introduktion. Med en karriere, som spænder over fire årtier, har hun manifesteret sig på den danske musikscene og rodfæstet sig som en ufravigelig del af dansk musik- og kulturliv. Musikken har altid været der i Anne Linnets 64-årige liv – et liv med musikken, som hun ikke ville være foruden, men som kræver, at man rent faktisk elsker, det man gør – for talent alene gør det ikke, og man kommer ikke sovende til succesen og et mangeårigt karriereforløb.

16. januar 2018
Filmkomponisten Jonas Struck – musikken skal give plads til at filmen kan ånde
Filmkomponisten Jonas Struck har haft et travlt år sidste år. Som komponist på ikke mindre end fem film, bl.a. til den anmelderroste ’QEDA’ og til filmen om tennislegenderne Borg og McEnroe, levner det ikke mange ledige stunder. Filmmusikken er det, der fylder allermest hos den 45-årige komponist, der også har en baggrund fra det nu opløste Swan Lee. Jonas Struck fortæller her om overgangen fra jazzkomponist, til Swan Lee og til at etablere sig solidt som filmkomponist.