Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Søg støtte
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Læs om tidligere udbetalinger
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2021
2020
2019
Medlem
Fordeling af andele
Bearbejdelse og ændringer af værker
Selvforvaltning
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Online selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Online selvbetjening
Hjælp til Mit Koda
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Min karriere
Medlemsubsites
Min karriere
Branche- og interesseorganisationer
Brancheguide
Hovedmenu
Musik betaler sig
Klistermærket "Nyd musikken" er sat op i forretningsruder rundt omkring i hele landet.

Nyt klistermærke skaber dialog om musikkens værdi

Flere af Kodas kunder, som hver dag tænder musikken i deres forretning, deler nu budskabet ”Nyd musikken”. Det gør de med et nyt klistermærke fra Koda, som viser at de bidrager til musikken, og samtidig sætter fokus på musikkens værdi.

Når du bevæger dig rundt i de danske butikker, besøger caféer, barer og restauranter har du måske lagt mærke til et lille klistermærke i ruden, hvor der står ”Nyd musikken”. Klistermærket er fra Koda og Gramex og skal sætte fokus på den værdi, som Kodas medlemmer skaber for forretningerne.

”Der er flere, som har spurgt til det, og så kan jeg forklare, at der er nogle kunstnere, som forsøger at leve af musikken. Det tror jeg har værdi. Det har skabt en dialog her hos mig. Man får en god snak med kunden og i en butik som min, gør det noget godt,” fortæller Ilse Hjortnæs, der har sat klistermærket op i sin butik Galten Sko.

Flere kunder er glade for at kunne vise, at de behandler musikerne ordentligt - Sara Porskrog


Klistermærket ”Nyd musikken” gør det nu mere synligt, hvordan musikkens fødekæde hænger sammen. I skobutikken Galten Sko, som er en af de mange musikbrugere, er klistermærket sat op ved kassen.

Klistermærket er populært

Koda satte projektet i gang, fordi det er vigtigt, at kunderne får mulighed for at vise, at musikken er en del af omkostningerne ved at drive forretning. Og samtidig for at få sat fokus på, at musikken har en værdi for både de forretningshavende og deres kunder. Og det er på kort tid blevet modtaget rigtig godt hos Kodas kunder:

”Klistermærket er populært og flere kunder er glade for at kunne vise, at de behandler musikerne ordentligt ved at betale for at bruge deres værker,” fortæller Sara Porskrog fra Koda, der sammen med Gramex lancerede klistermærket tidligere i år.

Klistermærket er i flere end 800 butikker, frisørsaloner, restauranter, barer og spillesteder, og på den måde er det nemt at se, hvem der en del af musikkens fødekæde. Det er ikke et krav, at kunderne sætter klistermærket op, men bare et tilbud, som giver dem mulighed for at vise, at de bidrager til musikken.

Kort fakta om baggrundsmusik

  • Vidste du, at baggrundsmusik er den musik, du blandt andet hører i restauranter, butikker og hos frisøren. Koda modtager årligt et tociftret millionbeløb for den type musikbrug.
  • Vidste du, at en butik på 100 m2 betaler 1.005,30 kr. pr. kvartal til Koda og Gramex for at få adgang til stort set alverdens musik.
  • Læs mere om, hvordan du modtager betaling for baggrundsmusik her.
  • Læs mere om de forretninger, der har klistermærket op her.