Klistermærket "Nyd musikken" er sat op i forretningsruder rundt omkring i hele landet.

Nyt klistermærke skaber dialog om musikkens værdi

Flere af Kodas kunder, som hver dag tænder musikken i deres forretning, deler nu budskabet ”Nyd musikken”. Det gør de med et nyt klistermærke fra Koda, som viser at de bidrager til musikken, og samtidig sætter fokus på musikkens værdi.

Når du bevæger dig rundt i de danske butikker, besøger caféer, barer og restauranter har du måske lagt mærke til et lille klistermærke i ruden, hvor der står ”Nyd musikken”. Klistermærket er fra Koda og Gramex og skal sætte fokus på den værdi, som Kodas medlemmer skaber for forretningerne.

”Der er flere, som har spurgt til det, og så kan jeg forklare, at der er nogle kunstnere, som forsøger at leve af musikken. Det tror jeg har værdi. Det har skabt en dialog her hos mig. Man får en god snak med kunden og i en butik som min, gør det noget godt,” fortæller Ilse Hjortnæs, der har sat klistermærket op i sin butik Galten Sko.

Flere kunder er glade for at kunne vise, at de behandler musikerne ordentligt - Sara Porskrog


Klistermærket ”Nyd musikken” gør det nu mere synligt, hvordan musikkens fødekæde hænger sammen. I skobutikken Galten Sko, som er en af de mange musikbrugere, er klistermærket sat op ved kassen.

Klistermærket er populært

Koda satte projektet i gang, fordi det er vigtigt, at kunderne får mulighed for at vise, at musikken er en del af omkostningerne ved at drive forretning. Og samtidig for at få sat fokus på, at musikken har en værdi for både de forretningshavende og deres kunder. Og det er på kort tid blevet modtaget rigtig godt hos Kodas kunder:

”Klistermærket er populært og flere kunder er glade for at kunne vise, at de behandler musikerne ordentligt ved at betale for at bruge deres værker,” fortæller Sara Porskrog fra Koda, der sammen med Gramex lancerede klistermærket tidligere i år.

Klistermærket er i flere end 800 butikker, frisørsaloner, restauranter, barer og spillesteder, og på den måde er det nemt at se, hvem der en del af musikkens fødekæde. Det er ikke et krav, at kunderne sætter klistermærket op, men bare et tilbud, som giver dem mulighed for at vise, at de bidrager til musikken.

Kort fakta om baggrundsmusik

  • Vidste du, at baggrundsmusik er den musik, du blandt andet hører i restauranter, butikker og hos frisøren. Koda modtager årligt et tociftret millionbeløb for den type musikbrug.
  • Vidste du, at en butik på 100 m2 betaler 1.005,30 kr. pr. kvartal til Koda og Gramex for at få adgang til stort set alverdens musik.
  • Læs mere om, hvordan du modtager betaling for baggrundsmusik her.
  • Læs mere om de forretninger, der har klistermærket op her.