
Vi undersøger løbende danskernes musikvaner. Tal fra vores analyser viser ikke overraskende, at YouTube ud over at være en videodelings-tjeneste også er en stor musiktjeneste. Vores nyeste undersøgelse viser, at 3 ud af 4 danskere bruger YouTube som musikkanal. Det er mere end dobbelt så mange brugere end den største licenserede streamingtjeneste har herhjemme. YouTube er desuden den hurtigst voksende musikkanal på nettet. Og forbruget er steget hele 12 pct. alene siden årets indgang. Det er derfor afgørende for Koda, at vi indgår en aftale, der giver vores medlemmer en betaling for YouTube’s brug af deres musik.
Midlertidig aftale
Vi har gennem to år forsøgt at få en aftale på plads med YouTube. Det har været lange forhandlinger og vores oplevelse er, at YouTube bevidst eller ubevidst trækker tiden. Derfor har vi nu lagt op til en midlertidig aftale. I første omgang er formålet at få YouTube til at anerkende, at de er en stor spiller på det danske musikmarked. Vi har tilbudt YouTube en aftale, hvor de selv sætter prisen i en tidsbegrænset periode. Accepterer YouTube aftalen, danner den på ingen måde præcedens. Men det vil give os den fornødne ro til at arbejde videre og finde en fremadrettet løsning.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at den betaling, der ligger i den midlertidige aftale er en a conto-betaling, og når den endelige aftale er på plads, har denne virkning med tilbagevirkende kraft.
Hvis YouTube licensieres
YouTube er den mest brugte ikke licenserede musikkanal på nettet. Det betyder også, at en aftale med YouTube vil udrydde stort set alt ikke licenseret brug af musik på nettet. Vores nyeste undersøgelse viser, at 74 pct. af danskerne bruger de ikke licenserede tjenester til at høre musik på nettet. En aftale med YouTube vil få denne andel til at falde til 9 pct.
Kommentér eller Synes godt om på Kodas Facebook-profil