Når harmonien gemmer sig i en canadisk skovhytte

Du behøver ikke at arbejde i flere måneder i et fuldt udstyret studie for at lave et godt album, fortalte Kira Skov, Marie Fisker og producerlegenden Mark Howard på Koda-seminaret ”En sangskrivers bekendelser”.

Kira Skov og Marie Fisker havde de helt store smil på, da de trådte ind i Kodas fyldte kantine til den første udgave af seminarrækken “En sangskrivers bekendelser”. Her skulle de sammen med producerlegenden Mark Howard fortælle om arbejdet med albummet “The Cabin Project”, og det var ikke kun glæden over det store fremmøde, der var skyld i det gode humør.

Albummet var nemlig udkommet samme dag, og Gaffas anmelder gav topkarakteren seks stjerner og udnævnte “The Cabin Project” til at blive et af årtiets bedste album. Information kaldte den nye konstellations værk for “forrygende ud over enhver beskrivelse”, og i det hele taget er roserne væltet ned over Kira Skov og Marie Fisker, der indspillede de stemningsmættede sange på kun ni dage i foråret 2013 med hjælp fra guitaristen Oliver Hoiness og multiinstrumentalisten Ned Ferm – og så selvfølgelig Mark Howard.

Fang øjeblikket

Ham havde Kira Skov fået kontakt til nogle år tidligere, og efter et møde i København blev han hooked på projektet, der med sin melankolske og enkle tone tiltalte den minimalistiske canadier.

- Vi talte om at gøre det i et dansk  sommerhus, men så fortalte jeg, at jeg havde det her hyggelige sted i skoven nord for Toronto med plads til otte personer, hvor jeg hurtigt kunne installere mit udstyr. Og de syntes, at det lød godt at indspille albummet der, sagde Mark Howard, der ikke er kendt for at spilde tiden.

- Målet var at nå to sange om dagen – performet live. Det er sådan, jeg arbejder. Og så tager jeg ellers hurtige beslutninger, skærer det unødvendige fedt fra og mixer det på stedet. Det handler om at fange øjeblikket, når det er der, og begejstre folk i stedet for at trætte dem. Når du kommer ind i rummet, så starter vi. Nøjagtigt som et liveshow. Hvis du har en god guitar og forstærker og får mikrofonen tæt på, skal det nok blive godt.

Indspiller utraditionelle steder

Gennem sit mangeårige samarbejde med Daniel Lanois har Mark Howard produceret for ikoner som Bob Dylan, Neil Young og Tom Waits. Og de har også mærket hans forkærlighed for at bruge utraditionelle studieomgivelser.

- Mange af de projekter, jeg laver, er one-offs, hvor jeg kun bruger stedet én gang. Et af Willie Nelsons album blev for eksempel indspillet i en mexicansk pornobiograf. Der fik vi produceret 21 sange på to dage, og de blev mixet på stedet - ligesom man gjorde det med jazzplader 1940erne. Charmen ved at gøre det på den måde er, at pladerne ikke bliver helt perfekte, men fulde af sjæl og tæt på hjertet, fortalte Mark Howard, der havde installeret sit mobile studie på første sal i den canadiske træhytte, da hans danske samarbejdspartnere ankom.

Begejstret for enkeltheden

Kira Skov skulle lige afklimatisere og finde sig til rette i hytten, hvor en af Mark Howards venner – der er ekspert i at grille – stod for forplejningen og passede godt på de udenlandske gæster.

- Jeg var ramt af jetlag i begyndelsen, og det gjorde det ikke nemmere, at jeg havde en otte måneder gammel baby med. Men jeg kom hurtigt ind i den rigtige stemning, og det var fantastisk at se, hvad Mark kunne gøre med musikken.

Marie Fisker har som så mange andre musikere arbejdet meget i almindelige studier og var glad for at få rusket op i sin opfattelse af, hvordan man bedst laver et album.

- Jeg var forbløffet over, at det kunne lade sig gøre at optage et album med ni sange på ni dage. Der er så meget varme over det, og Mark har fanget så mange små detaljer. Det har været en meget intens oplevelse, sagde sangeren og sangskriveren, der albumdebuterede i 2009 med den anmelderroste “Ghost Of Love”.

Godt samarbejde

Hun har tidligere arbejdet sammen Kira Skov, hvilket blandt andet har udmøntet sig i sangen “Come Rain”, der indleder “The Cabin Project”. Derudover har de to sangere og sangskrivere været i gang hver for sig for at producere materiale til albummet. Så alt var forberedt hjemmefra, da de ankom til Canada.

- Vi mødtes engang imellem for at præsentere sangene for hinanden og diskutere dem. Og så gik vi ellers tilbage og arbejdede videre hver for sig. Jeg har brug for at være alene for at skrive. Og jeg var faktisk meget bange for, at vi ikke kunne finde en fælles vej. Men det endte med at blive meget lettere, end jeg troede, sagde Marie Fisker og blev suppleret af Kira Skov:

- Det er også fordi, vi arbejder meget forskelligt. Du går meget op i detaljer og arbejder på sangene i lang tid, mens jeg hurtigt får afsluttet tingene. Og jeg tror, at vi kan lære meget af hinanden, lød det fra den 38-årige musiker, der for mindre end et år siden væltede sig i gode anmeldelser på grund af soloalbummet “When We Where Gentle”.

Og det var da heller ikke helt gnidningsfrit at skulle tage hensyn til andres meninger.

- Vi havde alle et break down på et eller andet tidspunkt, hvor man føler stærkt for noget. Men det er en del af sådan en proces og beviser bare, at det virkelig betyder noget, og at der er masser af følelser i, sagde Kira Skov.

Mark Howard styrer også livelyden

På albummet, der blandt andet er finansieret gennem crowdfundingportalen Booomerang.dk, synger hun og Marie Fisker nærmest som én stemme. Under indspilningerne havde de ikke de sædvanlige hovedtelefoner på, og det var meget bevidst.

- Så snart du får hovedtelefoner på, bliver du pitchy. Så jeg foretrækker at gøre det uden, sagde Mark Howard, der som svar på et spørgsmål fra salen samtidig afslørede, at han aldrig benytter sig af rummikrofoner. Han vil hellere have rummets lyd gennem sangernes mikrofoner.

- Når du arbejder i sådan et miljø, sker der ulykker. Men nogen gange gør det bare resultatet bedre, sagde produceren, der styrer lyden, når Kira Skov og Marie Fisker den kommende tid er på miniturné i Danmark, Tyskland, Holland og Belgien for at præsentere sangene fra “The Cabin Project”.

Seneste nyt

17. januar 2018
Anne Linnet – følelser har ingen alder (del 2)
Anne Linnet kræver næppe nogen nærmere introduktion. Med en karriere, som spænder over fire årtier, har hun manifesteret sig på den danske musikscene og rodfæstet sig som en ufravigelig del af dansk musik- og kulturliv. Musikken har altid været der i Anne Linnets 64-årige liv – et liv med musikken, som hun ikke ville være foruden, men som kræver, at man rent faktisk elsker, det man gør – for talent alene gør det ikke, og man kommer ikke sovende til succesen og et mangeårigt karriereforløb.

16. januar 2018
Filmkomponisten Jonas Struck – musikken skal give plads til at filmen kan ånde
Filmkomponisten Jonas Struck har haft et travlt år sidste år. Som komponist på ikke mindre end fem film, bl.a. til den anmelderroste ’QEDA’ og til filmen om tennislegenderne Borg og McEnroe, levner det ikke mange ledige stunder. Filmmusikken er det, der fylder allermest hos den 45-årige komponist, der også har en baggrund fra det nu opløste Swan Lee. Jonas Struck fortæller her om overgangen fra jazzkomponist, til Swan Lee og til at etablere sig solidt som filmkomponist.

16. januar 2018
Danmark blomstrer på Eurosonic Noorderslag 2018
I denne uge drager den internationale musikbranche til Holland for at deltage i den største festival dedikeret til ny europæisk rytmisk musik, Eurosonic Noorderslag. Festivalen sætter i år fokus på Danmark og danske kunstnere. Hele 22 danske navne er i år på plakaten, når festivalen afholdes i den hollandske by Groningen fra den 17. – 20. januar.