Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Musik stylist Jesper Gadeberg – en selvbestaltet musikbibliotekar

En musik stylist, eller en musik supervisor, er specialiseret i at tune sig ind på at finde det helt rigtige stykke musik, der passer til - og understøtter en kreativ idé - hvad enten det drejer sig om musik til reklamer, film eller dokumentarproduktioner. Efter fjorten års musikrelateret arbejde besluttede musik stylist Jesper Gadeberg at ’springe ud’ som selvstændig musik supervisor – eller musicstylist, som Jesper Gadeberg kalder sig.

Jesper Gadeberg sidder i et sommerhus i Odsherred omgivet af natur med højt til himlen. Naturen giver ro, og dermed den fornødne plads til at kreativiteten kan få sit råderum. Det er bl.a. her, at musikken finder sin vej til musik stylisten og der er plads til arbejdet med at vælge netop det helt rigtige stykke musik.

Jesper har specialiseret sig i at finde musik primært til high-end reklamefilm – små stykker kunstværk, som han selv benævner det. Musik stylisten er det kreative bindeled mellem artist og bureau, og når det gælder om at vælge den helt rigtige musik, er inspirationen vigtig:

”Når jeg arbejder med at vælge musik til ex en reklamefilm, er det vigtigt for mig, at jeg føler mig inspireret. Jeg bliver inspireret af flere ting – af naturen, arkitekturen, storbyen og af motorsporten, men for at det hele kan hænge sammen for mig, er det vigtigt med ro omkring mig. Jeg har bosat mig uden for byen i et naturskønt område, hvor jeg henter energi og inspiration. Jeg har ikke brug for byen i min hverdag, men har brug for byen, når jeg søger inspiration. Jeg ser mig selv som kunstner på lige fod med en musiker, og det er i høj grad min tilgang til musik supervision. Jeg føler mig også super privilegeret over at få lov til at vælge musik til så mange små filmkunstværker”.

En selvbestaltet musikbibliotekar

Siden Jesper var 13 år gammel har han været tilknyttet til diverse pladebutikker i Danmark, og interessen for musikken har været der, så længe han kan huske. Idéen til arbejdet med at finde det helt rigtige stykke musik til primært reklamefilm, dukkede op for snart 20 år siden:

”Jeg har 20 års jubilæum her i november som selvstændig, og var en af de første på mit felt her i Norden og i Europa. Der fandtes dengang ikke så mange, der ville betragte reklamer som film i en soundtrack-mæssig sammenhæng, og jeg er stadig én af de få herhjemme. Idéen til min ’niche’ indenfor musik supervision opstod tilbage i 1997. Jeg var kæreste med en art director, og på kontoret havde vi ofte reklamefolk og instruktører forbi for at tale om musik. Det gik op for mig, at alt blev integreret på ppm-niveau (Pre Production Meeting, dvs. forud for produktion af en reklamefilm) på nær musikken. Alle ressourcer blev brugt på det øjet og ikke på øret. Folk kom desperate ned i en off-line session og skulle bare ’have noget musik’. Min ide var at få musikken integreret på ppm-niveau på linje med alt andet i processen, og det gik op for mig, at jeg havde nogle evner her. Hvis man evner at tænke musikken ind i den billedlige kontekst og kender man musikken forinden, kan det godt gavne processen. De fleste editors foretrækker at have musikken at klippe til fra første dag i edit-suiten”.

Musikken vælges ud fra en idébeskrivelse

Når musikken skal vælges til en reklamefilm, har Jesper Gadeberg ofte kun et treatment (en detaljeret idébeskrivelse, som instruktøren har udarbejdet) at arbejde ud fra, og behøver oftest ikke at se noget klip efterfølgende.

”Jeg har en meget cinematisk tilgang til mit arbejde. Min tilgang til at lydsætte er verdens indie-film – en slags moderne Sofia Ford Coppola version på reklamefilm, hvor jeg kan arbejde med spændende tonaliteter - mere spændende end decideret kommercielle reklamer. Jeg arbejder selvfølgelig også med mere kommercielle sange, såsom da jeg foreslog en coverversion af Rihanna’s ’Umbrella’ til en Magnum-reklame for to år siden - alt originalt, men i en nyfortolket kontekst”, fortæller Jesper.

Høje ambitioner

Jesper Gadeberg er ambitiøs i sit arbejde med musikken og stiler efter at være blandt de bedste i verden inden for sit felt. Jesper er ofte indirekte involveret på nogle af verdens bedste reklamefilm. Denne anerkendelse kommer jævnligt, når Jespers musikanbefalinger kan høres, hvis en reklamefilm vælges som Editors Pick på det amerikanske reklame-site creativity-online:

”Når et værk bliver valgt til Editors Pick, er det lig med den bedste reklamefilm i verden, og det er dér, jeg ønsker at være. Jeg ønsker at være på det niveau, hvor jeg kan arbejde med de bedste instruktører i verden. Vi har alle vores egen tilgang til arbejdet som musik supervisor. Jeg er meget ambitiøs og har min helt egen tilgang til, hvad jeg vil med mit arbejde. Jeg er meget målrettet, og anbefaler ikke noget, jeg ikke kan stå på mål for, når det kommer til valg af musik”, understreger Jesper Gadeberg.

Musiksupervision – en niche i Danmark og et stort område internationalt

Arbejdet som musik stylist er stadig en niche, når man ser på det lokale marked, men på internationalt niveau er det vokset meget gennem de seneste år. Jesper Gadeberg forklarer:

”I Danmark kender jeg kun til to ud over mig, der aktivt arbejder med supervision til reklamefilm, men på internationalt plan, er den her branche vokset meget. Musikbranchen skulle finde nye indtægtsmuligheder qua et faldende pladesalg. Dengang jeg startede, var der mange i den etablerede pladebranche, der ikke kunne placere mig i en kontekst, for de så ikke det, at placere en sang, som en primær indtægt. Men nu, hvor synkroniseringen er en væsentlig del, er der ingen, der siger nej, hvis jeg beder om et download-link, da det kan være kilde til en god pose penge”.

Valget faldt på musik til reklamefilm

Jesper Gadeberg finder musik til reklamefilm samt dokumentarfilm, og har også været involveret i en håndfuld spillefilm.

”For mig gælder det om at have fokus. Jeg havde spillefilm med i mine overvejelser for en 5-6 år siden, men hvis man skal ’make a living’, så skal man rejse til Hollywood, og så vil valg af musik ofte blive på meget kommercielle præmisser. Ved at holde fast i min metier med at finde musik til reklamefilm på højeste niveau, kan jeg bidrage med en kreativ approach før noget andet. Mit fineste værktøj er minintuition, og hele tiden prøve på at gå nye og relevante veje. Man skal ikke bare være kreativ for at være kreativ, det skal have en relevans/en sammenhæng”.

”Jeg betragter musik og billede som en symbiose - som en delfin, der springer op og ned i vandet. Musik og billeder i en kontekst er én lang kurve, der går op og ned hele tiden. Hvis musikken ikke høres, er det som at sidde til et middagsselskab, hvor musikken er så lav, at man ikke kan høre, hvad der spilles, men blot at der spilles noget. Jeg vil gerne kunne høre, hvad der spilles. Hvis musik og billeder ikke understøtter hinanden bliver det til en to lags oplevelse, hvor musik og billeder lever hvert deres liv. Det billiger jeg ikke, og der skal altid være en sammenhæng. Det ene er ikke mere vigtigt end det andet”, fortæller Jesper Gadeberg.

Forståelse af målgruppen er væsentlig

Vejen til en færdigproduceret reklamefilm inkl. musik er lang, og når det kommer til valget af det specifikke musikstykke til en given reklamefilm handler det om at gøre sit forarbejde:

”Min tilgang til at lydsætte en given opgave, er altid en cinematisk approach – at lydsætte en reklamefilm, som var det en scene på en film. I den indledende fase har jeg mange forskellige bolde i luften, som så skal struktureres, inden det når frem til min kunde. Jeg har et kæmpe musikbibliotek, og sletter aldrig noget, men bygger på og på. Det handler også om at have en god brand-forståelse, en forståelse for kunden, men også for hvilket territorie, der kommunikeres til. Er det ex til det britiske marked, er det ofte en mere hård approach, hvorimod en skandinavisk instruktør kan være drevet af en mere melankolsk tilgang rent musikalsk. I Tyskland er der en tilbøjelighed til større kommercialitet tilgang i valget af musik. Så territorie betyder meget i den sammenhæng. Det er tankevækkende og ofte sådan, at de ting, der ex fungerer godt i Spanien, ville falde helt til jorden i Danmark”.

Hvordan finder musikstylisten musikken?

Og hvad gør man så, hvis man går og drømmer om at få sin musik brugt i en reklamefilm? Ifølge Jesper Gadeberg, er det mange gange omstændighederne der gør, at det er netop et givent stykke musik, der havner i en reklamefilm:

”Jeg finder musikken helt basalt ved at bruge mine ører, og ved at være drevet af en naturlig nysgerrighed, en lyst og et naturligt gå-på-mod for at gå målrettet efter det forskelligartede, men igen sat i en relevant kontekst. Jeg har altid været inspireret af at arbejde med en ny form for instrumentering inden for det allerede kendte genre-mæssigt. Jeg sætter en ære i at prøve at stimulere mine kunder til at tænke nyt og åbne sanserne i forhold til nye måder at anskue en given opgave på. Når man har været i det her game i 20 år, har man opbygget et godt netværk og ved hvor man skal søge og finde sin musik - det kan være musiske sjælevenner, hvor vi deler en kærlighed til en bestemt tonalitet, og hvor jeg bliver inspireret af at få tilsendt musik. Jeg kan finde inspiration alle mulige steder – lige fra det inderste dybeste rum, til at blive mindet om en sang fra en fredag aften i X-faktor. Jeg hiver inspiration alle mulige steder fra”.

Og Jesper Gadeberg er åben for at modtage musik i sin indbakke:

”En god idé er at sende mig en e-mail på [email protected]. Der er mange, der sender musik til mig, men der skal en relevant omstændighed til, for at få tingene til at gå op i en højere enhed. Musikken til den reklamefilm, som i uge 17/2017, der blev valgt til Editors Pick, fik jeg tilfældigt præsenteret af en kilde i den samme uge, jeg fik opgaven. Man kan ligge inde med fantastiske sange, men nogle gange kommer de også bare dumpende rettidigt og tilfældigt – omstændighederne bestemmer. Jeg tænker hele tiden mulige ”sang-scouts” ind i mulige fremtidige kontekster, så jeg kan finde den, hvis og såfremt et egnet script dukker op engang i fremtiden”.

Jesper Gadeberg afslutter interviewet med at opsummere på en musik stylist’s arbejde: ”Uden sammenligning i øvrigt - Picasso skulle engang male en bestillingsopgave, som han tog sig godt betalt for, og som tog ham meget kort tid at male, men forud for det lå årelange øvelser. Sådan er det på mange måder også sammenligneligt med musik supervision. – Et godt råd - så længe du ved, hvad du vil med din musik, så hold dig til den retning, så skal dem, der er med dig, nok følge dig”.

Læs mere om Jesper Gadeberg.