Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Masser af medlemmer til debat om streaming

Der var spørgsmål om alt fra fordelingen af indtægter og prisen på betalingsabonnementer, da Koda i går var vært ved debatarrangementet ”Streaming – ikke længere et fremmedord”

Med Kongens Have som fristende nabo havde værterne ikke de bedste odds med sig. Men streaming er åbenbart hottere end bagende sol og kølige drinks i den grønne oase midt i København. I hvert fald var Kodas kantine i går eftermiddag fuld af medlemmer, der gerne ville vide mere om streaming og samarbejdet med digitale tjenester som Spotify, WiMP og TDC Play.

'Kommenter' eller 'Synes godt om' på Kodas Facebook

Under overskriften ”Streaming – ikke længere et fremmedord” blev der lagt op til, at debatarrangementet skulle tage udgangspunkt i medlemmernes spørgsmål. Dem var der mange af, og flere af dem handlede naturligt nok om fordelingen af indtægter.

Efter at have præsenteret baggrunden for Kodas aftale med streamingtjenesterne fortalte Kaare Struve, afdelingschef for broadcast og online i Koda, at streaming-tjenester generelt sender omkring 55 kroner videre til rettighedshaverne, når de sælger et betalingsabonnement til 99 kroner. Heraf går omkring 45 kroner til musikselskaberne, mens Koda får ca. ti kroner, som så fordeles blandt medlemmerne.
Det svarer til 12 procent af indtægterne efter momsen er trukket fra. Den reklamerefinansierede streaming afregnes efter samme tarif – her kommer pengene bare fra reklameindtægter. Indtægterne fra betalingsdelen og den reklamefinansierede del afregnes separat til medlemmerne

Priskrig rammer ikke medlemmer

Et medlem ville vide, hvad det kom til at betyde for afregningen med komponisterne, hvis prisen på et betalingsabonnement sænkes. Og det kunne Koda-direktør Anders Lassen give et kort og kontant svar på:

”Hvis tjenesterne vælger at gå ind i en priskrig, bliver det ikke for vores penge. Vi vil gerne sikre jer, så de skal stadig afregne det samme til os,” sagde han.

Anders Lassen afslørede samtidig, at Koda snart går i gang med at teste en model, hvor man ved hjælp af detaljeret data fra WiMP får en nøjagtig opgørelse af hver enkel streamingkundes forbrug.

”Vi vil gerne undersøge den model, der går ud på, at hvis en person har lyttet til tre numre, så er det de tre numre, der får pengene. Det kræver noget mere arbejde, men det er værd at kigge nærmere på. Og så må vi se, om det kommer til at flytte nogle kroner.”

Danskerne betaler igen for musik

Flere af de fremmødte spurgte ind til beløbet per stream. Ifølge Anders Lassen var det svært at svare på, da det ikke er en fast størrelse. Han mente, at man i stedet skulle fokusere på, hvor mange penge der er at dele ud og glædede sig over, at streamingindtægterne på et år er steget med over det dobbelte til godt 11 millioner kroner i første kvartal af 2013.

”Langt flere musikforbrugere er hoppet over på betalingsdelen, end vi havde turdet håbe på. Samtidig kan vi konstatere, at brugen af ulovlige tjenester falder og falder. Så i det store billede er vi ved at vænne folk til at betale for musik igen. Og nej, der er ikke tale om særlig mange penge endnu, men det er ved at vende, sagde Kodas direktør, der måtte skuffe forsamlingen med, at det stadig ikke var lykkes at få en aftale i stand med Google om YouTube, fordi man ikke kan blive enige om fordelingen af pengene, og hvordan der skal rapporteres.”

Tilfredse medlemmer

Koda planlægger at afholde flere møder om streaming efter sommerferien, men Nancy Stevner følte sig allerede meget bedre klædt på efter dagens arrangement:

”Jeg har fået et rigtig godt indblik i streaming, og hvordan Koda forholder sig til det. Jeg var mest nysgerrig efter at få noget at vide om Google Play, fordi jeg overvejer at købe en Chrome Book. Og der synes jeg, at jeg fik et godt og grundigt svar. Men jeg vil også gerne bevæge mig ind på Spotify, så det var interessant at høre Kodas take på det,” sagde spoken word-artisten.

Også komponisten og produceren Noah Rosanes var tilfreds:

”Jeg blev lige lidt klogere på, hvordan det hele hænger sammen, men der er stadig noget, som jeg ikke forstår. Jeg ved heller ikke, om jeg er enig i, at man kan sammenligne streaming med tv og radio. For du har jo musikken ved hånden hele tiden og kan selv bestemme, hvad du vil høre. Men streaming er helt sikkert fremtiden, så spørgsmålet er, om det lykkes Koda at få flere penge hjem til medlemmerne, end de gør nu,” sagde han.