Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Søg støtte
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Læs om tidligere udbetalinger
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2021
2020
2019
Medlem
Fordeling af andele
Bearbejdelse og ændringer af værker
Selvforvaltning
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Online selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Online selvbetjening
Hjælp til Mit Koda
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Min karriere
Medlemsubsites
Min karriere
Branche- og interesseorganisationer
Brancheguide
Hovedmenu
Musik betaler sig

Koda slår ny rekord med resultat på 826 mio. kroner

Sangskrivernes eget rettighedsselskab Koda fik i 2014 et nyt rekordresultat på 826 mio. kroner. Med resultatet slår Koda sin position fast som den største spiller i den danske musikbranche.

Det fremgår af Kodas årsberetning, som er på gaden i dag. Langt fra alle sangskrivere og komponister oplever dog et opsving i privatøkonomien, fordi streamingtjenester og nye lyttemønstre hos forbrugerne udfordrer mange musikere. 

”Med 2014-resultatet fortsætter Koda sin opadgående kurve med uafbrudt vækst siden 2010. Men vi stopper ikke her! Mange af vores medlemmer er udfordret af, at musik i dag primært høres på nettet – og er drevet af hits. Samtidig truer forældet EU-lovgivning musikernes rettigheder. Så kampen forsætter”, siger administrerende direktør Anders Lassen.

Gå til Kodas årsberetning 2014

I dag giver EU-regler selskaber som fx Google og Facebook mulighed for at betale meget lidt eller slet ingenting for brug af musik på deres platforme, som ellers er populære netop på grund af det brede indhold af musik. Kodas administrerende direktør, Anders Lassen, advarer imod udviklingen.

”Det koster på EU's vækstkonto, at lovgivningen er forældet. Det er i høj grad Europas kreative erhverv, som driver væksten i EU. Vi kunne tjene meget mere hjem til medlemslandenes slunkne kasser, hvis Google og Facebook skulle betale, hvad der er rimeligt for det indhold, som de i dag bruger til at genere trafik – og dermed skabe indtægter fra annoncører”, siger administrerende direktør Anders Lassen.

Læs mere i årsberetningen:

Medieanalyse: Danskerne er vilde med musik på YouTube og Facebook.

Shaka Loveless ”2 mod verden” er det mest spillede på P3 og P4. Danske hitmagere modstår pres fra udlandet.

Ny forstærket indsats henter 55 mio. kroner hjem fra udlandet til sangskrivere og komponister.