Koda og YouTube har indgået en aftale

Fremover vil danske sangskrivere og komponister modtage betaling, når deres sange afspilles på YouTube. Aftalen betyder, at langt størstedelen af al musikbrug på nettet nu skaber indtægter til kunstnerne.

Efter lang tids forhandling har vi nu indgået en aftale med YouTube, der giver vores medlemmer mulighed for at tjene penge på den musik, de gør tilgængelig på Youtube i Danmark. Aftalen træder i kraft med virkning fra 1. november 2013, og indtægterne er reklamefinansierede og genereres, når der bliver vist annoncer i forbindelse med YouTube-partneres videoer.

”Aftalen med YouTube er en milepæl. Vi har nu sikret vores medlemmer en betaling, når deres musik bliver brugt på den meget populære tjeneste. For os er det også afgørende, at langt størstedelen af al musikbrug på nettet nu skaber indtægter til kunstnerne”, siger Anders Lassen, administrerende direktør i Koda. 

Hos Google Danmark supplerer direktør Peter Friis:

”Vi er utroligt glade for at have indgået en aftale med Koda og dermed de mange kunstnere, som Koda repræsenterer. Aftalen vil give bedre vilkår for produktion af dansk indhold og vil betyde, at artister, komponister og sangskrivere kan tjene penge på deres musik på YouTube,” siger Peter Friis og fortsætter ”dertil er det også en stor gevinst for alle brugere af YouTube, for hvem det at lytte til musik og opdage nye kunstnere på YouTube, er en vigtig del af deres onlineoplevelse”. 

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.