Til Midem 2014 underskrev de administrerende direktører i Koda, TONO og Teosto en aftale, der sætter en ny standard for samarbejde mellem rettighedsorganisationer på tværs af landegrænser. Samarbejdet formaliseres i aktieselskabet Polaris Nordic A/ S, som blev præsenteret for vores internationale kollegaer og samarbejdspartnere ved en velbesøgt pressekonference på musikkonferencen Midem i Cannes.
Efter præsentationen sang danske Emmelie de Forest tre sange for et begejstret publikum og en nysgerrig presse.
Polaris Nordic har driver et fælles back-end system til musikrapportering og til fordeling af de beløb, som selskaberne opkræver for brug af musik. Koda, TONO og Teosto er blandt verdens mest effektive og trimmede forvaltningsselskaber, og målet er, at de tre selskaber kan reducere deres omkostninger yderligere gennem samarbejde og ved at bruge de samme systemer.
Læs mere om Polaris Nordic www.polarisnordic.org
Paneldiskussioner, møder og network
En vigtig del af Midem er de mange paneldiskussioner. Og Kodas direktør Anders Lassen var blandt de få danskere i årets paneler. Anders Lassen deltog i en paneldiskussion med repræsentanter forblandt andet WiMP, SGAE (Spanien), PRS (England) og Kerstin Jorna fra EU-kommissionen om Modern Licensing Solutions. Diskussionen gik på hvordan forvaltningsselskaberne kan indrette sig på fremtidens udfordringer og her benyttede Anders Lassen lejligheden til at forklare, at selv under finanskrisen, har det vist sig, at de industrier, der baseres på ophavsret, faktisk har været i stand til at vise fremgang.
Se billeder fra Midem på Kodas Facebook
Den danske musik-supervisor Nis Bøgvad var som eneste anden dansker også inviteret på panel til årets Midem. Den paneldebat handlede om synkronisering af musik til film, reklamer, computerspil og lign. Nis Bøgvad fra Music Sales Film & TV Copenhagen er om nogen en ekspert på området herhjemme, og debatten opsummerede de problemstillinger, der er i at arbejde med musik og brands. Ifølge Nis Bøgvad er synlighed de vigtigste parameter for de danske bands, der ønsker at få deres musik med i eksempelvis film og reklamer.
”Som musik-supervisorer følger vi naturligvis med i, hvad der rør sig på blogs og i musikmagasiner. Og hvis bands skaber deres egen identitet og brænder igennem, så skal vi nok finde dem”, forsikrer Nis Bøgvad.
Vanen tro blev Midem også brugt til at holde møder med alle de store forlag, men også flere mindre. Vi kunne endnu engang i år præsentere nye flotte resultater på omsætning, omkostninger og ikke mindst projekter som Polaris Nordic. Midem blev også brugt til networking og til at holde møder med og pleje vores relationer til medlemschefer fra andre lande og ikke mindst leverandører på trackingområdet.
Om Midem
Midem har siden 1967 været musikindustriens årlige konference, hvor folk fra hele musikbranchen mødes for at tale forretning. Men Midem er ikke en musikfestival i gængs forstand – og der holdes forbavsende få koncerter i løbet af de fire dage, konferencen varer. Taleemnerne på konferencen fokuserer i langt højere grad på problematikker og udfordringer, der er relevante for branchen som helhed. Der afholdes seminarer, panel debatter og workshops og vi ser også i stigende grad, at EU-kommissionen bruger MIDEM som platform til at præsentere sine initiativer.
Link til Midem: www.midem.com