Koda i nye farver - pressemeddelelse

Koda har relanceret sig selv i de seneste to år, og nu ændres det grafiske ansigt også udadtil for den traditionsrige forening, der forvalter musikrettigheder.

Forandringens vinde er blæst ind over Koda, siden forvaltnings-organisationen fik ny direktør i 2010. Koda er kommet mere i øjenhøjde med de cirka 37.000 medlemmer og de 40.000 kunder, og foreningen har en ambition om at være med helt fremme, når det gælder nye digitale løsninger.

Kodas image er i forandring, og derfor er det nu oplagt at følge trop med et design-løft udadtil.


Forretning og farverig musik

Kodas strategi og målsætning er at være førende: Både omkring forvaltning af rettigheder for komponister/sangskrivere og musikforlag - og når det gælder effektiv servicering af kunder, der er alt fra radiostationer over butikker og fitnesscentre til streamingtjenester. Design- og brandingbureauet Kontrapunkt har fået til opgave at omsætte essensen af denne strategi til et nyt logo. Resultatet er blevet et grafisk udtryk, der forener forretningsmæssig troværdighed og farverig musikalitet.

”Koda er i gang med en stor forandring i disse år, og det vil vi også gerne signalere i den grafiske profil. Vi har arbejdet på at finde et udtryk, der på en gang fortæller en historie om nye tider og samtidig holder fast i det gode fra fortiden – symboliseret ved noden, der jo helt præcist beskriver, hvad vi er sat i verden for,” siger direktør Anders Lassen.


Musik og penge

Noden i det nye logo er placeret efter ”Koda” og minder om det velkendte cirkel-omkransede ”copyright”-mærke. Dermed fortæller logoet præcist, hvad Koda er sat i verden for. Nemlig at passe på musikrettigheder.

Designeren bag den nye identitet, Peter Folkmar fra Kontrapunkt, fortæller:

”Koda har flere roller. Foreningen passer på komponisternes rettigheder, de hjælper brugere af musik med at få alle verdens musikrettigheder på en gang, de udbetaler penge til medlemmerne, og endelig støtter Koda aktivt det danske musikliv. Derfor udviklede vi et visuelt sprog bestående af farvede rektangler. Tilsammen udgør de et sæt ”klangflader”, som man kan skrue op og ned for og variere alt afhængig af kontekst og målgruppe.

Kodas nye logo består af det sorte kvadrat, der udtrykker stabilitet og seriøsitet. Nedenunder kigger musikken frem i form af forskellige farveflader, der giver logoet et dynamisk og levende udtryk."

Sammen med udarbejdelse af det nye logo har Kontrapunkt også leveret kommunikationsanvisninger for Kodas brug af designelementer som farver, skrifttyper og billedstil. Den nye visuelle identitet bliver foldet ud mange steder: Hjemmeside, digital årsberetning, visitkort, brevpapir, facade, skiltning m.m.

Kontrapunkt er markedsførende på sit felt og har udviklet branding-løsninger for bl.a. Grøn Tuborg, Carlsberg, Danske Bank, Microsoft og Røde Kors.

Download Kodas nye logo her




Yderligere oplysninger kontakt:

Nicolaj Hyltén-Cavallius, kommunikationschef, KODA, mobil: +45 22 27 79 21, nhc@koda.dk.
KODA, Landemærket 23-25, Postboks 2154 DK, 1016 København K


Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.