
I Koda har vi i de seneste to år gennemgået en større forandringsproces, og nu ændrer vi også det grafiske ansigt udadtil.
Forandringens vinde er blæst ind over Koda, siden forvaltnings-organisationen fik ny direktør i 2010. Vi er kommet mere i øjenhøjde med vores cirka 37.000 medlemmer og de 40.000 kunder, og vi har en ambition om at være med helt fremme, når det gælder nye digitale løsninger.
Kodas image er i forandring, og derfor er det nu oplagt at følge trop med et design-løft udadtil.
Forretning og farverig musik
Kodas strategi og målsætning er at være førende: Både omkring forvaltning af rettigheder for komponister/sangskrivere og musikforlag - og når det gælder effektiv servicering af kunder, der er alt fra radiostationer over butikker og fitnesscentre til streamingtjenester. Design- og brandingbureauet Kontrapunkt har fået til opgave at omsætte essensen af denne strategi til et nyt logo. Resultatet er blevet et grafisk udtryk, der forener forretningsmæssig troværdighed og farverig musikalitet.
”Koda er i gang med en stor forandring i disse år, og det vil vi også gerne signalere i den grafiske profil. Vi har arbejdet på at finde et udtryk, der på en gang fortæller en historie om nye tider og samtidig holder fast i det gode fra fortiden – symboliseret ved noden, der jo helt præcist beskriver, hvad vi er sat i verden for,” siger direktør Anders Lassen.
Musik og penge
Noden i det nye logo er placeret efter ”Koda” og minder om det velkendte cirkel-omkransede ”copyright”-mærke. Dermed fortæller logoet præcist, hvad Koda er sat i verden for. Nemlig at passe på musikrettigheder.
Designeren bag den nye identitet, Peter Folkmar fra Kontrapunkt, fortæller:
”Koda har flere roller. Foreningen passer på komponisternes rettigheder, de hjælper brugere af musik med at få alle verdens musikrettigheder på en gang, de udbetaler penge til medlemmerne, og endelig støtter Koda aktivt det danske musikliv. Derfor udviklede vi et visuelt sprog bestående af farvede rektangler. Tilsammen udgør de et sæt ”klangflader”, som man kan skrue op og ned for og variere alt afhængig af kontekst og målgruppe. Kodas nye logo består af det sorte kvadrat, der udtrykker stabilitet og seriøsitet. Nedenunder kigger musikken frem i form af forskellige farveflader, der giver logoet et dynamisk og levende udtryk."
Sammen med udarbejdelse af det nye logo har Kontrapunkt også leveret kommunikationsanvisninger for Kodas brug af designelementer som farver, skrifttyper og billedstil. Den nye visuelle identitet bliver foldet ud mange steder: Hjemmeside, digital årsberetning, visitkort, brevpapir, facade, skiltning m.m.
Kontrapunkt er markedsførende på sit felt og har udviklet branding-løsninger for bl.a. Grøn Tuborg, Carlsberg, Danske Bank, Microsoft og Røde Kors.