Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Tidligere udbetalinger
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Amerikansk sangskriver og producer, Freddy Wexler

Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer

I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.

De tyve deltagere er inviteret af det danske musikforlag Tigerspring, som for tiende gang har slået sig sammen med producer og hitmager Mich 'Cutfather' Hansen om en fem dage lang international sangskriver-camp. Målet er at skrive sange - og allerhelst den næste hit-single.

Og det gøres måske allerbedst ved at hive deltagerne ud af deres vante rammer og installere dem på et historisk slot, forklarer én af medarrangørerne fra Tigerspring, David Tholander:

"Når vi vælger at holde vores camp på et historisk slot, som Marienlyst, starter vi helt fra bunden af. Alt skal bygges op og hentes ind lige fra monitors, til stole og borde og hvad man ellers har behov for. Vi skaber en god ramme for campen, hvor kreativiten har vide rammer, der er højt til loftet, og med stor hensyntagen til hver enkelt deltager."

Campens opbygning

Songwriter-campen løber hen over en uge, hvor alle sangskriver hver dag mødes på slottet, og hver dag deles ind i nye grupper af tre personer, som sidder i seks forskellige rum, og med en dansk producer og to udenlandske sangskrivere i hvert rum:

"Når man snakker musikeksport og sproglige udfordringer, så vil en dansk sangskriver/tekstforfatter aldrig nogen sinde blive så god til at fange essensen af det engelske sprog til det engelske marked. Der er nogle genveje i forhold til mening og betydning, som vi ikke har, og det er derfor, at vi har valgt den fordeling. Grupperne består af topprofessionelle folk, så vi behøver egentlig ikke at tænke over sammensætningen i de enkelte grupper. Og det, der er meget inspirerende for os nordiske mennesker, er, hvor hurtigt man er nødt til at åbne op. Tre fremmede mennesker går sammen om noget så personligt som musik, som både er personligt i form af udtryk, men også personligt i form af det udtryk, der ligger i teksten - d er er ikke tid til at have et filter – der bliver bare åbnet op med det samme. Den åbenhed og fortrolighed er vigtig at sætte sig selv ud over. Hvis man sidder og holder igen er det måske ikke det bedste resultat, man får, og man får heller ikke rigtig noget modspil. Man får det igen, man byder ind med, og det er fascinerende at se. Og jeg bilder mig selv ind, at det også har noget at gøre med de rammer, som vi skaber for campen," forklarer David Tholander.

På campen er der ikke afstukket nogen rammer for hvad, der skal produceres:

"Vi har valgt at holde det meget frit, for vi har en tro på, at det kommer der det bedste resultat ud af. Nogle kommercielle sangskriver-camps har ex fokus på at skrive k-pop sange til Korea eller sange til én bestemt artist, og allerede der sætter man nogle benspænd i form af en retning og nogle udtryk. Det er ikke det, vi synes er mest interessant, og heller ikke det, vi tror, der kommer den bedste musik ud af. Så her er det meget frit, og deltagerne får helt selv lov til at bestemme, hvad de skriver."

Deltagerne på campen

Deltagerne er en blanding af danske producere og nogle af verdens bedste sangskrivere, bl.a. Clarence Coffee Jr., som bl.a. har skrevet for Justin Bieber, Chris Brown og Rihanna. En af de øvrige deltagere på campen er den 32-årige amerikanske sangskriver og producer, Freddy Wexler (se billede), som bl.a. har skrevet sange til Selena Gomez, Kanye West, Lil Wayne, Demi Lovato og Post Malone. Sammen med de andre deltagere, ved han om nogen, hvordan man laver et hit - kombinationen af det rigtige beat og hook, og med den rigtige topliner ind over. Og på deltagerlisten finder man også flere gengangere. ’Rygtet’ om campen er begyndt at række langt ud over landets grænser, og det er på ingen måde svært at finde deltagere, fortæller David Tholander: 

"Nogle af de tilbagevendende deltagere er rigtige gode ambassadører for vores camps, og vil rigtig gerne komme igen. Et eksempel er den engelske prisvindende singer-songwriter James Newman, som har deltaget flere gange. Han har taget sin mor og sin forlovede med, og det er et meget godt eksempel på den her camp, hvor der er åbenhed og hjerterum. Tidligere i dag havde vi besøg af Charlie Arme fra Tileyard, som sidder på et stort studiekompleks i London, som kommer hertil, for det er en måde, hvor man kan få adgang til sangskriverne. Selv om mange af dem ex bor i London, så er det svært at få adgang til dem, for de skriver sange og tager måske ikke så mange møder, det har de deres management til at gøre. Typisk er det også sådan, at har man mødt folk i virkeligheden og ikke kun deres management og musikforlag, så er man også tættere på, og det er nemmere at få aftaler i stand. Og det er også én af de ting, som en sangskriver-camp kan – at man har folk on-the-spot. Ex hvis nogen går i stå i en sang og tænker 'hey, det ville være fedt at have netop ham/hende til at synge på det', så er det bare ned at trapperne og hente ham/hende. Så der er en masse energi og synergieffekter ved at have samlet så mange kreative på ét sted."

Mick 'Cutfather' Hansen har også en væsentlig andel i succesen i rækken af songwriter-camps, ved at få den enkelte camp til at spille og i at få sammensat de rette grupperinger, som skaber magi, og som afføder hits på stribe:

 

Hvis man sætter seks rum op med nogle af de bedste danske producere og writere og nogle helt vildt dygtige internationale writere, så får man også materiale, der kan gå internationalt, og det er guld værd - Cutfather

"For nogle år siden tænkte jeg, at vi har brug for noget bedre netværk i Danmark - vi har brug for noget bedre samarbejde på kryds og tværs, vi har brug for at løfte vores fag som sangskrivere og producere, blive bedre og stærkere sammen, og være bedre til at trække gode kræfter til Danmark. Jeg har været i det her game, siden jeg gik ud af handelsskolen i slutningen af 80’erne. Jeg har arbejdet med produktion, musik og sangskrivning, og det har på mange måder været en lidt ensom rejse. Man arbejder ofte med kun én partner, rejser rundt alene, og at have kolleger betyder utroligt meget, og det miljø eksisterede bare ikke i min verden. Det opstod senere i min karriere, da vi rykkede ud på det, der hedder Njalsgade, hvor vi kunne løfte sammen i flok. Og så har jeg specialiseret mig i udvalgte ting – jeg laver ikke hele processen. Jeg besluttede for en del år siden, at jeg slet ikke sidder ved computeren længere og programmerer. Jeg sidder bagved og laver nogle andre ting, så jeg er også afhængig af at arbejde sammen med andre. Og det er netop det, den her type camps kan gøre. Det handler om at koble de bedste kræfter og sætte dem sammen, hvor man tror på, at det skaber noget magi. Dét får man et resultat ud af, som ikke bare kan have succes her – det kan have succes på et andet plan, og komme ud at flyve. Det er min grundlæggende tanke bag rækken af songwriter-camps," forklarer Cutfather og fortsætter:

"Inden for de sidste 4-5 år er songwriter-camps blevet en term, som man har snakket om herhjemme, men i min 'bog' har det jo været der hele tiden. Men det handler også om at synliggøre, at hvis man sætter seks rum op med nogle af de bedste danske producere og writere og nogle helt vildt dygtige internationale writere, så får man også materiale, der kan gå internationalt, og det er guld værd. Vi er jo ikke selv artister, så de ting, der kommer ud herfra, er noget der skal ud og sælges og noget, der skal ud og flyve. Så min rolle, er at samle de bedste kræfter og udnytte, at jeg har lavet det igennem mange år og har et kæmpe netværk."

Danmark som sangskrivernation

At fabrikere hits på samlebånd på sangskriver-camps er ikke et nyt fænomen, og særligt i Sverige har de igennem de seneste årtier været vældig dygtige til at skyde det ene hit efter det andet afsted. Men en dansk sangskriveridentitet er også ved at tage form, fortæller David Tholander:

 

Når vi inviterer folk til Danmark, får vi sat Danmark på verdenskortet som sangskrivernation, og ikke bare som et område i Skandinavien - David Tholander, Tigerspring

 

"Vi har helt sikkert en dansk identitet og en dansk lyd, men det mudrer lidt, for det bliver hurtigt skandinavisk. Vi er rigtig gode til at tage ud – til London, Stockholm og L.A. – det har aldrig været nemmere, og når man tropper op som dansker i L.A. – er man så dansker, svensker eller nordmand? Den er lidt svær. Her er man ofte skandinav. Men når vi er her i Helsingør, kan vi synliggøre, at det her er Danmark, og det derovre på den anden side er Sverige," smiler David, mens han peger ud af de høje slotsvinduer over imod Sverige, og uddyber:

"Og det giver et billede af, hvor nemt det er også lige at tage et stop i Danmark, hvis man alligevel er i Sverige for at arbejde. Det er også et vigtigt led i arbejdet med at skabe den danske identitet og sangskrivertradition, som er svær at have som et hele, når vi rejser ud fra Danmark. Men ved at få folk til at komme til Danmark bliver det tydeliggjort på en helt anden måde. Når vi inviterer folk til Danmark, får vi sat Danmark på verdenskortet som sangskrivernation, og ikke bare som et område i Skandinavien. Vi prøver også at prikke lidt til den danske musikbranche, for at få dem til at tænke på den del af det - selv om det er nemt nok at flyve folk til L.A., så prøv i stedet at sætte noget op på dansk jord. Og så ligger der så også noget politisk i det. Når man arbejder med sangskrivning på professionelt niveau, så falder vi lidt ned mellem to stole, for ligeså snart vi snakker musik i Danmark, så snakker vi kultur, og ligeså snart vi banker på hos forskellige kulturinstitutioner får vi at vide, at det ikke er kultur – det er for kommercielt. Men hvis vi kan vise, at vi kan få nogle gode resultater, og få musik med på store internationale udgivelser, begynder det at blive interessant – også rent politisk. Det har de været gode til i Sverige, ex med Max Martin, som har vundet svensk eksportpris. Og hvis branchen ikke er gearet til, at man er i Danmark, så er man i Stockholm, London eller L.A."

Og Cutfather er enig i, at vi er godt på vej til at etablere os som en eftertragtet sangskrivernation:

 

Man kan godt mærke at de senere år har gjort, at vejen over Atlanten ikke længere er helt så lang - Cutfather

 

"Man kan godt mærke, at de senere år har gjort, at vejen over Atlanten ikke længere er helt så lang. Det gælder både UK og USA og for den sags skyld Asien, hvor de store markeder er. Jeg har brugt ret meget tid i USA i år, hvor jeg har haft fire ture allerede og har min femte tur derover sidst på måneden. Jeg er kommet rigtig godt ind i nogle få store labels, som jeg har en rigtig tæt kontakt med, og derfra bygger man videre. Og rygtet fra vores danske camps har spredt sig – hver gang, jeg kommer til Atlantic Records, RCA eller Sony, spørger de ind til campen. Og spørgsmålet om HVEM, som kommer næste gang, er som Amen i kirken - hver gang. Og når de så får listen, bliver de alligevel overraskede, da vores deltagere er de samme på deres top 50. Dem, de går til, når der skal laves nyt materiale. Vi har nogle af dem, som A&R’s, managers og artister kigger efter. Når der skal arbejdes på et nyt album, så er det mange af dem, der bliver inviteret ind. Som en af vores deltagere i dag, Max Wolfgang (tidligere frontmand i bandet Wolf Gang), der i dag sidder med Sylvester (Sly) - han har lige været inde med Zara Larsson og Max Martin. Altså - Max Martin er det største, man kan komme i nærheden af i popmusik. James Newman, som deltager på vores camp, (prisbelønnet engelsk sanger-songwriter), har været på Calvin Harris, som er verdens største dj. Det er talentfulde folk, som vi får ind i vores danske netværk, og det gør, at vores lille land kommer med på landkortet," uddyber Cutfather.

30 – 50 nye værker skabt på en uge

Når ugen er omme regner arrangørerne med, at der ligger omkring 30-50 nye værker klar. Værker, som skal ud og have et liv, og det håndteres på forskellig vis:

"Ofte starter man med at se på, om en given sang passer til en given artist. Derudover har vi har et netværk af A&R’s og pladeselskaber, der hele tiden leder efter sange. Og så er det jo efterhånden også sådan, at ’rygterne’ om campen spredes som ringe i vandet, og vi bliver kontaktet af folk, der ved, at vi har haft de her camps, som gerne vil høre, hvad der er kommet ud af det. Og mange gange bruger vi også hinanden her – et godt eksempel er fra vores sidste camp tilbage i starten af maj, hvor den kun 22-årige sangskriver og topliner Corey Sanders (som også er på deltagerlisten denne gang), Sly (Sylvester – en af vores danske producere), og en amerikansk sangskriver, som hedder Emily Warren, skrev en sang på campen. Emily tænkte at det godt kunne være noget for David Guetta, og hun sendte den derover, og han vendte tilbage og syntes, at det var sindssygt interessant. Og lige pludselig blev der skabt en form for hype omkring den sang. Og i forhold til snakken om, hvad der er et hit, så er det ofte et spørgsmål om timing – at ramme folks mailbakke på det rigtige tidspunkt, hvor der lige er tid til at lytte til sangen med de rigtige ører og i den rigtige kontekst. Det endte så med, at The Chainsmokers har udgivet den, bl.a. med Emily Warren, som sanger på den. Den kom ud i slutningen af juli måned, så det var rimeligt effektivt, i forhold til, at den blev skrevet på en camp i maj."

Mick 'Cutfather' står ikke på som writer på denne camp, men bruger tiden på at være med rundt omkring alt efter behov:

"Jeg summer lidt rundt, og arbejder mest inde sammen med PhD (Daniel Heløy Davidsen & Peter Wallevik, som er et dansk/norsk sangskriver/producer team). Det bliver mere indspark, end at jeg blander mig i processen, og det er den rolle, jeg har taget på mig, mest for at det hele skal køre. Og så har jeg nogle social skills med i tasken, som er gode at have i denne sammenhæng. Det handler om at få folk til at føle sig velkomne og godt tilpas, og det betyder sindssygt meget for resultatet på bundlinjen. Dermed ikke sagt, at jeg ikke er med, for i går endte jeg i en session, hvor vi sad i fem timer og lavede en sang fra start til slut. Over halvdelen af rummene laver over én sang om dagen, så vi ender ud med måske 30 numre i alt, nærmere 50 numre, da vi er seks rum i alt, som alle har dansk islæt og internationalt præg – sange som skal ud og flyve, og ende med at være hits," afslutter Cutfather, inden han igen smutter ind i et af slottets mange rum, der syder af lyd.