Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

It started with a song: 270 mio. på turisme ved ESC 2014

Koda var onsdag den 21. maj medvært for en mini-konfenrence, der satte fokus på værdien af samarbejder ved store events og på de kreative erhvervs betydning for dansk økonomi. På konferencen kunne Kodas direktør, Anders Lassen, blandt andet fortælle om en forventet omsætning på turisme i København på 270 mio. kr. i forbindelse med det nyligt afholdte Eurovision Song Contest i København.

Eurovision Song Contest, bedre kendt som ESC, er netop overstået i København. Det har uden tvivl fået arrangørerne, som har siddet med udgiftsposterne, til at ånde lettet op. Men store events som ESC er langt fra kun en udgift. Store events genererer betydelige indtægter til dansk økonomi på tværs af brancher. Det blev der sat fokus på til konferencen, It’s all about songwriting, hvis formål det var at kigge på, hvad man kunne lære af afholdelsen af ESC i København og eventuelt drage nytte af, hvis man fremover vil være vært for lignende store begivenheder. Konferencen tog afsæt i Kodas nye White Paper, Undersøgelse af de økonomiske effekter af ESC 2014.

Læs Kodas White Paper her

”Det starter med tre mennesker, der skriver en sang i et køkken og ender med indtægter på en kvart miliard alene på turisme. I EU snakker man om arbejdsløshed. Men måske netop de kreative erhverv kan trække os ud af krisen. Vi skal ikke leve af at producere telefoner i fremtiden, men vi skal leve af det kreative indhold, der ligger på dem,” sagde Kodas direktør, Anders Lassen, da han indledte dagens mini-konference i Kosmopol tæt på Nørreport station i København. 

Fælles planlægning og langsigtede strategier

Gennem en fælles planlægning og tydelige succeskriterier skal vi i Danmark fokusere på samarbejdet om at brande Danmark og skabe langsigtede effekter af events som ESC. Sådan lød nogle af budskaberne fra dagens panel, der bestod af Ulrich Ammundsen, eventchef, Wonderful Copenhagen, Katia Østergaard, adm. dir., Horesta, Rasmus Tscherning, direktør, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi og Gitte Just, programdirektør, Aarhus – Europæisk Kulturhovedstad 2017.

Kunst er et erhverv

Den kreative sektor er et seriøst erhverv, og det glemmer vi nogle gange i Danmark. Vi skal være bedre til at fokusere på værdien af erhvervet. Det skal på dagsorden hos politikerne. Og musikbranchen skal være bedre til at positionere sig som et seriøst og stort erhverv, der indgår i en kæde, konkluderede et enigt panel. Og konklusionerne vakte genklang i salen, der bestod af et særligt indbudt publikum fra en række kreative brancher i Danmark.

Eksempel på en succes

Et af de eksempler, der blev fremhævet som en succes, var de songwriter camps, som Koda, DJBFA, DPA og DMFF arrangerede i forbindelse med ESC. Her skabte sangskriverne bag dette års Eurovision nye sange sammen med nogle af Danmarks bedste sangskrivere og producere. Disse camps blev fremhævet som en succes, fordi de netop er et eksempel på samarbejde, der som en knobskydning får mere værdi ud af et allerede eksisterende event. 

Se præsentationsvideo af songwriter camps her

Læs også: En succes for sangskriverne er født i København – lad den leve videre til Eurovision 2015

Større end bilindustrien

»Vi kan se, hvad det at lave en vinder-sang til ESC giver af direkte indtægter til kunstneren, men for os er det også interessant at vide, hvad sådan en stor kulturel begivenhed har af følgevirkninger. Det drejer sig naturligvis om, at vi som repræsentant for et af de kreative erhverv der på EU-plan udgør seks til syv procent og eksempelvis er større end bilindustrien, bliver løftet op på et andet niveau, end vi er nu. Og ikke bare så vi herhjemme er lige så væsentlige som salget af bacon, men gerne helt op på linje med insulin og Lego«, sagde Anders Lassen efter en vellykket konference.

 

Konferencen blev arrangeret i samarbejde mellem komponistforeningerne DJBFA og DPA, musikforlæggernes forening DMFF samt Koda.

Seneste nyt

20. september 2024
Ny måling på kønsfordeling på tværs af musiklivets sektorer viser god vilje, men lang vej igen
For første gang bliver kønsfordelingen nu dokumenteret på tværs af musiklivet i Danmark. Tallene viser blandt andet en klar tendens til, at kønsbalancen skævvrides jo længere op i ledelseslagene, man kommer. Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig Udvikling, står bag udgivelsen af tallene, der med målingen ønsker at inspirere flere til at bruge data som et redskab til at fremme lige adgang til musiklivet.

12. september 2024
Efter fem år uden udvikling i Kodas kønsstatistik: "Der er brug for, at alle tager ansvar"
For femte år i træk viser Kodas kønsstatistik, at det halter gevaldigt med ligestillingen i dansk musik, hvor kun 10 procent af de penge, Koda udbetaler, havner i de kvindelige musikskaberes lommer. Samtidig er kvinders andel blandt de højest indtjenende den laveste i fem år. Kodas forperson kalder det nedslående og opfordrer til, at hele branchen tager ansvar.

10. september 2024
Kodas bestyrelse har igangsat undersøgelse af Kodas kulturelle midler
En ny undersøgelse af fordelingen af Kodas kulturelle midler skal kortlægge, om der er skævheder i fordelingen af midlerne. Det er også hensigten at undersøge, hvordan de kulturelle midler bliver brugt, og hvilken betydning de har for Kodas medlemmer. Det endelige resultat af undersøgelsen skal danne baggrund for bestyrelsens videre diskussion om, hvordan midlerne bedst muligt fordeles fremover.