Eurovision Song Contest, bedre kendt som ESC, er netop overstået i København. Det har uden tvivl fået arrangørerne, som har siddet med udgiftsposterne, til at ånde lettet op. Men store events som ESC er langt fra kun en udgift. Store events genererer betydelige indtægter til dansk økonomi på tværs af brancher. Det blev der sat fokus på til konferencen, It’s all about songwriting, hvis formål det var at kigge på, hvad man kunne lære af afholdelsen af ESC i København og eventuelt drage nytte af, hvis man fremover vil være vært for lignende store begivenheder. Konferencen tog afsæt i Kodas nye White Paper, Undersøgelse af de økonomiske effekter af ESC 2014.
Læs Kodas White Paper her
”Det starter med tre mennesker, der skriver en sang i et køkken og ender med indtægter på en kvart miliard alene på turisme. I EU snakker man om arbejdsløshed. Men måske netop de kreative erhverv kan trække os ud af krisen. Vi skal ikke leve af at producere telefoner i fremtiden, men vi skal leve af det kreative indhold, der ligger på dem,” sagde Kodas direktør, Anders Lassen, da han indledte dagens mini-konference i Kosmopol tæt på Nørreport station i København.
Fælles planlægning og langsigtede strategier
Gennem en fælles planlægning og tydelige succeskriterier skal vi i Danmark fokusere på samarbejdet om at brande Danmark og skabe langsigtede effekter af events som ESC. Sådan lød nogle af budskaberne fra dagens panel, der bestod af Ulrich Ammundsen, eventchef, Wonderful Copenhagen, Katia Østergaard, adm. dir., Horesta, Rasmus Tscherning, direktør, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi og Gitte Just, programdirektør, Aarhus – Europæisk Kulturhovedstad 2017.
Kunst er et erhverv
Den kreative sektor er et seriøst erhverv, og det glemmer vi nogle gange i Danmark. Vi skal være bedre til at fokusere på værdien af erhvervet. Det skal på dagsorden hos politikerne. Og musikbranchen skal være bedre til at positionere sig som et seriøst og stort erhverv, der indgår i en kæde, konkluderede et enigt panel. Og konklusionerne vakte genklang i salen, der bestod af et særligt indbudt publikum fra en række kreative brancher i Danmark.
Eksempel på en succes
Et af de eksempler, der blev fremhævet som en succes, var de songwriter camps, som Koda, DJBFA, DPA og DMFF arrangerede i forbindelse med ESC. Her skabte sangskriverne bag dette års Eurovision nye sange sammen med nogle af Danmarks bedste sangskrivere og producere. Disse camps blev fremhævet som en succes, fordi de netop er et eksempel på samarbejde, der som en knobskydning får mere værdi ud af et allerede eksisterende event.
Se præsentationsvideo af songwriter camps her
Læs også: En succes for sangskriverne er født i København – lad den leve videre til Eurovision 2015
Større end bilindustrien
»Vi kan se, hvad det at lave en vinder-sang til ESC giver af direkte indtægter til kunstneren, men for os er det også interessant at vide, hvad sådan en stor kulturel begivenhed har af følgevirkninger. Det drejer sig naturligvis om, at vi som repræsentant for et af de kreative erhverv der på EU-plan udgør seks til syv procent og eksempelvis er større end bilindustrien, bliver løftet op på et andet niveau, end vi er nu. Og ikke bare så vi herhjemme er lige så væsentlige som salget af bacon, men gerne helt op på linje med insulin og Lego«, sagde Anders Lassen efter en vellykket konference.
Konferencen blev arrangeret i samarbejde mellem komponistforeningerne DJBFA og DPA, musikforlæggernes forening DMFF samt Koda.