
”YouTube, stil jer selv dette spørgsmål: Hvis I betaler så godt og giver sådan en god service til kunstnerne, hvorfor er der så uenighed mellem jer og hele det kreative samfund?” Sådan spurgte manager Irving Azoff tidligere på ugen YouTube i sit åbne brev til tjenesten på tech-sitet recode.net.
Brevet er Azoffs reaktion på YouTubes skriftlige forsvar imod de seneste måneders kritik af tjenestens lave betaling til musikkens skabere, som de i slutningen af sidste måned offentliggjorde i et indlæg på deres ’creator blog’.
En afledningsmanøvre
I indlægget påpegede YouTube blandt andet, at de gennem tiden har betalt et stort beløb til musikbranchen, ligesom de tidligere i april i et interview med BBC meldte ud, at årsagen til kunstnerne ikke føler, at de har nogen reel indtjening fra YouTube skyldes, at der er en masse mellemmænd, som tager en del af kagen. Ifølge Irving Azoff er det argument en afledningsmanøvre, som flytter fokus fra den reelle problemstilling.
”I kan bebrejde pladeselskaberne og forlagene – eller som I kalder dem: ’mellemmændene’. Jeg ved, hvor nemt det er skyde på pladeselskaberne og forlagene, for det har jeg gjort i årevis. Men roden i denne problemstilling er jer: I har bygget en virksomhed, der fungerer rigtig godt for jer selv og for Google, men ikke for kunstnerne. Hvis I synes, det kun er pladeselskaberne og forlagene, der er utilfredse, tager I fejl. Musikbranchen er traditionelt set meget splittet, men på dette punkt er vi forenet,” skriver han.
YouTube, stil jer selv dette spørgsmål: Hvis I betaler så godt og giver sådan en god service til kunstnerne, hvorfor er der så uenighed mellem jer og hele det kreative samfund? - Irving Azoff
En god forretning?
Ifølge YouTube er det ikke fair at sammenligne betalingen fra YouTube med betalingen fra andre streamingtjenester, såsom Spotify og Apple Music, fordi de grundlæggende er forskellige tjenester. Men Irving Azoff mener ikke, at dette er noget holdbart argument.
”Fra fansenes og kunstnernes perspektiv, udbyder disse tjenester den samme service – on-demand-streaming af musik. Det er rigtigt, at YouTube er baseret på en anden forretningsmodel, men det var ikke kunstnernes beslutning, men derimod YouTube selv, der har besluttet at investere i en reklamefinansieret platform. Hvis en reklamefinansieret streamingtjeneste ikke genererer nok indtægter til, at YouTube kan betale kunstnerne det samme beløb som Spotify eller Apple, så er det måske bare ikke en god forretning?,” skriver han.
Læs hele Irving Azoffs åbne brev her
Læs mere: Den kreative industri går glip af milliarder
Se også: Video: Den kreative industri går glip af milliarder
Fakta: Irving Azoff
- Irving Azoff er en amerikansk manager.
- Han repræsenterer kunstnere som Christina Aguilera, Maroon 5, Eagles, Van Halen, Thirty Seconds to Mars og Steely Dan.
- Han er bestyrelsesformand og administrerende direktør for Azoff MSG Entertainment.
- Han har tidligere været formand og administrerende direktør for Ticketmaster Entertainment, bestyrelsesformand for Live Nation Entertainment og administrerende direktør for Front Line Management.
- Han toppede Billboard's Power 100 i 2012 og har i årene efter indtaget forskellige placeringer i top-10.
- Twitterprofil: @irvingazoff