Her ses Irving Azoff til konferencen 'D: All Things Digital' i 2009. Foto: Asa Mathat | D: All Things Digital

Irving Azzof til YouTube: Jeres forretning fungerer ikke for kunstnerne

Den amerikanske manager Irving Azoff har som reaktion på YouTubes forsvar for deres service og forretningsmodel skrevet et åbent brev til tjenesten: ”I har bygget en forretning, der fungerer rigtig godt for jer og Google, men ikke for kunstnerne,” skriver han blandt andet.

”YouTube, stil jer selv dette spørgsmål: Hvis I betaler så godt og giver sådan en god service til kunstnerne, hvorfor er der så uenighed mellem jer og hele det kreative samfund?” Sådan spurgte manager Irving Azoff tidligere på ugen YouTube i sit åbne brev til tjenesten på tech-sitet recode.net.

Brevet er Azoffs reaktion på YouTubes skriftlige forsvar imod de seneste måneders kritik af tjenestens lave betaling til musikkens skabere, som de i slutningen af sidste måned offentliggjorde i et indlæg på deres ’creator blog’.

En afledningsmanøvre

I indlægget påpegede YouTube blandt andet, at de gennem tiden har betalt et stort beløb til musikbranchen, ligesom de tidligere i april i et interview med BBC meldte ud, at årsagen til kunstnerne ikke føler, at de har nogen reel indtjening fra YouTube skyldes, at der er en masse mellemmænd, som tager en del af kagen. Ifølge Irving Azoff er det argument en afledningsmanøvre, som flytter fokus fra den reelle problemstilling.

”I kan bebrejde pladeselskaberne og forlagene – eller som I kalder dem: ’mellemmændene’. Jeg ved, hvor nemt det er skyde på pladeselskaberne og forlagene, for det har jeg gjort i årevis. Men roden i denne problemstilling er jer: I har bygget en virksomhed, der fungerer rigtig godt for jer selv og for Google, men ikke for kunstnerne. Hvis I synes, det kun er pladeselskaberne og forlagene, der er utilfredse, tager I fejl. Musikbranchen er traditionelt set meget splittet, men på dette punkt er vi forenet,” skriver han.

 

YouTube, stil jer selv dette spørgsmål: Hvis I betaler så godt og giver sådan en god service til kunstnerne, hvorfor er der så uenighed mellem jer og hele det kreative samfund? - Irving Azoff
En god forretning?

Ifølge YouTube er det ikke fair at sammenligne betalingen fra YouTube med betalingen fra andre streamingtjenester, såsom Spotify og Apple Music, fordi de grundlæggende er forskellige tjenester. Men Irving Azoff mener ikke, at dette er noget holdbart argument.

”Fra fansenes og kunstnernes perspektiv, udbyder disse tjenester den samme service – on-demand-streaming af musik. Det er rigtigt, at YouTube er baseret på en anden forretningsmodel, men det var ikke kunstnernes beslutning, men derimod YouTube selv, der har besluttet at investere i en reklamefinansieret platform. Hvis en reklamefinansieret streamingtjeneste ikke genererer nok indtægter til, at YouTube kan betale kunstnerne det samme beløb som Spotify eller Apple, så er det måske bare ikke en god forretning?,” skriver han.

 

Læs hele Irving Azoffs åbne brev her

Læs mere: Den kreative industri går glip af milliarder

Se også: Video: Den kreative industri går glip af milliarder

Fakta: Irving Azoff

 

  • Irving Azoff er en amerikansk manager.
  • Han repræsenterer kunstnere som Christina Aguilera, Maroon 5, Eagles, Van Halen, Thirty Seconds to Mars og Steely Dan.
  • Han er bestyrelsesformand og administrerende direktør for Azoff MSG Entertainment.
  • Han har tidligere været formand og administrerende direktør for Ticketmaster Entertainment, bestyrelsesformand for Live Nation Entertainment og administrerende direktør for Front Line Management.
  • Han toppede Billboard's Power 100 i 2012 og har i årene efter indtaget forskellige placeringer i top-10.
  • Twitterprofil: @irvingazoff
Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.