Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Tidligere udbetalinger
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Matias Saabye Køedt aka ’Galimatias’

Galimatias – tiden har aldrig været mere fordelagtig end nu, hvis du vil gøre dig gældende i udlandet

Den 26-årige komponist og producer, Matias Saabye Køedt aka ’Galimatias’ er bosat i L.A., hvor han har boet og arbejdet i en årrække, siden et samarbejde tværs over Atlanten med den amerikanske sangerinde, Alina Baraz, ved et tilfælde blev til. Læs med, og få Galimatias’ bud på, hvad der skal til for at gøre sig gældende, som komponist/sangskriver i udlandet.

Galimatias kommer ude fra landet – fra Sønderjylland, helt derude hvor naboerne havde heste, og ikke en eneste ud over ham selv, interesserede sig for musik. Så hvad er det, der skal til, for at man kan skifte Fredericia ud med L.A. og en karriere som komponist og sangskriver? I en snak over Skype fortalte Galimatias om baggrunden for, at han nu, som 26-årig bor og arbejder i USA.

Hvad er baggrunden for, at du nu er bosat i L.A.?

"Det er som følge af en udgivelse ’Urban Flora’, som jeg lavede sammen med den amerikanske sangerinde, Alina Baraz, tilbage i 2015. Da vi skrev pladekontrakt, fik vi en advance hver især, og besluttede os for, at det ville måske være en meget god idé, hvis jeg brugte pengene på at komme herover, så vi kunne spille nogle liveshows. Det passede også bare rigtig godt med, at jeg kunne komme over og opleve, hvad det var – både fordi hun boede herovre, men også fordi min manager, Jordan, også boede herovre. Så i 2015, da vi udgav EP’en i maj måned, tog jeg over først på et almindeligt turistvisum og mødtes med de forskellige mennesker, og var her en måned eller to. Undervejs var vi allerede i gang med at få et O1 visum, sådan at jeg kunne være herovre på længere sigt. Det fik vi så gjort, og det er noget af en proces, men det lykkedes, og så havde jeg så mit visum fra maj måned 2015 – et treårigt visum, og så flyttede jeg herover, så snart jeg kunne, og nu har jeg så boet her siden. Markedet for musikken var også meget amerikansk, og jeg går stadig og tænker over, hvordan det kan være, at min musik lige er havnet så meget herovre. Og jeg tror, at det specifikt har noget at gøre med den lyd, vi fik etableret på EP’en, som er meget hip-hop R&B, hvilket mainstream kulturen herovre hælder mere til, end den gør i Europa generelt. Men altså – der er selvfølgelig folk, der lytter til det verden over, men det er USA, der er det primære marked – i hvert fald for lige netop den EP (Urban Flora). Men for at være helt ærlig – jeg kunne godt være i Danmark og opnå det samme, fordi alt foregår på internettet alligevel. Men jeg synes, at det er meget fedt at være herovre - der mange musikere, der kommer igennem byen, og så er det fedt og inspirerende at mødes."

Hvordan kom samarbejdet med Alina Baraz op at stå?

"Jeg var i Berlin, da vi startede med at arbejde sammen. Det var en del af et udvekslingsophold i forbindelse med mit studie på Sonic College, som ellers lå i Haderslev. Jeg havde lavet nogle instrumentale numre, som jeg havde lagt op på SoundCloud og på Spotify. Alina var helt tilfældigt faldet over et af mine instrumentalnumre, og havde skrevet en sang henover. Hun sendte mig en meget ydmyg besked på SoundCloud; om det var i orden, at hun havde lavet en sang, og om hun måtte lægge det på SoundCloud. Det blev til 'Drift', der også er på EP’en. Og så skrev jeg, at jeg syntes, at det var superfedt, og at jeg syntes, at vi skulle lave noget mere. Stille og roligt begyndte vi at sende nogen ting frem og tilbage. Mens jeg var i Berlin lavede vi en 2-3 numre, og da jeg tog tilbage til Fredericia, havde vi faktisk udgivet de tre numre, og havde fået meget positiv respons på det, og så virkede det meget naturligt, at vi fortsatte. Det gjorde vi i et halvt års tid og fik udgivet otte numre, som vi besluttede at lægge sammen på EP’en, 'Urban Flora'. Så det var 100 % over internettet, og jeg er supertaknemmelig for det, og for mange af de platforme, som man kan bruge til at få sin musik ud på. Helt tilbage, da jeg var 14 år, var der noget, der hed MyMusic.dk, som senere blev til BandBase.dk, men allerede det var fantastisk for mig, for jeg sad jo ude på landet i Østerby, og der var ikke nogen i miles omkreds, der interesserede sig for musik ud over mig. Så det der med at kunne lægge sin musik op på internettet og gå ind og kommentere på andres musik, det var så fedt, og det etablerede allerede et miljø for mig i Danmark dengang. Og senere gjorde SoundCloud det samme bare mere internationalt, og det var jo så netop derigennem, at jeg mødtes med Alina."

Hvordan med jeres samarbejde – er det noget, der fortsætter?

"Efter EP’en lavede vi noget, men der kom noget i vejen, som der af og til gør i musikbranchen, så siden starten af 2017 har jeg fokuseret på mit eget projekt. Jeg arbejder på en EP, hvor det bare er mig som soloartist. Det, jeg er kendt for, er for ’Urban Flora’, som er en collaboration EP, så det næste skridt i den rigtige retning vil være at skabe et produkt, som kun er mig. Der må gerne være features, men i modsætning til at lave endnu en collaboration-udgivelse, tror jeg, at det vil være en god idé med et solo-projekt. Så det er det, jeg arbejder på nu, og jeg regner med at være færdig her engang i løbet af foråret. Planen er, at jeg skal ud og spille, men det bliver først til efteråret, for det tager lang tid at få etableret et liveshow. Jeg udgav to singler sidste år, og jeg har en del andre numre, jeg er i gang med. Så det handler om at få organiseret det, så jeg har en 6-8 numres EP igen – det er det, det skal munde ud i."

Skal det skubbes mere i retning af Danmark eller er det stadig med en lyd, der er rettet primært mod det amerikanske marked?

"Jeg ville super gerne have, at det blev spillet noget mere i Danmark, men det er svært at kontrollere, og musikken jeg laver, er også stadig engelsksproget, og lyden er nok også stadig meget den samme. Men det kunne være fedt, hvis det begyndte at blive spillet lidt mere i Danmark. Jeg tror også, at det vil komme mere naturligt efterhånden, som jeg udvikler mig som soloartist, at folk i Danmark måske vil synes, at det er spændende, at der er en dansker, der laver musik ovre i USA. Især hvis min musik bliver populær herovre, så kan det også være, at det vil følge lidt med i Danmark."

Du er blevet spillet et par gange i Vidundergrunden på P6 Beat (program, som nu er flyttet til P3), hvad har det af betydning for dig?

"De er faktisk de eneste, som er begyndt at spille min musik i Danmark, og jeg synes, at det er superfedt. Ud over det er det faktisk mest herovre. Jeg har aldrig haft så meget fokus på Danmark, specielt i forhold til målgruppen af folk, der lytter til min musik, så at de er begyndt at spille det rigtig meget på P6, og nu er flyttet over på P3, og fortsætter med at spille mine numre, gør mig supertaknemmelig."

Har du nogen gode råd, hvis man gerne vil gøre sig gældende uden for Danmarks grænser, som du har gjort det?

"Jeg tror, at der nærmest ikke er noget bedre tidspunkt at gøre det på end nu, fordi nærmest alt inden for musikbranchen er centret om internettet - og internettet er globalt. Så jeg tror, at hvis man får lavet noget, der resonerer med tilstrækkeligt mange, så vil det måske komme naturligt, at musikken breder sig på tværs. Det er selvfølgelig svært, hvis man synger på dansk, så er man begrænset til det danske marked, men hvis man ex laver instrumental musik, eller hvis man synger på engelsk, så handler det om, at man kommer ud på de rigtige platforme og får spredt sin musik. Og så handler det bare om at lave fed musik, som folk vil kunne li’. Vi gjorde stor brug af forskellige YouTube kanaler, som promoverer musik, bl.a. Majestic og TheSoundYouNeed. Specielt tilbage i 2015-16 havde de rigtig mange abonnenter, og var egentlig bare en platform inden for den niche af musik – den nye elektroniske R&B, hip-hop-agtige lyd. Det var i hvert fald et kæmpe skub for os, fordi alene det, at de havde en million abonnenter, gjorde, at vores musik pludselig kom ud til helt vildt mange mennesker. Jeg tror, at det afhænger af, at man laver god musik selvfølgelig, og at man er opmærksom på, hvilke muligheder man har for at få skubbet musikken ud til nogle flere. Det er selvfølgelig svært at stå med alt i egne hænder, og det tager også lang tid at få etableret det. Men brug internettet!"

Hvad er du selv inspireret af rent musikalsk?

"Jeg lytter til rigtig meget. Da jeg var teenager, lyttede jeg rigtig meget til amerikansk hiphop, og R&B, og det var det, jeg var meget inspireret af. Jeg lavede også selv en del dansk hiphop, og lavede beats for forskellige rappere i undergrunden i Danmark. Senere, da jeg var en 18-19 år, fik jeg mere interesse for nogen af de elektroniske sub-genrer, der begyndte at florere på internettet, bl.a. Future Garage, som er en genre fra Storbritannien. Lige pludselig blev det meget mere interessant for mig i forhold til bare at lave hiphop beats. Jeg blev meget inspireret af alt det her med sound-design, og der foregik meget mere i forhold til produktion, når man lyttede til den form for musik. Og så begyndte jeg også selv at lave noget af den slags musik, og efter at jeg gjorde det, kom jeg lidt tilbage til R&B, men med en masse teknikker og fremgangsmetoder fra det, jeg havde lavet elektronisk. Jeg kunne blande de to genrer, og det var også det, jeg gjorde på ’Urban Flora’. Hvis man skulle definere den rent genremæssigt, ville man nok kalde den for R&B, men den har en meget elektronisk lyd, for den er meget baseret på en række atmosfærer. Det er meget med lyd-design i fokus – i hvert fald fra den instrumentale side af den. Og det er nok også det, der appellerer til folk, at den lyder på en anden måde."

Synger du selv?

"Jeg er begyndt at synge selv, hvilket har været et kæmpe projekt for mig. Jeg begyndte tilbage i starten af 2017 at tage det meget seriøst, og begyndte at synge hver eneste dag, og det har også pustet nyt liv i musikken for mig. I 2016 var jeg nået til et punkt, hvor jeg havde lavet musik i 10 år. Jeg startede, da jeg var 15, og jeg vil ikke sige, at jeg var kørt død i at lave musik, men det var som om, at jeg savnede noget inspiration. Og det med selv at synge på mine numre har skabt en perfekt ny udfordring for mig, for det er virkelig svært og kræver virkelig meget. Både i forhold til teknik, men også i forhold til det at skrive tekster, så det har jeg fokuseret rigtig meget på siden starten af sidste år. Og det er en meget spændende proces – det er som at skulle lære et helt nyt instrument. Men fordi jeg har produceret i så mange år, så kommer det også lettere for mig at skulle mixe vokalen. Men jeg har stadig en del af lære i forhold til at synge. Og det er også det, der bliver fokus for mit næste projekt sammen med et fokus på lyd-design, men der kommer mere af min egen vokal ind over."

Du har været medlem af Koda i en del år allerede?

"Ja, det var noget af det første, man fik fortalt - at man skal melde sig ind i Koda, så det har jeg været i mange år. Jeg kan huske én af de første gange, at noget af min musik var blevet spillet i radioen, og jeg fik endda ekstra penge, fordi det var en ur-opførsel. Så som en lille 16-årig knægt var jeg helt oppe at køre over, hvor mange penge det havde givet. Det er et kæmpe privilegie, at vi har Koda, og at det ikke er noget, man selv skal ligge og rode med"

Lyt til albummet ’Urban Flora’