Ambassadører for It's all about Songwriting. Fotocredit: Kim Vadskær

Fokus på sangskriverne under Eurovision

For første gang nogensinde samles danske sangskrivere med sangskriverne bag Eurovision og skriver nye hits, mens showet ruller på Refshaleøen. Det er DPA sammen med DJBFA, DMFF og Koda, der er gået sammen om projektet 'It's all about Songwriting'.

Eurovision handler om at finde den gode sang - og det sættes der nu for alvor fokus på, når Danmark er værtsland for årets Eurovision. Ideen til It's all about Songwriting opstod, da en af sangskriverne bag sidste års Eurovision-vinder 'Only Teardrops' og medlem af DPA, Thomas Stengaard, forrige år stod i Malmø og oplevede, at man ikke udnyttede det potentiale, der ligger i at have over 100 europæiske sangskrivere samlet i en hel uge i samme by under Eurovision. Men det bliver anderledes i København i år med initiativet It's all about Songwriting, som for første gang nogensinde sætter stærkt fokus på Europas sangskrivere og samler dem til at co-write og skabe nye sange under Eurovision.

Læs også: It's all about songwriting

Følg Bryan Rice's dag på Instagram

Sangeren og komponisten Bryan Rice en af dem, der er i sangskriverværkstedet med ligesindede fra andre lande i Europa. Og han overtager i den anledning Kodas Instagram-konto for en dag og poster billeder direkte fra ”værkstedet”i København. Besøg Kodas Instagram her

It's all about Songwriting fra 5.-9. maj

It's all about Songwriting er en sangskrivercamp, der vil finde sted i studierne i Njalsgade i ugen op til Eurovisionfinalen (5.-9. maj). Der er Eurovision-sangskrivere tilmeldt fra 17 forskellige lande – lige fra Montenegro til Irland - og på campen vil de europæiske sangskrivere blive sat sammen med danske sangskrivere som blandt andre Engelina, Chief 1, Thomas Stengaard og Bryan Rice. Med It's all about Songwriting kommer der spot på styrken i dansk sangskrivning, mulighed for netværk på tværs af landegrænser og endelig det, som det hele handler om; at skabe nye sange.

"Det er fantastisk at se, hvordan danske sangskrivere i stigende grad kommer ud over landets grænser og er med til at skrive nogle af de helt store internationale hits. 'It's all about Songwriting’ er en helt unik mulighed for de danske sangskrivere til at øge netværket rundt i Europa, for det sværeste i musikbranchen er at få foden indenfor - navnlig når det gælder udlandet. Det bliver en vildt sjov uge, en musikalsk tværkulturel gryderet, og jeg glæder mig til at skrive nye hits sammen med mine europæiske kollegaer", udtaler Thomas Stengaard, idemanden til It's all about Songwriting og sangskriver bag sidste års Eurovision-vinder 'Only Teardrops' sammen med Lise Cabble og Julia Fabrin.

Læs mere om It's all about Songwriting på www.songwriting2014.org.

Seneste nyt

18. januar 2018
Fokus på fundraising og støtte – nyt år og nye muligheder
Et nyt år og dermed nye støttemuligheder. Sådan indledtes årets første medlemsarrangement med fokus på støtteordninger og fundraising. Til arrangementet fik de fremmødte svar på spørgsmål om fundraising og støtte, og samtidig gav digital strateg og musiker Maiken Ingvordsen indblik i, hvordan man tilrettelægger sin fundraising-strategi. Kristina Holgersen fra Statens Kunstfond samt Martin Stauning og Tobias Stenkjær fra Kodas Legatudvalg 2017 gav gode råd til ansøgningerne.

17. januar 2018
Anne Linnet – følelser har ingen alder (del 2)
Anne Linnet kræver næppe nogen nærmere introduktion. Med en karriere, som spænder over fire årtier, har hun manifesteret sig på den danske musikscene og rodfæstet sig som en ufravigelig del af dansk musik- og kulturliv. Musikken har altid været der i Anne Linnets 64-årige liv – et liv med musikken, som hun ikke ville være foruden, men som kræver, at man rent faktisk elsker, det man gør – for talent alene gør det ikke, og man kommer ikke sovende til succesen og et mangeårigt karriereforløb.

16. januar 2018
Filmkomponisten Jonas Struck – musikken skal give plads til at filmen kan ånde
Filmkomponisten Jonas Struck har haft et travlt år sidste år. Som komponist på ikke mindre end fem film, bl.a. til den anmelderroste ’QEDA’ og til filmen om tennislegenderne Borg og McEnroe, levner det ikke mange ledige stunder. Filmmusikken er det, der fylder allermest hos den 45-årige komponist, der også har en baggrund fra det nu opløste Swan Lee. Jonas Struck fortæller her om overgangen fra jazzkomponist, til Swan Lee og til at etablere sig solidt som filmkomponist.