Mere end fire års arbejde med tilblivelsen af ny europæisk ophavsretslov nærmer sig sin afslutning. Og bølgerne går højt op til den endelige afstemning i marts. For navnlig én af artiklerne i lovforslaget vækker massiv modstand fra techindustrien, der gør, hvad den kan for at fremmane et skræmmebillede af lovgivningens konsekvenser. En ny informationskampagne fra Europe for Creators, som Koda er med i, skal bekæmpe disse misinformationer og bevidste vildledninger med fakta og grundig information.
Det handler om artikel 13. Når lige netop den del af lovteksten vækker så massiv modstand, skyldes det, at den pålægger platforme som YouTube og Facebook et ansvar for ophavsretsbeskyttet materiale og indhold, som de med den hidtidige lovgivning har kunnet slippe for at betale for brugen af.
På høje tid mener vi i Koda og i hele rettighedsmiljøet i øvrigt. De store techgiganters freeride har i vores øjne længe været fuldstændig uacceptabelt.
I dag lancerer vi med Europe for Creators en hjemmeside, hvor du kan blive klogere på, hvad det helt præcist er, der ligger i artikel 13, og hvorfor den er så vigtig for fremtidens internet - for både indholdsskabere og brugere.
Fra hjemmesiden kan du også tilmelde dig et nyhedsbrev, hvis du har lyst til at blive holdt opdateret på, hvad der sker hvornår frem til den afgørende afstemning i marts. Korte analyser vil linke til de bedste artikler, videoer, tweets og memes om emnet.
SE VIDEO, DER BESKRIVER SANDHEDEN OM, HVORFOR YOUTUBE KÆMPER IMOD:
EUROPE FOR CREATORS består af en række organisationer, der repræsenterer Europas kunstnere og rettighedshavere, heriblandt forfattere, komponister, musikere, sangere, malere, billedhuggere, instruktører, producere, journalister, videnskabsfolk og akademikere – alle de, der varetager et af de 12 millioner job inden for EU’s kreative brancher. Se alle, der står bag Europe for Creators her