Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Tidligere udbetalinger
Medlem
Fordeling af andele
Bearbejdelse og ændringer af værker
Selvforvaltning
Aftaler
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Søg støtte
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Foto: Lars Daniel Terkelsen

”Den første plade, jeg skabte med Dan Turell, var grundlaget for alt siden da”

I begyndelsen af 90’erne havde komponist og sangskriver Halfdan E allerede et imponerende karriereforløb bag sig som guitarist og senere som bassist i blandt andet Dieters Lieder og Laid Back. Han gik på Rytmisk Musikkonservatorium, men ønsket om selv at være skabende begyndte at presse sig på. Han købte en sampler, og tog sig mod til at række ud mod en af vor tids mest kendte forfattere. Det skulle vise sig at blive et definerende vendepunkt for Halfdan E.

Komponist, filmkomponist og sangskriver Halfdan E havde været i gang med sit musikalske liv i en lang årrække. Først som guitarist og efter han fik foræret en bas i gymnasietiden som bassist.

”Jeg fandt ud af, at bassen eller rytmegruppen jo er den største magtbase overhovedet. Holder man op med bas og trommer, så falder alt jo fra hinanden. Så det blev mere og mere bas derfra – professionelt i hvert fald. Og så kom jeg med i orkester, og det er sådan en udviklingshistorie, hvor man hele tiden får lov at prøve lidt mere.”

I den efterfølgende tid var Halfdan E på en Europa-turne med Laid Back, og spillede med Poul Krebs, men fandt på et tidspunkt ud af, at han ikke kunne bruge resten af sine dage på at spille live. Han var nødt til selv at begynde at skrive. Og det skulle være mere end det, han havde gjort i ungdomsklubben, hvor han skrev musik til nogle teaterstykker.

”Jeg tænkte, at jeg bliver simpelthen nødt til at gøre noget, der er lidt større. Det skete faktisk, mens jeg gik på ”Rytmekons”, hvor jeg begyndte at tænke: ”Kan jeg stå på en scene, når jeg bliver 70 eller 60, og gider jeg overhovedet det? Er det nok det her?” For det er jo fedt at spille live, men det er også anstrengende, og man bliver ikke specielt rig af det. Jeg havde virkelig en trang til at gøre noget mere.”

Dan Turell og sampleren

Ønsket om ikke at ende sine dage udelukkende som side-man understøttede Halfdan E’s ønske om at begynde at skrive for alvor og om at begynde at være mere kreativ. Han leasede derfor en sampler som en del af sin ”grundforskning”. I de år eksploderede hiphop’en, og Halfdan E stødte på orkestret Dream Warriors, som havde samplet noget fra Quincy Jones, og skabt nummeret ’My Definition’.

Da jeg hørte det, tænkte jeg, at man kan meget mere med det her instrument. Man kan faktisk sample fra alt muligt. Man kan sample fra whatever, du finder i pladekasser rundt omkring. Det var det, der fascinerede mig - Halfdan E

 

”Da jeg hørte det, tænkte jeg, at man kan meget mere med det her instrument. Man kan faktisk sample fra alt muligt. Man kan sample fra whatever, du finder i pladekasser rundt omkring. Det var det, der fascinerede mig.”

Dét kunne Halfdan godt se sig selv arbejde med, men ud fra en anden præmis end hiphop’ens.

”Man må kunne skabe noget med det beat og med lyrik, som ikke handler om ghettoen, men som er lyrik i øjenhøjde og på gadeplan. Digtere kommer tit ud i anden potens, og folk står af. Jeg ville gerne holde fast i Kim Larsen-delen af det. Men jeg tænkte, hvem fanden er det, jeg skal gøre den her ting med? Hvem laver lyrik i øjenhøjde og kommunikerer til folk, som om han/hun er popstjerne. Som tør at stille sig op og sige noget og turde at sige det straight, men med humor og varme og med en overbygning af intelligens og litteratur.”

 

Jeg mødtes med ham, og vi fandt ud af, at vi begge to elskede filmgenren film noir, Raymond Chandler og jazzen fra 40’erne. Og så tog vi den i virkeligheden derfra. Den første plade, jeg producerede med Dan Turell, skulle vise sig at være det absolut største vendepunkt i min karriere, og det er stadig grundlaget for hele min karriere siden da - Halfdan E

 

Halfdan E brugte lang tid på at overveje, hvem han skulle inddrage i sine planer, før han landede på Dan Turell. Efter noget tid fik han samlet sig mod til at ringe til forfatteren og præsentere ham for sine tanker og idéer.

”Jeg mødtes med ham, og vi fandt ud af, at vi begge to elskede filmgenren film noir, Raymond Chandler og jazzen fra 40’erne. Og så tog vi den i virkeligheden derfra. Den første plade, jeg producerede med Dan Turell, skulle vise sig at være det absolut største vendepunkt i min karriere, og det er stadig grundlaget for hele min karriere siden da.”

Stjernerne stod rigtigt

Samarbejdet med Dan Turell afstedkom den anmelderroste udgivelse ’Pas på pengene’ i 1993 og senere ’Glad i åbningstiden’ fra 1996, men Halfdan E havde ikke nødvendigvis set, hvad samarbejdet kunne fra begyndelsen af, og hvor stor betydning, det i virkeligheden viste sig at have. Og kort tid efter deres samarbejde døde Dan Turell i oktober 1993. Udgivelsen ’Pas på pengene’ førte også mere med sig og var med til at danne afsættet for Halfdan E’s vej ind i filmmusikken og videre som producer.

”En fælles ven introducerede mig til Per Fly, som gik på filmskolen, og så begyndte vi at lave små ting sammen, og det var i virkeligheden min vej ind i filmmusikken. På et tidspunkt fik han lov til at lave spillefilm, og så var jeg i det. Men jeg kom sideways ind i det der med film, fordi folk sagde: ”Det er sgu filmmusik, du laver”.

Live er tilbage

Fast forward til 2022, hvor Halfdan E arbejder på musikken til en ny tv-serie, der hedder DNA, og har genoptaget sine liveaktiviteter. Filmmusikken fylder stadig meget, men der er levnet plads til at genoptage livet på landets spillesteder.

”Jeg bliver aldrig rigtig færdig med filmmusikken. Det er en nedsmeltning af flere forskellige kunstarter, og man kan aldrig helt få skovlen under det. Det kan være sindssygt frustrerende, men også virkeligt givende. Jeg har nu skrevet filmmusik i lang tid, og så på et tidspunkt tænkte jeg, ”er det det?”. Og jeg fandt ud af, at jeg skulle ud og spille igen. Det har jeg så gjort i et års tid med et dejligt lille orkester, hvor vi tager ud og spiller de her Dan Turell-ting. Ting har det med at give til hinanden. Lige så snart, man begynder at lave monokultur og gøre det samme hele tiden, bliver man fattigere.”

Med en fremadrettet tilgang til musikken

Det er sagt om Halfdan E, at han er en komponist i bevægelse med en fremadrettet tilgang til det at skabe musik, og det hænger godt sammen med ikke at fastholde sig selv i en monokultur.

”Det der med at være i bevægelse, det er vigtigt, og det bliver ikke lettere med tiden. En ting er at være i bevægelse, når du er for foden af din karriere, og du har alle muligheder. Hen ad vejen lukker man nogle døre. Det er svært at følge op på en succes, og hvordan kan man nogensinde stille sig selv frit fra det igen? Man bliver sindssygt let prætentiøs, når man oplever, at noget går godt. Der noget med at finde en ydmyghed, og ikke på noget tidspunkt blive for indbildsk om, hvor man er.”

Kort om Halfdan E

Halfdan E (født 1965) er komponist, sangskriver og producer. Halfdan E var blandt pionererne, der i midten af 80'erne begyndte at eksperimentere med sampling og elektronisk musik. I tråd med dette indledte Halfdan sit samarbejde med forfatteren Dan Turell. Samarbejdet afstedkom de to anmelderroste udgivelser ”Pas på Pengene” (1993) og ”Glad i Åbningstiden” (1996) samt julesangen ”Jul Igen”.

I de senere år har rollen som filmkomponist domineret hans professionelle virke. Særligt optaget er han af mødet mellem det konventionelle orkesterpartitur og brugen af alternative instrumenter og lydeffekter. Halfdan E har blandt andet skrevet musik til serierne ”Borgen” og ”Badehotellet”.

Portrætserie: Vendepunktet

Vi går i en ny artikelserie tæt på en række af Kodas medlemmer, som alle har stået overfor et vendepunkt i deres musikalske karriere. Vi taler med dem om, hvad det har af betydning, når man skifter kunstnerisk kurs i livet? Hvad fører det med sig, når man som kunstner står overfor et selvvalgt vendepunkt, eller en episode, hvor ens karriere tager en utilsigtet drejning? Og hvordan påvirker det ens kreative proces?

I den fjerde artikel i serien har vi talt med komponist og sangskriver, Halfdan E.