Anna Lidell giver den gas med Uggerhøj Biler i musikalsk teambuilding.

Dansk Firma Grand Prix viser vejen for nye forretnings-muligheder

Koda-medlemmer fik musikken ind i nordjyske virksomheder på en ny måde, da Dansk Firma Grand Prix blev afholdt for første gang i forbindelse med Dansk Melodi Grand Prix 2015. Projektet viser, hvordan man som komponist og sangskriver kan åbne døre til samarbejde med virksomheder.

I anledning af Dansk Melodi Grand Prix 2015 i Aalborg lancerede Koda et nyt projekt, med fokus på at få musikken ind i de nordjyske virksomheder. I ugen op til Dansk Melodi Grand Prix har nordjyske virksomheder fået tilbud om besøg af Koda-medlemmerne Anna Lidell, Viggo Steincke og Anders Graae. Formålet med besøgene var at give virksomhederene en oplevelse af, hvad musikken også kan gennem en fire timers musikalsk teambuilding. Resultatet, deres egen virksomhedssang, blev præsenteret ved det store fredagsfyraftens-battle, hvor ni virksomheder dystede om de eftertragtede billetter til selve Dansk Melodi Grand Prix.

En vej ind i virksomhederne

Projektet har været en succes, hvor virksomhederne virkelig har fået øjnene op for, hvad musikken også kan. Og også for de tre coaches har projektet været givende: "Jeg har før tænkt, om ikke man kunne lave den slags projekter i virksomheder, men har ikke været sikker på, hvordan jeg skulle gribe det an. Kodas projekt med Dansk Firma Grand Prix har helt klart bevist, at musikalsk teambuilding kan være en måde at komme ind i virksomhederne på og ad den vej sikre sig en indkomst. Samtidig var det inspirerende at opleve glæden ved at arbejde med musik hos folk, der ikke gør det til daglig ”, siger Anna Lidell.

Det var i øvrigt et af Anna Lidells hold, Uggerhøj Biler, der vandt en overvældende sejr. Udover billetter til Dansk Melodi Grand Prix, har Uggerhøj biler også vundet en indspilning af vindersangen, så de kan bruge den i reklamespots, som ventemusik i telefonen eller på hjemmesiden.

Successen skaber efterspørgsel hos andre virksomheder

Viggo Steincke har tidligere lavet musikalsk teambuilding, men er også imponeret af entusiasmen og skaberglæden hos virksomhederne.

”Overordnet set er projektet en strategisk vej ind i virksomhederne. Jeg har selv prøvet at trænge igennem til virksomheder, men markedet har været trægt. Det skyldes nok også, at virksomhederne måske ikke helt har forstået, hvad de kunne bruge sådan en som mig til. Projektets succes gør, at virksomhedslederne fra de deltagende virksomheder siger i deres netværk, at det har været et godt forløb som de kan bruge til noget – det baner vejen og peger på behovet for andre virksomheder. Jeg har faktisk efterfølgende haft dialog med to af virksomhederne med muligt merarbejde for øje”, siger Viggo og fortsætter: ”Virksomhederne har oplevet på egen krop alt det, musikken kan, og det har overrasket virksomhedslederne hvor meget dynamik og energi det har betydet. Og det er godt nyt for os komponister, hvis vi skal finde andre veje at bruge vores evner på”.

Stor interesse for projektet

Koda har nu ni gode cases og en række erhvervsledere som kan tale varmt for, at et lignende projekt afvikles et andet sted. Samtidig er der skabt en vej ind i virksomheder, som har fået øjnene op for at arbejdet med komponisterne skaber værdi i form af medarbejdertrivsel, sammenhold og større intern forståelse for virksomhedsværdierne.

Ved at koble projektet op på en eksisterende event som Dansk Melodi Grand Prix har projektet fået meget større pressedækning og interesse for projektet. Projektet Music to Business 2020, som er skabt af DJBFA, DPA og DKF, vil også bruge erfaringerne fra Dansk Firma Grand Prix i deres fremadrettede arbejde.

Ud over Koda står Region Nordjylland og KulturKANten som arrangører af Firma Grand Prix 2015 godt bakket op af samarbejdspartnerne Business Aalborg, Erhverv Norddanmark, Aalborg Kongres- og Kulturcenter og Danmarks Radio.

 

Læs mere Uggerhøj Biler vinder Dansk Firma Grand Prix

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.