Analyse: Konsekvenser af alternativ afregningsmodel på streamingtjenesterne

"Lidt flere penge til kunstnere, der i forvejen tjener mest", det er med få ord hovedkonklusionen på en ny analyse af en alternativ model for afregning til kunstnere for brug af musik på streamingtjenester. Resultaterne af analysen blev fremlagt af Phd, Rasmus Rex ved et Koda-seminar på weekendens SPOT Festival i Århus.

Det har i et stykke tid været diskuteret, om alternativer til den nuværende afregningsmodel på streamingtjenester vil flytte penge fra de mest spillede mainstream-kunstnere til mere nicheprægede kunstnere. Virkeligheden viser sig i højere grad at være den modsatte. Rasmus Rex Pedersen - Ph.d. og forsker på Rytmisk Musikkonservatorium og Roskilde Universitet - har analyseret konsekvenserne af en såkaldt "per user"-model i forhold til den nuværende "pro rata".

Brugercentreret alternativ

I dag samles alle indtægter fra streaming i én stor pulje. Den pulje fordeles til rettighedshaverne. Hvor meget den enkelte rettighedshaver får, afhænger af, hvor mange gange den enkelte rettighedshavers musik er blevet afspillet, i forhold til den totale sum af afspilninger på en streamingtjeneste inden for en måned. Det betyder, at hvis du som rettighedshaver eksempelvis har rettighederne til en 1000-del af den samlede mængde af musiknumre, der er blevet afspillet på en tilfældig streaming-tjeneste, så vil du også modtage en 1000-del af den samlede afregning til rettighedshaverne fra den pågældende streaming-tjeneste. Denne afregningsmodel er den såkaldte ’pro-rata’-model.

Et alternativ til "pro rata"-modellen er en såkaldt "per user"-model, hvor indtægterne fra streaming ikke puljes sammen i én stor pulje, men fordeles til rettighedshaverne i forhold til den enkelte brugers lytning. Så hvis en bruger udelukkende hører din musik, vil denne brugers bidrag til rettighedsbetalingerne kun gå til dig – uanset hvor mange afspilninger der i alt er tale om.

Forskellen på de to modeller er altså, om betalingen til rettighedshaverne baserer sig på summen af den totale mængde streams eller de enkelte brugeres streams.

Fordel for top 500

Rasmus Rex har i samarbejde med Koda analyseret på data fra august 2013 på den danske udgave af Wimp. Og konklusionen er, at en overgang til "per user"-modellen vil være en fordel for de mest populære og mest spillede kunstnere. I modsætning til hvad mange måske har forventet, vil den alternative model betyde en økonomisk gevinst for danske kunstnere i top 500 over de mest spillede.

Læs også: Koda på SPOT Festival

Talknuseri dræber myter

Kodas direktør Anders Lassen var på panelet ved Koda-seminaret på Spot, og han er meget tilfreds med, at vi nu har fået knust nogle tal og dermed kan aflive nogle myter om, hvad en alternativ afregningsmodel kan betyde. Anders Lassen mener, at streamingtjenester stadig er en ny måde at forbruge musik på, og at vores diskussioner om alternative afregningsmodellerne skal bygge på grundige analyser af, hvad konskvenserne faktisk er, når man kigger på de faktiske forbrugsmønstre. Samtidig skal man også være opmærksom på, at en brugercenteret afregningsmodel vil være langt dyrere at administrere, og dermed i sidste ende kan betyde en mindre betaling til rettighedshaverne for brug af deres musik på streamingtjenester.

Seneste nyt

09. oktober 2018
Lydmor - det har altid interesseret mig at beskrive verden på en måde, som gør den magisk
Hvordan tager man og konverterer mystikken fra en kontrastfyldt, kinesisk storby og mørket og magien fra en natklub i Shanghai og koger det hele sammen til en konceptuel plade, der kan foldes helt ud i et sceneshow? Det ved komponisten, sangskriveren og elektrosangerinden Jenny Rossander med kunstnernavnet Lydmor. Lydmor har man sommeren igennem kunnet opleve blandt andet på Roskilde og på Northside, samt til Gaffa Prisen, hvor Lydmor optrådte nøgen kun iført neon-bemaling bakket op af en række statements om kvinder i musikbranchen. Udtrykket på scenen er en væsentlig del af udpakningen af hendes musik, og ikke mindst for hendes nye plade, som tager afsæt i et længere ophold i Shanghai.

09. oktober 2018
Skriv hits og sælg dem – om co-writing
For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA til det tredje medlemsarrangement i rækken af ’Skriv hits & sælg dem – kreativ på den kommercielle måde’ – denne gang om co-writing. Hit-mageren Marcus Winter-John stod endnu engang på scenen til en aften, som bla. bød på en række praktiske øvelser samt en fælles co-writing session med samtlige fremmødte medlemmer.

08. oktober 2018
Jagten på et hit – på sangskriver-camp i historiske rammer
I ly af Kronborg står Frederik II’s fine, gamle lysthus, Marienlyst, som for nylig dannede ramme om en sangskriver-camp med deltagere fra USA, England og Danmark. Når man nærmer sig slottet, er der ingen tvivl om, at det ikke er lanciers, der er budt op til – utallige beats strømmer ud fra slottets mange værelser og fortoner sig ud i haveanlægget. Bag slottets mure har tyve sangskrivere og producere buret sig inde i en uge, for at lade sig inspirere til at skrive hits, der kan komme ud og leve.