Jeppe Kaltoft, Upright Music – ‘mødet’ med Nile Rodgers blev starten på en livsvarig passion for musikken

 

Jeppe Kaltoft står i spidsen for Upright Music. Igennem næsten 20 år har Upright Music arbejdet med synch. Hovedområderne er music supervision, clearance og licensiering, og senest er selskaberne Stereo Royal og Silverdrum blevet føjet til listen. Og musikken har altid været væsentlig for Jeppe Kaltoft, som i en snak med Koda beskriver et ’defining moment’, som viste sig at have stor betydning for hans karriere inden for musikbranchen.

Musikken som drivkraft

Jeppe Kaltoft er vokset op med musikken med en far, som var udøvende musiker inden for ny, kompositorisk musik og lektor ved konservatoriet i Århus:

"Jeg er ikke uddannet inden for musikken. Tværtimod valgte jeg som mit eget lille ungdomsoprør at læse til maskiningeniør. Men efter at jeg var færdig, kunne jeg godt mærke, at det var så langt fra, hvad jeg i virkeligheden havde lyst til. Og så begyndte jeg at lave musik og arbejdede samtidigt som  natportier på et Hotel i København Via tilfældige omveje mødte jeg en fyr, som arbejdede med clearence, men som ikke havde nogen musikbaggrund, og vi havde et samarbejde i et par år. Men jeg har altid haft en drøm om at være selvstændig lige siden, at min bror og jeg troede, at vi skulle have et højttalerfirma, da vi var en 14-15 år. Og da jeg på det tidspunkt i slutningen af 90erne havde fået øjnene op for nogle muligheder, valgte jeg at starte Upright i august 1999 – med en lånt computer og nogle gamle møbler," fortæller Jeppe Kaltoft.

Upright

Upright er moderselskabet, som Jeppe Kaltoft startede i 1999. Upright Music startede i København, men har efterfølgende etableret sig på det svenske -, norske - og finske marked samt på Island, i Baltikum, og Polen og er derved repræsenteret i ni lande:

"Upright startede jeg for 18 år siden, så selskabet er efterhånden ved at blive myndigt, om man så må sige, men stadig en teenager. Omdrejningspunktet for Upright er at fungere som et music supervision agency, hvor vi finder og foreslår musik, og samarbejder med klippere, instruktører og kreative folk i det hele taget. En anden vigtig del er hele clearance-delen. Der er meget, der skal på plads, når man vil bruge et track i en reklame, og hele den del var meget væsentlig i forhold til at starte selskabet. Jeg kunne dengang se, at der ikke var ret mange, der havde ekspertise inden for det område. På samme måde eksisterede begrebet music supervision stort set ikke i Norden, dengang jeg startede Upright. Supervision har eksisteret i mange år primært i de store filmproducerende nationer, men ikke rigtigt i Norden. Det var meget tilfældigt, hvem der var involveret, og det var én af årsagerne til, at jeg kunne se nogle muligheder i det område. Når man taler om synch, som er det, vi arbejder med, var arbejdsprocesserne tidligere meget langstrakte. I slut 90erne og i start 0erne var det ikke noget, der interesserede de store pladeselskaber, artister og management synderligt meget. Man havde fokus på at sælge fysiske produkter, og det gik jo også rigtig godt i en tid. Men man skulle virkelig være på nakken af folk, og argumentere kraftigt for at få lov til at bruge et givent track. Og mange af de kunder, jeg havde, havde behov for at få nogle ret hurtige løsninger, ellers var alternativet at gå til en komponist og få noget lavet. Jeg havde fået indblik i, at man mange steder som i England og USA havde arbejdet med production-music (også kaldet library-music - musik, der er lavet udelukkende for at blive synkroniseret). Og da jeg kunne se nogle muligheder i det, begyndte jeg at finde nogle kataloger rundt omkring i verden, som jeg kunne signe up med. Herefter har det så været mange års hårdt arbejde med at bygge repertoire op. Og sideløbende med det er vores repertoire vokset i meget stor grad, så vi er én af de store spillere inden for vores område. Vi er ikke en traditionel publishing-virksomhed - vi er et supervision house og clearence house og så er vi subforlæggere for et meget stort repertoire af production music."

Stereo Royal

I 2010 startede Jeppe Kaltoft selskabet, Stereo Royal, som er et søsterselskab til Upright:

"Gennem tiden har jeg selv produceret en del musik - primært elektronisk musik, og jeg har også selv fået udgivet noget musik, da jeg var i midt 20erne, men da jeg startede Upright, droppede jeg den del.  Men det har alligevel haft en betydning, for jeg ville gerne lave et synch-label - et label for musik, der bliver skrevet, produceret og komponeret med henblik på at blive synkroniseret. Jeg ville gerne lave et label, som var mega-fedt med en stram profil inden for det elektroniske, det filmiske og det lidt mørkere. Det blev så til Stereo Royal, og det har været et con amore projekt lige fra start af. Vi kalder det 'urban elektronic music with a cinematic touch'. Men det har også et Nordic touch, fordi meget af det er ovre i den elektroniske genre, samt noget, der går lidt mere i retning af noget filmisk og emotionelt. Så det er ikke et electronic label som sådan men mere et Nordic cinematic label. Med Stereo Royal er vi original publishere, hvor vi i Upright er sub-publishere. Hertil har vi så opbygget et netværk rundt omkring i verden, som er sub-publishere på Stereo Royal, og som arbejder hen i mod at få synchet vores repertoire på film, tv og i branded content. Vi har primært danske komponister tilknyttet og har nu releaset 17 albums, og det 18. er på vej, og udgives i det nye år."

Silverdrum

Selskabet Silverdrum er seneste skud på stammen, og blev launchet i 2016:

"Silverdrum er vores nyeste ’baby’. Her er vi et composer/management selskab i forhold til synch. En stor del af tiden har vi arbejdet med eksisterende musik, men i nogle tilfælde kommer kunden til os og beder om at få lavet sit eget. I mange år har vi holdt os ude af det, men vi syntes, at det efterhånden gav god mening, fordi vi har Stereo Royal. Her har vi nogle talentfulde komponister, vi arbejder med. Derfor startede vi Silverdrum, hvor vi repræsenterer en række komponister og producere, og arbejder på at få dem koblet på produktioner med specialskrevet musik til synch. Her har vi hele verden som markedsplads. På den måde supplerer selskaberne hinanden ret godt. Vi har et stærkt hold af music supervisors, vi har kæmpe erfaring inden for clearance af kommercielt udgivet musik, vi har Nordens største repertoire inden for production-music, og så har vi en roster af rigtig godt talent inden for special komponeret musik. Det er et fullservice set-up, men vi har bare valgt at have det i tre forskellige selskaber, fordi det giver nogle muligheder i forhold til at kunne brande os på forskellig vis også ud fra de territorielle begrænsninger, der nu er."

Defining moment

En ganske særlig oplevelse har været afgørende for Jeppe Kaltoft og hans arbejde med musikken:

"Jeg har gennem tiden haft nogle ’defining moments’, da jeg var barn. Et af dem var, da vi skulle have skolesvømning i 3-4. klasse i 1978-79, og jeg stiger ind i en bus og hører det vildeste track, som jeg ikke helt var klar over, hvad var. Det kørte i radioen, men der blev ikke rigtig sagt, hvad det var, og så gik der noget tid, og jeg fandt ud af, at det var Chic med ’Le Freak’. Det var virkelig et defining moment for mig. Og sidste år, i takt med at mange af de for mig store musikalske helte faldt fra, Bowie, Maurice White, Prince m.fl., tænkte jeg over, hvor stor betydning, Nile Rodgers fra Chic, egentlig har haft for mig og mit liv med musikken. Jeg vidste, at jeg blev nødt til at møde ham og sige tak. Så lige præcis for et år siden tog jeg til Amsterdam og blev hooket op med hans management, og fik mulighed for at møde ham og sige tak, og fortælle ham, hvor stor en betydning, hans musik har haft for mig. Vi havde fem minutter alene sammen, og det gav sindssygt god mening for mig. Kulminationen på det hele var, da jeg blev inviteret op på scenen under ’Good Times’, og der blev bundet en sløjfe på historien," afslutter Jeppe Kaltoft.

 

3 hurtige til Jeppe Kaltoft:

Laver du stadig selv musik?

Nej, jeg lavede jo noget for en 20 år siden, og har egentlig stadig mange idéer, men får afløb for det i mit arbejde med Stereo Royal og Silverdrum, hvor jeg kan være mere executive producer på tingene. Her kan jeg være med til at påvirke uden selv at have ’fingrene på knapperne’, og det passer mig egentlig fint.

Hvad lytter du til selv?

Jeg er meget bred i min musiksmag. Der er meget, der har haft stor påvirkning på mig – Nile Rodgers, som tidligere nævnt, Kraftwerk, Jean Michel Jarre og Visage. Og så har jeg været kæmpe fan af Kiss og Thin Lizzy da jeg var en 9-10 år. Jeg har også været meget stor hip-hop-fan fra start 80´erne og helt op i 90erne. Men elektronisk musik har været gennemgående for mig. Prince har også haft en kæmpebetydning for mig. Jeg var så heldig at få fat på en trommestik, som Prince og Sheila E har spillet med til en koncert i Forum De havde gang i en percussionbattle, hvor de skiftedes med stikkerne Det var på aftenen på min 40. års fødselsdag, hvor jeg var heldig at gribe trommestikken, som Sheila E kastede ud – det var min fødselsdagsgave.

Hvilken musikalsk oplevelse har været helt ekstraordinær?

Jeg har været til mange Prince-koncerter, men koncerten i Forum var noget særligt. Da koncerten var slut, tændte de lyset, men Prince var ikke færdig, så han kom bare ind og fortsatte med at jamme. Ennio Morricone koncerten sidste år med stort symfoniorkester og kor var også en kæmpe oplevelse. Morricone er jo et ikon indenfor filmmusik og det var fantastisk og opleve ”Il Maestro” live   Og så oplevede jeg Grace Jones i Falconer-salen for et par år siden. Jeg er vokset op med hendes musik, og jeg måtte bare opleve hende. Hun var virkelig fantastisk og brændte virkelig igennem på scenen. Det var meget livsbekræftende.