Musikalsk speeddating: Få highlights og gode råd fra eksperterne

Slip dine egne ideer og lyt til de muligheder, der bliver budt ind i et co-writing samarbejde. Det var et par af de gode råd, som deltagerne fik med hjem, da Koda, DPA og DJBFA for nylig inviterede til Musikalsk speeddating.

For nylig inviterede Koda, DPA og DJBFA - Komponister og Sangskrivere for anden gang til arrangementet "Musikalsk speeddating", hvor 16 medlemmer var blevet udvalgt via ansøgninger til at deltage i en musikalsk speeddating med Nikolaj Steen, Mike Sheridan, Christian Rosén og med hinanden. I løbet af dagen brugte de 16 udvalgte medlemmer tiden på at sparre med hinanden. The Pitchshifters (prisvindende dansk producerteam bestående af Mads Winther og Thor Nørgaard) agerede kreativ opvarmning inden sangskriverne skulle give konstruktiv kritik af hinandens udvalgte sange.

4 medlemmer gik videre

Efter dagens sparring blev 4 medlemmer udvalgt til at deltage i aftenens ultimative speeddate, hvor et stærkt ekspertpanel bestående af Annika Aakjær, Michael Møller, Sarah Sølvsteen og Cutfather, sad klar på scenen.

På scenen lagde moderator, Nikolaj Steen, ud med at introducere den 2. udgave af Musikalsk speeddating: "Det handler om, hvordan man bliver god til at co-write med andre, om at turde give slip, og turde overgive sig til en tilbagemelding – en speeddating med andre". Herefter blev der budt velkommen til aftenens ekspertpanel og aftenens 4 medlemmer.

Martin Baltzer

Første medlem på scenen var Martin Baltser med sangen "Call me wild". "Sangen handler hovedsageligt om det, at være dreng i vores samfund. Man skal sidde stille på en stol og lave sine regnestykker, og jeg har altid haft meget energi. Sangen handler om den vildskab, man har inden i sig, og er en modreaktion på al den feminisme, der er med fokus på kvinder", introducerede Martin Baltser.

Annika Aakjær havde et par ord med på vejen til Martin: "Jeg kan godt lide, hvordan du stakerer dine ord, og du har en meget fin udtale. Men hvad er "creature"?", ville Annika gerne vide. Martin Baltzer kunne forklare, at det symboliserer vildskaben.

Michael Møller havde følgende kommentarer: "Jeg synes, at det bliver for langt. Der er mange gentagelser, brug evt. lidt mere variation i melodien undervejs. Skriv et stykke i sangen, der vil noget andet. Der er noget Bon Iver og Blaue Blume over det, men find ud af, hvilke knapper, du vil skrue på. Prøv at undlade at gentage dig selv så meget. Hold lytteren sulten, fremfor at gøre ham mæt alt for hurtigt".

Sarah Sølvsten var lidt uenig heri: "Jeg synes faktisk at "Stuck in a daydream", lyder mere som et omkvæd. Så ja, der kan godt være et andet stykke. Outroen bliver for lang. Men sindssygt god sang, og du synger skide godt".

Cutfather havde også et par ord med på vejen til Martin Baltser: "Supergodt nummer, men du taber mig som lytter efter to minutter. Men du har hele skelettet til den perfekte sang. Nogen gange bliver det lidt for teatralsk og mister sin coolness. Men det kommer også an på dine planer med nummeret – skal det være et radionummer eller et livenummer".

Nikolaj Steen foreslog afslutningsvis Martin Baltser at lave en crescendo-bue og dermed blive lige så vild som drengen i sangen. Læs teksten til "Call me wild" her.

Marie-Louise Olson

Marie-Louise Olson med nummeret Kiki Dots, var den næste sangskriver, der var blevet stemt videre, og Marie-Louise introducerede sit nummer således. "Jeg skrev min sang, da jeg boede i Minneapolis i Minnesota pga en mand. Vi købte en puppy, en grand danois, som hed Kiki".
Michael Møller lagde ud med ros til Marie-Louise: "Det er et helt vildt godt nummer, god timing, god antydning, mange variationer og et helt vildt godt flow. Men måske åbningen ikke er helt god nok i forhold til resten".

Sarah Sølvsten supplerede: "Der er noget rigtig godt i vente, især når omkvædet kommer. Men jeg vidste ikke, at det handlede om en hund?! Men når man ved det, bliver det endnu bedre. Jeg får lyst til at se en musikvideo, eller til at høre endnu mere".

Cutfather tilføjede: "det er super cool quirky pop’, og spurgte, om sangen var skrevet til Marie-Louise? "Ja, jeg vil gerne ud og performe med den. Jeg fik et guitartrack og begyndte at lave alle mulige melodier til den, og tog ind til en producer i Minneapolis, som så satte alle instrumenter til".

Annika Aakjær havde også et par gode råd til Marie-Louise: ’"eg kan godt lide, at der er den darkness over sangen (ender med et smadret hoved). Men måske lidt for lang. En sang, der ikke bør vare mere end 3 min. Sangen er skrevet i 3. person, så jeg føler mig lidt distanceret, så overvej at sige "I" i stedet, for at gøre den mere nærværende".

Nikolaj Steen gav også en kommentar til Marie-Louise: "Jeg bliver trukket ind i dit musikalske univers, og ind i den ekkoagtige monotoni, som jeg godt kan lide. En meget let og skøn produktion, som panelet godt kan lide". Læs teksten til ’Kiki Dots’ her.

Christine Kiberg

Aftenens næste deltager var Christine Kiberg med sangen "Fingerprints", som hun introducerede således: "Jeg synes, at det er rigtig svært med drenge, og en dag, hvor jeg blev rigtig sur, skrev jeg Fingerprints. Jeg skriver enten på akustisk guitar eller på klaver. Jeg kunne godt tænke mig noget fed elektropop, så jeg lyttede til masse Soundcloud-profiler, og fandt én, der hedder Emil, som jeg gerne ville arbejde sammen med".
 
Sarah Sølvsten lagde ud med at sige: "Den er måske lidt tidstypisk i stilen, selvom du har en meget fed stemme".
 
Cutfather havde en anbefaling til Christine: "Fedt nummer, hvor du lægger dig i det lidt høje register, men spar lidt på det høje og giv dig selv lidt luft. Men stilistisk rammer den lige ned i tidsånden, som ex Tropical House. Men måske lidt for blandet i udtrykket. Alt er rigtig godt, men der er lidt med indpakningen. Det vil være ok med et lidt aggressivt drop. Det virker som om, at du ikke har taget helt de endelige valg endnu rent stilmæssigt. Men fedt med den klubbede soul-stil, men måske ikke helt så funky".

Annika Aakjær ville gerne vide hvad udgangspunktet var, før Christine mødte Emil: "Jeg kan godt høre en god stemme, men jeg gider egentlig ikke at høre sangen. Tag det med dig videre og se, hvad din sangskrivning ellers kan, og så sats på funk, hvis du skal vælge".

Michael Møller: "Jeg kan godt lide det poweragtige, "I will survive"-agtige. Omkvædet stod markant bedre sidste gang, men broen virker næsten som omkvædet, så sænk broen. Find på et eller andet, så du får lidt mere luft ind, så du ikke nødvendigvis har samme linjelængde hele vejen – leg med nogle kontraster og gerne lige før omkvæd. Jeg savner noget, der stikker ud, noget jeg kan huske. Lad os fornemme, hvad der er tabt, uden at du beskriver det… ex. kan ikke længere huske, hvordan det er at være sammen med dig, kan ikke længere huske din tatovering på ryggen…". Og så var der ros fra Michael Møller for at lytte til – og tage kontakt til en masse Soundcloud-profiler. Læs teksten til "Fingerprints" her.

Alle i panelet var i øvrigt enige i, at det var en fantastisk måde, Christine havde fundet en samarbejdspartner på, og lod det gå videre som en anbefaling til resten af publikum.

Bjarke Kirk

Aftenens sidste deltager hedder Bjarke Kirk, som har lavet nummeret "Æblet falder ikke langt fra stammen".
"Jeg laver jysk musik, og har lavet en sang til nogle mennesker, jeg holder rigtig meget af. Det er en meget jysk sang, der beskæftiger sig med relationer mellem mennesker i Jylland – en udkantssang" – således introducerede Bjarke Kirk sin sang.

Cutfather var glad for Bjarke’s sang: "Jeg er vild med egnssange. Det er fedt, at man har sit hood. Jeg er vild med nærværet omkring den og med talesproget. Det er som om, man sidder rundt om lejrbålet og hygger sammen. Produktionsmæssigt ved jeg ikke helt, hvad jeg skal sige".

"Det minder mig om Rasmus Seebachs sang til hans far. Seebachs sang er god, selvom den er privat og meget intern og i princippet ikke rager nogen, men vi kender hans far, og derfor gør det ikke noget, at den er så intern. For den giver os evnen til at tilgive. Din sang bliver lidt for intern", sagde Annika Aakjær og fortsatte: "De to sidste vers, der er nogle ting, der skurer lidt i mine ører, og når man bruger ordsprog – det er virkelig en balance, man skal styre. Overvej en anden og lidt mere nedspillet produktion, hvor du ikke læner dig helt så meget op ad dine forbilleder".

Michael Møller havde følgende betragtning: "Der er en linje, som mange kender: "Har dine forældre nogen sinde anerkendt dig for dit virke og dit kald"? – så grundtvigianere og pomfritter i samme tekst – det kan jeg godt lide. Og hvor mange sange har en mejetærsker med? Jeg synes også at omkvædet er rigtig godt. Men træk den "varme grød" ud af ordsproget og brug den aktivt, og overvej nye akkorder eller ny melodi. Det er en virkelig god sang og en virkelig god tekst, men det bliver lidt endimensionelt – men tænk over, hvad der får dig lidt væk fra de andre".

Ekspertpanelet arbejder også med kreativ sparring

Annika Aakjær: "Jeg kom i en tid i Aarhus Sangskriverforening, hvor jeg kom hver 14. dag, og hvor man kom med sin sang og fik sparring på det. Det er helt enormt vigtigt, at man igennem hele sit forløb har nogen, man virkelig respekterer, som kan give sparring. Når jeg skriver mine sange, så arbejder jeg både alene, men er også begyndt at arbejde sammen med en producer. Jeg har også gået på sangskriverlinjen på konservatoriet, hvor jeg gik på linje med 5 andre, og det var enormt givtigt".

Cutfather: ’Jeg kommer fra en ikke-musisk baggrund, så det har gjort, at mit netværk langsomt er blevet bedre og bedre. Så ping pong og sparring er for mig helt essentielt. Det er relationer, samarbejde og inspiration – selv for de allerbedste i hele verdenen. Det kan være svært rent musikalsk, og man må nogen gange dræbe sine darlings. Find nogle, du finder dig tryg ved. Så ja-hatten på, og lav en aftale, så du har en deadline og ved, at du skal have noget færdigt, når du mødes med nogen, du skal co-write med eller have sparring fra. Og ja - havde John Lennon eller Paul McCartney været ligeså gode sangskrivere, hvis de ikke havde mødt hinanden"?

Michael Møller: "Mine soloplader er lavet fuldstændig i isolation, men jeg er ikke sikker på, at jeg kunne være nået dertil, hvis jeg ikke havde haft nogle at arbejde sammen med".

Tilmeld dig Kodas nyhedsbrev til medlemmer og bliv opdateret på kommende arrangementer samt udviklingen i Kodas del af musikbranchen.