Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig

Koncert

Spiller du koncerter, skal enten du eller din booker lave aftaler med spillesteder eller andre koncertarrangører. Her finder du henvisninger til øvelokaler, danske spillesteder, standardkontrakter, og kan læse om bookerens rolle.

Booker

En bookers arbejde består i at formidle aftaler mellem spillesteder, festivaler eller andre kunder og de solister eller bands, som de repræsenterer.

Man kan overordnet tale om to former for bookere:
  • Dem, der arbejder for spillestederne, og som har til opgave at finde og booke solister/bands, der enten passer til spillestedets profil, aktiviteter og eksisterende publikum, eller som kan medvirke til at opdyrke nyt publikum og image.
  • Dem, der arbejder for solister/bands, og som skaber kontakten til spillesteder, festivaler og andre kunder i overensstemmelse med solistens/bandets profil, ambitioner og mål.
Der findes grundlæggende tre typer bookere eller bookingbureauer, som repræsenterer solister og bands:
  • Dem, der administrerer såkaldte kunstnerkataloger, hvor kunder kan søge og finde kunstnere. Katalogerne er ofte meget omfangsrige og uden særlige begrænsninger i forhold til musikgenrer, kunstnerisk niveau eller status. Disse bureauer vil sjældent have en opsøgende funktion, men fungerer som mellemmand mellem dem, der afholder koncerterne og kunstnerne. 
  • Dem, der repræsenterer et begrænset antal kunstnere - typisk enten veletablerede eller ”up’n’coming” – og som gør et opsøgende arbejde for at sælge deres kunstnere ind til bestemte spillesteder, festivaler og andre kunder. Derudover kan bookerne i denne sammenhæng også være eller have ansat tourmanagere, der planlægger og afvikler sammensatte tournéer. Bookeren kan have en produktionsenhed, der planlægger selve turnéen fra billeje til leje og opsætning af lys og lyd osv. samt promovering af koncertaktiviteten.

    De kan også være deciderede managere, der samarbejder med fx forlag og musikselskaber. Sidst men ikke mindst vil de i nogle tilfælde håndtere relevant bogholderi.

 

  • Dem, der har specialiseret sig inden for en bestemt musikgenre og dermed kun booker for kunstnere, der repræsenterer netop den genre. Ofte er der tale om nicheprægede musikgenrer, der appellerer til mindre markeder, hvor en del af bookingbureauerne så til gengæld agerer både nationalt og internationalt.

En booker eller et bookingbureau arbejder for en provision af kunstnerens indtægter fra koncerter. Læs også afsnittet booking under Koncerter

Booking

Booking handler grundlæggende om at opsøge og forhandle kontrakter med spillesteder eller andre koncertarrangører, så din musik kan finde vej til scenen. Du kan vælge enten selv at varetage kontakten til potentielle kunder, blive en del af et kunstnerkatalog eller hyre en professionel booker til at gøre det opsøgende arbejde. Læs mere om de forskellige typer af professionelle bookere under afsnittet Booker.

Hvis du vælger selv at stå for din booking, så er der overordnet 4 trin i din planlægning:
  1.  Sammensætning af et præsentationsmateriale, som du kan sende til koncertarrangøren med musik og evt. anmeldelser, pressemeddelelse etc.
  2. Research af og plan over, hvilke spillesteder som vil have en passende profil for lige netop din musik eller kunder, som du forestiller dig kunne bruge din musik i koncertsammenhænge.
  3. Kontakt til de respektive spillesteder/kunder med en præsentation tilrettet de specifikke steder.
  4. Indgåelse af kontrakter for liveoptræden

Der er findes mange opskrifter på "den gode booking", men et overordnet godt råd er: Sørg for at lave din research, så du ikke spilder hverken din eller andres tid på at kontakte arrangører, som ikke er relevante. Vær konkret og kortfattet i dine henvendelser. Ager professionelt i forhold til indgåelse og overholdelse af disse kontrakter.

Kontrakter for liveoptræden

Hos både Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker Forbund har de udformet forskellige standardkontrakter, som findes til download fra deres hjemmesider. Her finder du også en vejledning til indgåelse af kontrakter.

Når du eller dit band skal spille en koncert, så er det vigtigt at lave en skriftlig aftale med koncertarrangøren, som beskriver de forhold og forpligtelser, som arrangementet omfatter. Aftalen indeholder i sit udgangspunkt:

  • Navne og kontaktoplysninger på de involverede parter: arrangør, optrædende og spillested
  • Dato og tidspunkt for koncerten
  • Honorarstørrelse og betalingsform
  • Aflysningsprincipper
  • Betingelser om betaling af vederlag til Koda og Gramex, hvis der er tale om offentlig fremførelse (kan ikke frasiges).

Aftalen kan fremgå af en mailkorrespondance såvel som i en formaliseret kontrakt.

Showcases og talentudvikling

Der findes flere danske festivaler med fokus på nye navne, hvor også branchefolk fra ind- og udland er inviteret. Her kan du som nyt navn præsentere din musik for såvel publikum som potentielle samarbejdspartnere, fx et pladeselskab eller en booker.
Af danske festivaler med den profil kan nævnes:

I forbindelse med talentudvikling arbejder DR, Bandakademiet og SMUK festival sammen om initiativet ”Karriekanonen”. Her kan man ansøge om at deltage, og er man blandt de 10 udvalgte navne, får man et kortere talentforløb hos Bandakademiet. Herefter udvælges 5 navne ved en semifinale i DR's koncerthus i marts, hvilket leder frem mod finalen på årets SPOT Festival. Her findes to vindere, som alle vinder et skræddersyet talentudviklingsforløb hos Bandakademiet, koncerter og spillejobs arrangeret af DR Koncerthuset, SPOT og Smukfest, og samtidig følges deres udvikling tæt på DR's platforme. Læs mere om Karrierekanonen.

Spillesteder og festivaler

Når du skal finde spillesteder og festivaler, som du vil kontakte i forbindelse med booking af koncerter, så skal du allerførst kortlægge udbuddet af arrangører, som kunne være relevante for koncerter med lige netop din musik.

Der findes mange oversigter over danske spillesteder og festivaler på internettet. Du kan fx tjekke Kultunauts liste over spilesteder i Danmark eller wikipedialisten over danske musikfestivaler som løbende opdateres. 

Er du på udkig efter deciderede sangskriverfestivaler, så tjek for eksempel Copenhagen Songwriters Festival.

Øvelokaler

Hvis du søger et øvelokale, er der flere forskellige muligheder. Mange kultur- og beboerhuse, musikskoler og musikforeninger tilbyder lån eller leje af øvelokaler. Derudover findes der en lang række alternativer, som fx kan søges via online netværksplatforme for musikere.

Her har vi listet et udvalg af øvelokaleforeninger i Danmark:

Bandhotel.dk, København

Godset, Kolding

Kansas City, Odense

Lydpotten.dk, Silkeborg

Musikbunkeren.dk, Gentofte

Monorama, Århus

Musikforeningen Rusk, København

Musikværftet.net, København

MUVE, København

EKHO EKHO København

Øvelokale.nu, København/Århus

Øvelokaleforeningen Bedrock, København

Tjek også dit lokale kulturhus for leje af lokaler

Du kan også søge efter alternativer blandt netværksfora for musikere, som fx :

Musikerkontakt.dk

Husk at kontakten til et godt øvelokale måske allerede findes i dit eget netværk. Brug dine egne kanaler, fx Facebook, til at tjekke, om nogen omkring dig har lige præcis, hvad du har brug for.