Reklamer

Hvordan får vi oplysning om den musik, der bliver spillet?

Som udgangspunkt beder Koda altid om rapportering for musik, der er spillet offentlig - også den musik, der indgår i reklamer. Men i realiteten er det ikke altid muligt for Kodas kunder at levere disse oplysninger, og på reklameområdet er det generelt svært at få oplysninger om hvilken musik, der er benyttet. Derfor kan det være en god ide, at give os besked, når din musik er blevet brugt i en reklame.

Reklamer på tv

Koda modtager visningsoplysninger fra tv-stationerne eller Gallup for alle de reklamer vist på tv, som vi udbetaler for. Visningsoplysninger er oplysninger om annoncer, produkt, visningstidspunkt og kanaloplysninger.
Derudover modtager vi oplysninger fra tv-stationen eller post-produktionsselskabet om, hvilken musik der er anvendt i reklamen. Laver du musik til reklamer skal du huske reklamebureau/producenten på, at musikoplysningerne skal følge med reklamen, når den distribueres. Både tv-station og post-producenterne – og i sidste instans Koda - er afhængige af reklameproducenterne videregiver oplysninger om musikken. Ligger du selv inde med musikinformationer er du også altid velkommen til, at sende oplysningerne direkte til os.

Reklamer til radio, biografer og online

Reklamer til radio, biografer og online indhenter Koda som udgangspunkt ikke rapportering for. Det er hverken praktisk muligt, eller står økonomisk mål med den ressourcemæssige indsats det kræver. Har du leveret musik til reklamer spillet i radioen eller biografen, er du dog velkommen til at sende Koda oplysning om reklamerne og afspilningerne. Så vil vi undersøge, om der kan skaffes den relevante rapportering og udbetale for det. 

Sådan sender du os informationer om din musik brugt i reklamer

Hvis du henvender dig til Koda i forbindelse med en reklamation, eller du ønsker at informere os om fremtidige/nuværende reklamekampagner, skal vi bruge oplysninger om:

  • Værktitler med værknumre
  • Medieplan fra reklamebureau/producent eller en Clock kode/Spot ID for henholdsvis TV2, SBS/Discovery og MTG Viasat       

Er det ikke muligt at skaffe en medieplan eller Clock kode/Spot ID for tv visninger, er det muligt at indsende en liste med:

  • Værktitler med værknumre
  • Titel på reklamekampagne / navn på produkt
  • Annoncøren
  • Kanaler (radio/tv) hvor reklamerne kører
  • Visningsdato og nøjagtig tidspunkt

En nøjagtig visning pr. tv-station, pr. reklame er tilstrækkeligt.

Du kan sende din henvendelse til rapportering@koda.dk

Sådan udbetaler Koda for reklamer

Alle reklamer afregnes med 50% af den gældende mekaniske værdi på det udbetalingsområde, hvor reklamerne er vist. Læs mere om de forskellige udbetalingsområder her