Medlem
Forlag
Om Koda
Hovedmenu
Udbetaling
Registrering af din musik
Selvbetjening
Min karriere
Kontakt og spørgsmål
Medlem
Her får du udbetaling fra
Minutværdier
Om din udbetaling
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige områder
Her får du udbetaling fra
Udbetalingsområder i udlandet
Udbetaling
2024
2023
2022
Medlem
Ofte stillede spørgsmål
Hovedmenu
Udbetaling
Selvbetjening
Værker
Udbetaling
TV
Radio
Koncerter
Online
Udland
Øvrige
Hovedmenu
Hvad er Koda
Organisation
Job
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Generalforsamling og bestyrelsesmøder
Om Koda
Hovedmenu
Tal
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Hovedmenu
Musik betaler sig
Martin Folmann, chef for Kodas Forlags- og Medlemsservice, og sangskriver og sangerinde Mathilde Falch til medlemsarrangementet hos Koda.

Spørgelystne medlemmer blev klogere på Koda, NCB og Gramex

Tirsdag i sidste uge var Kodas kantine pakket til bristepunktet, da tæt på 100 spørgelystne medlemmer var mødt op for at blive klogere på musikbranchen. De mange medlemmer fik inspiration til at navigere i branchen, da Koda, NCB og Gramex inviterede til medlemsaften. Koda-medlem, Mathilde Falch var også med og gav medlemmerne et personligt indblik i hendes spændende karriere, hvilket affødte mange gode spørgsmål fra tilhørerne.

Hvor meget får man typisk udbetalt for en koncert? Hvordan får man sin musik ud på streamingtjenesterne? Og skal man betale for egen musik på egen hjemmeside?

Det var nogle af de spørgsmål, som blev stillet til medlemsarrangementet, da Koda for nylig bød nye som gamle medlemmer velkommen til en aften, der skulle gøre medlemmerne klogere på deres branche.

Martin Folmann, chef for Kodas Forlags- og Medlemsservice, bød de mange fremmødte medlemmer velkommen og satte dermed scenen for en lærerig og inspirerende aften om rettigheder og musikbranchen. Efter en gennemgang af den vigtigste jura bag musik-skabernes rettigheder ved Kodas jurist, Jakob Thors, overtog Gramex’ Rie Toldam Knudsen scenen, og gav medlemmerne et godt indblik i, hvordan Gramex varetager rettigheder på vegne af de udøvende kunstnere samt pladeselskaberne/producenterne.

Herefter var det Nynne Cleiren fra Koda, som gav et indblik i mulighederne på blandt andet Kodas hjemmeside, hvor man kan finde information om støttemuligheder, arrangementer og kurser og ikke mindst en beløbsberegner, som viser, hvor meget det eksempelvis giver, at blive spillet på P3. Nynne introducerede også Kodas selvbetjeningsløsning, Mit Koda, som er stedet, hvor man som medlem blandt andet registrerer sine værker og rapporterer sine koncerter.

Efter denne introduktion til Koda og Gramex bød Martin Folmann sangskriver og sangerinde, Mathilde Falch, velkommen på scenen.

 

Opvæksten i et musikalsk miljø gav en naturlig adgang til musikken

26-årige Mathilde Falch har på mange måder meget på hjertet og har i løbet af sin karriere i særdeleshed brugt livet som katalysator for sin produktion af sange. Hun har sit eget pladeselskab ’Just For The Record’, har udgivet en EP og 3 album, med det seneste fra 2015.

"Jeg er vokset op med klaver og guitar (Mathildes far er sangskriver Michael Falch, red.), og det har altid været naturligt for mig, at dyrke musikken, når jeg ikke var i børnehave eller skole. Jeg var ikke supersocial, men kunne godt lide den verden, jeg havde med min musik. Jeg har spillet tværfløjte og været salsamusikant, men syntes i starten, at det var sindssygt grænseoverskridende at skulle synge," fortalte Mathilde Falch om sin baggrund med musikken.

"Jeg var på en sportsefterskole, og sportsidioterne troede, at det var en form for ketcher, jeg kom med på ryggen, men det var min guitar, og det gav mig noget respekt. Men jeg havde behov for at være god, før jeg kunne sige, at jeg var musiker, for når man stiller sig op på en scene, så blotter man virkelig sig selv," fortsatte Mathilde Falch.

Et medlem ville gerne vide, om der havde været flere fordele end ulemper ved at have en kendt far?

"Nok flest ulemper. Han er min far, og vi har ikke noget professionelt med hinanden at gøre. Der er jo ikke så mange, der taler om deres far, når de er på arbejde. Men på det første møde, jeg havde med P3, fik jeg at vide, at mit efternavn var gammeldags, og folk syntes, at det var lidt for ’sødt’ med alle de børn af kendte sangere. Det fedeste, jeg ville kunne få ud af det, ville være en opvarmningstur for Michael Falch, og det ville jeg aldrig have lyst til at gøre. Det var været vigtigt for mig at skabe min egen karriere," fortalte Mathilde Falch.

 

Sygdomsforløb satte skub i den musikalske udvikling.

Livet har på mange måder været brændstof for Mathilde Falch’s sange. For år tilbage, var Mathilde igennem et sygdomsforløb som inkluderede en indlæggelse på den lukkede afdeling, som for alvor lukkede hendes øjne op for vigtigheden af musikken:

"Efter et halvt år på den lukkede afdeling, hvor jeg troede, at jeg ikke ville leve mere og ikke ville lave musik mere, så fandt jeg vej tilbage gennem musikken. Jeg fandt ud af, at det var det, der gjorde mig glad - at lave musik og komme ud og spille med det. Jeg udgav min første single et halvt år efter, at jeg var kommet ud, og havde fundet ud af, at det der med at synge og spille var det, der gav mit liv mening," fortalte Mathilde Falch, og fortsatte: "Når jeg står på scenen i dag, vil jeg også gerne give noget videre. Så det er vigtigt for mig at sige, at man ikke kun kan overleve, men også få et godt liv."

 

Om at være en musikalsk schweizer-kniv

Martin Folmann ville gerne vide lidt om, om det var kommet bag på Mathilde Falch, hvor meget arbejde, der ligger i det, når man står for alt selv:  

"Nej, jeg har et eller andet sted altid godt vist, hvor meget man skal knokle, men jeg har respekt for, at jeg får lov til at gøre nogle af de ting, jeg har drømt om. Og det skal man også gøre sig fortjent til."

"Jeg står også selv for håndtering af mine rettigheder, og jeg syntes, at det var lidt besværligt i starten. Men nu er det blevet en del af det, at være i musikbranchen. Nu er jeg så heldig, at jeg kan leve af det, men det kan jeg også kun, fordi jeg har mit eget pladeselskab, og når der begynder at komme penge, så går de også til mig selv og ikke til en gammel mand på et kontor’" fortalte Mathilde Falch og fortsatte:

"Det administrative er der hver dag. Men jeg tænker ikke over det mere, da det er mit arbejde. Jeg kom ikke på universitetet, men prøver at blive god til det, jeg laver, da det er min branche nu."

"Jeg er kunstner og skal lave kunstneriske ting. Jeg blev meget inspireret af Nick Cave, som har fortalt, at han har ’kontortid’, hvor han arbejder. Så en lille smule struktur skader ikke kunsten, tror jeg," sagde Mathilde Falch og pointerede: "Bare fordi at man er heldig, at man har noget talent for at lave noget, så betyder det ikke, at man kan slappe af med andet."

 

Koda og Gramex – næsten som gratis penge

"Koda og Gramex er en stor del af min årsindtægt, og jeg behøver ikke længere at stå på den losseplads, hvor jeg arbejdede på et tidspunkt," fortalte Mathilde Falch.

 "Jeg kan huske min første store Koda-check. Man føler, at der går rigtig lang tid, men så pludselig fik jeg nogle flere penge – gratis – for jeg havde jo allerede fået penge for koncerterne," sagde Mathilde Falch med et smil på læben.

 

Spørgsmål fra medlemmerne

Et medlem ville gerne vide, hvordan Mathilde Falch fik fat i radiostationerne?

"Jeg sender stadig rundt til alle lokalradioerne, og prøver at skrive interessante pressemeddelelser, som jeg gør personlige. Et godt råd er at tage kontakt til lokalradio og lokalavis, hvis du er ude og spille lokalt. De synes, at det er fedt, at man kommer, så tænk lokalt og tag kontakt. P4 har taget nogle år. I gamle dage skulle man til møde med dem, og det skal man ikke mere, og det er lidt ærgerligt. For ofte falder man jo tilbage på det, man kender, så hey -  igen Neil Young her til aften’, jokede Mathilde og fortsatte: ’Så hvis du får afslag, så bed om en begrundelse. Man må gerne presse og være lidt personlig."

Et andet medlem ville gerne vide, om Mathilde Falch skriver sammen med andre?

"Jeg har skrevet næsten alt alene, men har indspillet sammen med en guitarist, som er min bedste ven. Han har så fået 16 % i arrangørandel. Følelsen af, at det er vores, tror jeg er rigtig godt. Jeg tror på, at det er federe, at alle er glade. Så hellere give lidt for meget end lidt for lidt," sluttede Mathilde Falch, som blev klappet ned fra scenen.

 

Ordet var frit for medlemmerne

Efter et indblik i Mathilde Falchs meget personlige sangskriververden, fik medlemmerne mulighed for at stille repræsentanter fra Gramex, NCB og Koda alle de spørgsmål, som lå dem på sinde.  Og der var spørgsmål til såvel Udlandsområdet, til juristen, til rapporteringskonsulenterne og ikke mindst til Forlags- og Medlemsservice. Medlemmer var blandt andet nysgerrige på:

 

Jeg skal lave en hjemmeside med min egen musik - hvad må jeg?
  • Hvis du har dine egne værker på din egen hjemmeside, koster det dig ikke noget, når bare følgende forudsætninger er opfyldt:
  • Musikværkerne skal udbydes gratis - der må ikke kræves betaling for at lytte til eller downloade musikken.
  • Der må ikke være indtægter i form af salg af f.eks. bannerreklamer.
  • Indehaveren/indehaverne af hjemmesiden skal have alle rettigheder til den musik, der udbydes.
  • Coverversioner af andres numre er ikke omfattet af aftalen.
  • Hjemmesiden skal være din egen. Du behøver ikke at have registreret dit eget domænenavn, men du skal have den fulde ret over siden.
  • Hvis disse forudsætninger ikke er opfyldt, skal du sende en forespørgsel til[email protected] for at lave en aftale.

Læs mere om musik på hjemmeside her.

 

Hvordan får jeg min musik ud på diverse streaming tjenester?
  • For at få uploadet din musik til en streamingtjeneste vil langt de fleste af dem kræve, at du har en aftale med et musikselskab eller en aggregator - dvs. en mellemforhandler, som yder en digital distributionsservice på dine vegne.
  • Indtægter for streaming af din musik på musiktjenesterne vil typisk blive fordelt (minus administrationsomkostninger) efter en individuel fordelingsnøgle mellem udgiveren af musikken (musikselskab/producent/dig selv) ogKoda/NCB. Sidstnævnte afregner videre til dig som rettighedshaver, hvis du har skrevet musikken.

Læs mere her.

 

Hvor meget får man typisk udbetalt for en koncert?
  • Din udbetaling er afhængig af arrangørens/kundens aftale
  • Din udbetaling for en koncert er beregnet på baggrund af den betaling, vi modtager fra arrangøren. Derudover er udbetalingen afhængig af disse faktorer:
    1. Koncertens varighed
    2. Værkets varighed 
    3. Din andel på værket
    4. Eventuelle billetindtægter

Læs mere om udbetaling for koncert her.

Aftenen sluttede med, at Mathilde Falch spillede følgende numre:

  • Når Du Er Her
  • Stikkende Savn
  • Alle Taler 
  • 1000 Grunde 

Arrangementet blev gentaget dagen efter i Århus, hvor Poul Krebs var gæst. Medlemsarrangementerne bliver gentaget igen til efteråret. Tilmeld dig Kodas nyhedsbrev, og bliv opdateret på kommende arrangementer.

 

Om Koda

Koda blev stiftet i 1926 og fylder dermed 90 år i år den 30. november. I 1935 blev Koda statskoncessioneret af Kulturministeriet til at opkræve betaling for brug af musikken. Koda er en nonprofit medlemsorganisation med en bestyrelse, som medlemmerne har udpeget. Beslutningsprocessen er dermed 100 % demokratisk. Koda har godt og vel 100 ansatte, som arbejder i 10 forskellige afdelinger, og omsætter for 850 mio. kr. årligt. Koda har en af verdens laveste administrationsprocenter på 10 % i administrationsgebyr.